{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آشنایی با فستیوال فیلم ترایبکا

آشنایی با فستیوال فیلم ترایبکا
کدخبر : 4965
مترجم: محمد براتی

ایده برگزاری جشنواره فیلم ترایبکا توسط رابرت دنیرو و جین رزنتال مطرح شد. این جشنواره که یک سال پس از حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001 تاسیس شد، سالانه شاهد طیف وسیعی از فیلم‌های مختلف است.

شهر نیویورک را می توان پایتخت دوم، یا پایتخت تجاری ایالات متحده نامید. نیویورک همچنین علاوه بر بعد تجاری و نقش تعیین کننده ای که در جریان سرمایه جهانی دارد، با در اختیار داشتن جاذبه های هنری ای همچون تئاتر برادوی، همیشه شکوفایی هنری را نیز به ذهن متبادر کرده‌است. این شهر، در کنار لس آنجلس، همچنین به جهت حضور مداوم بر پرده سینما به عنوان لوکیشن داستان  بسیاری از فیلم های آمریکایی، به عنوان نماینده شهرها و جامعه ایالات متحده در میان مردم دیگر نقاط جهان نقش بسته است.
 اما نیویورک در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ شاهد فاجعه ای تروریستی بود که چهره این شهر را برای همیشه تغییر داد. به همین دلیل و برای ادای احترام به جانباختگان و بازماندگان آن حادثه و به هدف شناساندن دوباره شهر نیویورک به عنوان مرکزی در صنعت فیلم سازی بود که یک سال بعد، بازیگر مشهور آمریکایی رابرت دنیرو و تهیه کننده، جین رزنتال، به فکر تاسیس جشنواره ای مختص به فیلم های مستقل در محله ترایبکا در منطقه منهتن نیویورک افتادند. 
همانطور که پیش از این آورده شد، ترایبکا رسالت خود را بر نمایاندن سینمای مستقل ایالات متحده و جهان قرار داده است و از این روست که پس از شروع به کار خود در سال ۲۰۰۲ تاکنون هرساله با استقبال گسترده ای روبرو شده است به شکلی که تنها در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ تعداد پرشمار ۸۶۰۰ فیلم به جشنواره ارسال شده و ۱۵۰۰ نمایش فیلم در طی مدت جشنواره تجربه شد. 
جشنواره فیلم ترایبکا (Tribeca Film Festival) تقریبا سالانه در اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت ماه کار خود را شروع کرده و به مدت ۱۰ روز به کار خود ادامه می دهد. این جشنواره هر ساله شاهد طیف وسیعی از فیلم هایی مستقل، مستند، فیلم های سینمایی روایی، فیلم کوتاه، آثار نوین در حوزه شبکه و واقعیت افزوده و در کنار این ها مجموعه ای از آثار سینمایی خانوادگی است. 
 
در طول این جشنواره جوایزی نیز به فیلم سازان برتر هر سال تعلق می‌گیرد که در بخش های متفاوتی شرکت می‌کنند. در ادامه به معرفی این بخش ها خواهیم پرداخت:
 
۱. رقابت سینمای روایی ایالات متحده
در این بخش که همانطور که از عنوان مشخص است مختص به آثار تولید شده در ایالات متحده است آثار ارسالی برای دریافت جوایز مربوط به آثار سینمایی بلند به رقابت می‌پردازند. 
 
۲. رقابت سینمای روایی بین الملل
در این بخش آثار سینمایی از سراسر جهان و در دسته های مختلف به رقابت می پردازند. از زیرمجموعه های این بخش که آثار در آن ها به رقابت با یکدیگر می پردازند می توان به بهترین فیلم روایی بلند، بهترین مستند روایی، بهترین فیلم کوتاه روایی و بهترین فیلم کوتاه اشاره کرد. همچنین در طول این جشنواره جوایزی نیز به عوامل فیلم برتر همچون بهترین بازیگر، بهترین فیلم برداری و ... تعلق می‌گیرد. 
 
دیگر بخش های فرعی
جشنواره فیلم ترایبکا در کنار بخش های اصلی رقابتی خود، بستر رویدادهای دیگری نیز می‌باشد که از آن جمله می توان به بخش برخوردها، نیمه شب، مرکز توجه، ویترین، بازیابی فیلم های کلاسیک، ویترین، کشف، جشن گالا و دیگر رویدادهای ویژه اشاره کرد. 
جشنواره فیلم ترایبکا همچنین با نظر مثبتی نسبت به آثار تلوزیونی و همچنین آثار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برخورد می‌کند و بخش‌های نمایشی را نیز به این آثار اختصاص داده است. 

 

شرایط و زمانبندی ارسال فیلم به جشنواره
فیلم سازانی که مشتاق به شرکت دادن آثار خود در جشنواره فیلم ترایبکا می باشند میتوانند از ۲۸  مرداد ماه تا ۱۱ آذرماه از طریق سایت اختصاصی جشنواره به آدرس https://www.tribecafilm.com/ یا از طریق مراجعه به سایت https://filmfreeway.com/ نسبت به ثبت آثار خود اقدام کنند.
 
قوانینی که باید قبل از ارسال فیلم به جشنواره بدانید
۱. طول پخش فیلم های سینمایی بلند باید بیش از ۴۰ دقیقه باشد
۲. طول پخش فیلم های کوتاه باید زیر ۴۰ دقیقه باشد
۳. آثار ارائه شده باید حداقل در نیویورک اولین نمایش خود را تجربه کرده باشد
۴. طول پخش هر یک از اپیزودهای آثار اپیزودیک ارئه شده در بخش کارهای شبکه ای جدید باید زیر ۲۰ دقیقه باشد

 

هزینه ارائه اثر به جشنواره فیلم ترایبکا
هزینه ارسال آثار نسبت به دسته آن ها و نیز زمان ارسال آثار متفاوت می باشد. از این رو هزینه ثبت نام تا تاریخ ۳ مهر برای فیلم های بلند ۶۵ دلار، برای فیلم های کوتاه ۴۵ دلار و برای آثار اپیزودیک ۴۰ دلار می باشد پس از این تاریخ و تا تاریخ ۸ آبان، هزینه ثبت نام برای فیلم های بلند ۸۵ دلار، برای فیلم های کوتاه ۵۰ دلار و برای آثار اپیزودیک ۶۰ دلار می باشد. پس از هشتم آبان و تا ۱۱ آذر ماه نیز هزینه ثبت نام برای فیلم های بلند ۱۱۰ دلار، برای فیلم های کوتاه ۶۰ دلار و برای آثار اپیزودیک ۸۰ دلار می‌باشد.

 

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها