{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آشنایی با فستیوال فیلم توکیو

آشنایی با فستیوال فیلم توکیو
کدخبر : 4957
مترجم: محمد براتی

جشنواره بین المللی فیلم توکیو یکی از معتبرترین جشنواره های رقابتی آسیا و جهان محسوب می شود و از سال ۱۹۸۵ به بعد شانه به شانه جشنواره‌هایی مانند ونیز، برلین و کن حرکت کرده‌است.

وقتی به توسعه یافتگی دیرینه در حوزه قاره آسیا فکر می‌کنیم، کشور افسانه ای ژاپن با جمعیت سخت کوش خود اولین مکانی است که به ذهن متبادر می‌شود. ژاپن همچنین در حوزه سینما نیز از دیرباز با افتخار به کارگردانانی همچون آکیرا کوروساوا، حائز کوله بار و پیشینه ای زرین می‌باشد. در همین راستا جشنواره بین المللی فیلم توکیو (TIFF-JP) را می توان از پیشگامان و اولین جشنواره های بین المللی فیلم در قاره آسیا نامید که در شهرت و اعتبار شانه به شانه جشنواره هایی مانند ونیز، برلین و کن، می‌ساید. از زمان شروع به کار این جشنواره در سال ۱۹۸۵ به بعد، این جشنواره نقش به سزایی در پیشبرد اهداف سینمایی کشور ژاپن و نمایندگی این کشور در عرصه جهانی داشته است. 

همانطور که آورده شد جشنواره بین المللی فیلم توکیو یکی از معتبرترین جشنواره های رقابتی آسیا و جهان محسوب می‌شود و از این رو از بخش های متنوعی نیز برخوردار است که در ادامه به معرفی این بخش ها خواهیم پرداخت:
 
۱. بخش رقابتی 
در این بخش ۱۴ اثر سینمایی بلند که پس از دی ماه سال جاری تولید شده‌اند با یکدیگر به رقابت می پردازند. تلاش برگزارکنندگان این جشنواره در این بخش بر این است تا در خلال آن نیم نگاهی به سینمای جهان انداخته شود. 
 
۲. آینده آسیا
در این بخش کارگردانان مستعد آسیایی که بیش از ۳ فیلم ندارند، با یکدیگر به رقابت می پردازند. در این بخش تعداد ۸ فیلم تازه از خاورمیانه گرفته تا شرق آسیا از جمله ژاپن به نمایش در می‌آیند. 
 
۳. برانگیختگی سینمای ژاپن
در این بخش فیلم هایی اصیل و چالش برانگیز از بستر عناصر نو در سینمای مستقل ژاپن به نمایش در می آید. این بخش در صدد حمایت از فیلم هایی است که آماده ایجاد برانگیختگی در صحنه جهانی می‌باشند. 
 
۴. نمایش ویژه
این بخش شامل نمایش گالا می باشد، در خلال این بخش فیلم هایی که امیدهای زیادی به آن ها بسته شده و فیلم های تراز اول به نمایش در می‌آیند. 
 
۵. ژاپن اکنون
این بخش نمایانگر مجموعه ای از تولیدات سال گذشته ژاپن و نگرشی بر فیلم سازی معاصر ژاپن می باشد. این بخش سینمای مدرن ژاپن را به رخ جهان می‌کشد. 
 
۶. تمرکز بر جهان 
در این بخش مختص به نمایش آثار انیمیشنی برتر و کارهایی که در جشنواره های مختلف بین المللی برنده جوایزی شده اند، اما در ژاپن فرصت اکران نیافته‌اند می‌باشد. 
 
۷. انیمیشن ژاپن
در این بخش آثاری که سنگ بنای شناخت جهانی از فرهنگ انیمیشن و جلوه های بصری، را گذاشته اند به نمایش در آمده و از این راه خلاصه ای از تاریخ پیشرفت های این حوزه در صنعت سینما به دست داده می‌شود. 
 
۸. کراسکات آسیا 
بنیاد مرکز آسیای ژاپن، هر ساله در این بخش به ارائه مجموعه آثاری متنوع از بخشی خاص از قاره پهناور آسیا می‌پردازد. 
 
۹. ژاپن کلاسیک
این بخش به نمایش آثار کلاسیک سینمای ژاپن می‌پردازد. هر ساله هنرمند، بازیگر یا فیلم سازی صحنه را به خود اختصاص داده و آثار او در این بخش به نمایش در آمده و از این تطریق به او ادای احترام می‌شود. 
 
۱۰. کودکان و نوجوانان
مخاطبان هدف این بخش کودکان و نوجوانان است. آثار سینمایی فوق العاده ای که با زندگی کودکان و نوجوانان هم داستان است، فیلم هایی که به مواجهه آن‌ها با جهان می‌انجامد و فیلم هایی که آن ها را دنیای سینما نزدیک تر می‌کند در این بخش به نمایش در می‌آیند. 
 
شرایط و زمانبندی ارسال فیلم به جشنواره
جشنواره بین المللی فیلم توکیو هر ساله حدودا از اوایل آبان ماه شروع به کار کرده و برای ۹ روز ادامه پیدا می‌کند. علاقه مندان به حضور در این جشنواره می‌توانند از ۳۰ فروردین ماه تا ۱۰ تیرماه برای ارائئه و ثبت و ارسال آثار خود به پایگاه اینترنتی جشنواره به آدرس https://tiff-jp.net/ مراجعه کنند.
 
قوانینی که باید قبل از ارسال فیلم به جشنواره بدانید
۱. آثار ارائه شده به جشنواره باید پس از ۱۰ آبان ماه سال پیش از جشنواره به پایان رسیده باشند. 
۲. آثار ارائه شده نباید در جشنواره های بین المللی رقابتی دیگر نقاط جهان به نمایش درآمده باشند. 
۳. آثار ارائه شده باید اولین اکران آسیایی خود را در جشنواره بین المللی توکیو تجربه کرده باشند. اکران های اول بین المللی و جهانی در اولویت می‌باشند. 
۴. آثار سینمایی بلند باید حداقل ۶۰ دقیقه طول مدت پخش داشته باشند. 
۵. فیلم های کوتاه و مستندها نمی توانند در جشنواره حضور پیدا کنند. 
۶. آثار ارائه شده به جشنواره باید با فرمت دیجیتال با کیفیت بالا بوده و زیرنویس انگلیسی داشته باشند. 
۷. جوایز ارائه شده در جشنواره بین المللی فیلم توکیو به شکل نقدی اهدا می‌شوند. 
 
هزینه ها
هزینه ثبت آثار در جشنواره از ابتدای باز شدن سایت پذیرش تا دهم خرداد رایگان بوده و از دهم خرداد تا دهم تیرماه ۲۷ دلار آمریکا می‌باشد. 
 
نحوه ارسال آثار
آثار ثبت نامی را می توان از دو طریق لینک اینترنتی در فرم ثبت نامی و یا از طریق ارسال پستی لوح فشرده به آدرس زیر به جشنواره فرستاد. 
Tokyo International Film Festival: Competition Section
۱۵F Togeki Bldg., ۴-۱-۱, Tsukiji, Chuo-ku, Tokyo ۱۰۴-۰۰۴۵ JAPAN
TEL: ۸۱-۳-۶۲۲۶-۳۰۱۱
 


 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها