{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آشنایی با فستیوال فیلم کن

آشنایی با فستیوال فیلم کن
کدخبر : 4925
مترجم: محمد براتی

شهر کن در فرانسه به وسیله آب و هوای مدیترانه‌ای خود علاوه بر میزبانی مسافران متمول و به اصطلاح لاکچری در سراسر دنیا، هر ساله میزبان رویداد مهم سینمایی جشنواره فیلم کن نیز هست.

دریای مدیترانه آوازه بلندی در آثار کلاسیک جهان داشته و نقش بزرگی در ساخت تمدن و تاریخ بشر غربی ایفا کرده است. اما این دریای نه چندان مهربان به جز مائده های دریایی‌اش، با کرانه های گرم و آفتابی خود نیز دل بشر را از دیر باز برده است. امری که به تولد شهرهای متمول و آبادی انجامیده است که همواره مقصد اروپاییان فراری از ابر و باران و سرما بوده‌اند. شهر کن در فرانسه هم یکی از این مقاصد گرم و متمول و به اصطلاح لاکچری است که انواع جاذبه های تفریحی نه چندان ارزان قیمت را به گردشگران ارائه می‌دارد. 
اما از سال ۱۹۴۶ شهر کن هر ساله در ماه اردیبهشت، شاهد مهمانان خاص تری بوده است. مهمانانی که به سودای حضور در جشنواره بین المللی فیلم (Festival International du Film) به این شهر می آیند. این جشنواره که از سال ۲۰۰۲ رسما نام خود را به جشنواره فیلم کن (Cannes Film Festival) تغییر داد، رویدادی دعوت محور بوده و هر ساله در کاخ جشنواره و کنگره‌ها (Palais des Festivals et des Congrès) برگزار می‌شود.

 

جشنواره فیلم کن شامل بخش های متفاوتی میشود که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:
۱. بخش رسمی 
بخش رسمی پایه اصلی و بنیادین جشنواره فیلم کن را تشکیل میدهد. این بخش دربرگیرنده طیف گسترده ای از تولیدات سینمایی میشود که هرکدام در بخش ویژه خود مورد ارزیابی و ارزش گذاری قرار می‌گیرند. 
 
بخش رقابتی 
به گفته مدیر جشنواره، تیری فرمو، در این بخش فیلم های با «محبوبیت گسترده میان مردم» وارد میشوند. آثار سینمایی در این بخش برای شانس برنده شدن نخل طلای جشنواره تلاش میکنند. فیلم های این بخش در سالن لومیر (Théâtre Lumiére) به نمایش در می آید.  
 
بخش نوعی نگاه 
به گفته تیری فرمو بخش نوعی نگاه، تمرکز خود را بر آثاری با رویکرد و نگاه هنری تازه، معطوف میکند، که اثرگذاری آن ها بر پرده های سینما در سراسر جهان، تضمین شده است. فیلم های این بخش در سالن دبوسی (Théâtre Debussy) به نمایش در می آید. 
 
بخش خارج از رقابت
آثار ارائه شده در این بخش نیز در سال لومیر به نمایش گذاشته می شود اما وارد رقابت نخواهند شد. به گفته تیری فرمو در این بخش فیلم هایی به نمایش در می آیند که تاثیر گذاری به سزایی در عرصه سینما داشته اند. 
 
نمایش ویژه
در این بخش هیئت داوران با توجه به مفاهیم موجود در آثار، در محیطی خارج سالن های سینما و یا نیمه شب را برای نمایش فیلم ها بر می‌گزینند. این بخش فرصتی برای دیده شدن آثاری به اصطلاح شخصی تر را به دست می‌دهد. 
 
سینه فونداسیون (سینمای پایه)
در این بخش که هیئت داورانی جداگانه دارد پانزده فیلم کوتاه از مدارس سینمایی سراسر جهان انتخاب شده و در سالن بونوئل ( Théâtre Buñu) به نمایش گذاشته می‌شود. 
 
فیلم کوتاه 
در این بخش حدودا ۱۰ فیلم کوتاه در سالن های بونوئل و دبوسی برای بدست آوردن جایزه نخل طلای فیلم کوتاه جشنواره به رقابت می پردازند. هیئت داوران سینه فونداسیون، وظیفه داوری آثار ارائه شده در این بخش را نیز بر عهده دارند. 
 
کن کلاسیک 
هدف این بخش نمایش آثار بازیابی و رتوش شده تاریخ سینمای جهان است. در این بخش همچنین مستندهای مربوط به تاریخ سینما نیز به نمایش در می آیند.
 
سینمای ساحل
در این بخش فیلم های حاضر در بخش کلاسیک و بخش خارج رقابت جشنواره در ساحل مَسه (Macé) برای عموم مردم به نمایش گذاشته می شود و در ادامه آن برنامه ای هم به موسیقی فیلم اختصاص می‌یابد. 

 

۲. بخش موازی
 این بخش شامل برنامه های متفاوتی به هدف کشف دیگر زوایای فعالیت سینمایی است. 
 
هفته بین المللی منتقدان 
این رویداد از سال ۱۹۶۲ با تمرکز بر کشف استعدادهای تازه و نمایش فیلم های کارگردانانی از سراسر جهان کار خود را شروع کرده است. 
 
دوهفته کارگردانان
این بخش پیشروترین و جنجالی ترین بخش جشنواره فیلم کن نام گرفته است که معمولا استعدادهای جدید در این بخش از جشنواره خود را نشان داده و کشف می‌شوند. 
 
انجمن سینمای مستقل و توزیع
این بخش مختص به انجمن کارگردانانی است که از سال ۱۹۹۲ تلاش خود را معطوف به توزیع فیلم های مستقل در سالن های سینما کرده اند. در این بخش پانزده فیلم ساز از اعضای انجمن، ۹ فیلم یا مستند را از سراسر جهان برای نمایش انتخاب می‌کنند. 
 
تمام سینمای جهان 
هدف این بخش نمایش طیف گسترده سینمای جهان است. در این بخش هر روز از یک کشور دعوت می‌شود تا فرهنگ و هویت منحصر به فرد خود را از طریق آثاری سینمایی خود به نمایش بگذارد. 
 
۳. رویدادها
الف : بازار فیلم
از این بخش با عنوان شلوغ ترین و زنده ترین بازار آثار سینمایی جهان یاد شده است که بازوهای متعددی دارد :
 
سیناندو
مارشه دو فیلم (Marché du Film) بنیانگذار بزرگترین دیتابیس حرفه ای صنعت سینما با نام سیناندو (Cinando) است که اطلاعات جامعی از قراردادها، پروژه های در حال انجام، فیلم های به فروش گذاشته شده و برنامه های فستیوال های پیش رو، را به دست می‌دهد. این دیتابیس همچنین با جشنواره بین المللی فیلم تورنتو و بازار فیلم آمریکا نیز همکاری دارد. 
 
شبکه تهیه کنندگان
شبکه تهیه کنندگان در سلسله جلساتی میزبان ۵۵۰ تهیه کننده از سراسر جهان است. علت وجودی این شبکه تشویق همکاری و سرمایه گذاری بین المللی در تهیه آثار سینمایی است. 
 
کارگاه تهیه کنندگان
در این کارگاه سعی میشود تا در جلسات روزانه از متخصصان در حوزه های گوناگون صنعت سینما برای آموزش تهیه کنندگانی که در گذشته تجربه ای در بازار فیلم، جشنواره کن یا حوزه های بین المللی نداشته اند، بهره برده شود. 
 
دهکده جهانی 
 دهکده جهانی مکانی است برای دیدار و تبادل نظر اهالی سینما از سراسر جهان. در اینجا پاویون هایی مختص به کشورهای مختلف جهان تعبیه شده است تا بتوانند در آن به معرفی سینما، فرهنگ و نهادهای خود بپردازند. 
 
محفل مستند
با افزایش تعداد آثار مستند در بازار فیلم کن، در سال ۲۰۱۲ محفل مستند در جهت ارائه نسخه های ویدیویی دیجیتال به خریداران و برنامه ریزان جشنواره، پایه گذاری شد. 
 
 محفل بینا رسانه ای
در این بخش به هدف الهام بخشی به اهالی سینما، به شرکت کنندگان اجازه داده میشود تا با پروژه های بینارسانه‌ای کار کنند.
 
ب : مستر کلاس 
در این بخش بازدید کنندگان می‌توانند در کلاس های سینمایی ارائه شده توسط اهالی نامدار سینمای جهان شرکت کنند. 
 
ج : بزرگداشت و تجلیل از هنرمندان نامدار سینما
در این بخش با تقدیم جوایزی از هنرمندان و پیشکسوتان نامدار سینما تقدیر شده و یکی از آثار آنها به نمایش در می آید. 
 
د: نمایشگاه ها
هر ساله یک هنرمند، مجموعه ای از آثار یا یک تم سینمایی در مرکزیت نمایشگاهی در طول مدت جشنواره قرار می‌گیرد.

 

شرایط و زمانبندی ارسال فیلم به جشنواره
همانطور که پیش تر اشاره شد جشنواره فیلم کن هر ساله معمولا در اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده و برای ۱۲ روز ادامه می یابد. اما اگر فیلمی دارید که می‌خواهید از فرصت مشهورترین جشنواره جهان برای آن استفاده کنید باید نکات زیر را به خاطر داشته باشید. 
 
پیش نیازهای ورود به جشنواره
۱. فیلمی که می‌خواهید برای جشنواره بفرستید باید طی دوازده ماه پیش از آغاز به کار جشنواره تولید شده باشد. 
۲. فیلم باید در کشوری که تولید شده است، توزیع شده و به نمایش در آمده باشد.
۳. زمان کلی فیلم های کوتاه ارائه شده به جشنواره با احتساب تیتراژ آغازین و پایانی نباید بیش از ۱۵ دقیقه باشد. 
۴. فیلم نباید بر بستر اینترنت یا رویداد بین المللی سینمایی ای به نمایش در آمده باشد. 
 
تکمیل فرم ورودی آنلاین
فرم ورودی آنلاین جشنواره کن معمولا مهر ماه هر سال قابل دسترسی می باشد. همه فرم ها باید تا ۲۵ اسفند ارسال شوند. گرچه بابت ارسال فیلم های کوتاه هزینه ای دریافت نمی‌شود، اما برای فیلم های بلند بسته به نوع ارسال فیلم هزینه ای ۵۰ تا ۳۵۰ را باید تقبل کنید. پرداخت هزینه ارسال فیلم تنها به شکل آنلاین و از طریق کارت های اعتباری بین المللی میسر می‌باشد. 
 
ارسال پستی اثر
پس از ارسال فرم ورودی آنلاین، باید اثر خود را به جشنواره فیلم کن ارسال کنید. اگر فیلم شما ۳۵ میلی متری است، کن توصیه میکند تا از رابط پستی این جشنواره با نام Filminger استفاده کنید. آدرس پستی فیلمینگر ۱۵, Bd. de la muette - Z.I. de la muette, ۹۵۱۴۰ GARGES LES GONESSE – FRANCE است. دیگر انواع فیلم ها باید به آدرس ۳, rue Amélie - ۷۵۰۰۷ Paris – France ارسال شوند. تمامی هزینه های پستی به عهده خود شما خواهد بود.
 
زمان اعلام آثار پذیرفته شده
در صورت پذیرش اثر سینمایی شما برای حضور در جشنواره ، برگزارکنندگان شما را تا اواخر فروردین ماه از آن با خبر می‌کنند. 
 
قوانین پس از پذیرش در جشنواره
در صورت پذیرش اثر از سوی جشنواره شما باید از مجموعه قوانینی که بر روی سایت جشنواره قرار دارد پیروی کنید؛ از جمله آنکه پس از پذیرش حق بیرون کشیدن فیلم از جشنواره را ندارید، نمی‌توانید در طول مدت برگزاری جشنواره اثر خود را در جای دیگری به نمایش بگذارید، با آنکه فیلم شما با زبان اصلی پخش می‌شود اما باید زیرنویس فرانسوی ارائه شود و در صورت نیاز جشنواره باید مدارک کامل مرتبط با فیلم را ارائه دهید. 

 

 

 


 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها