{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

این روزها هدیه تهرانی بودن خیلی دشوار است

 این روزها هدیه تهرانی بودن خیلی دشوار است
کدخبر : 13149

حدودا یک ماه قبل بود که کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی حسین آباد در پنج کیلومتری تالاب میانکاله به زمین نشست. کلنگ این پروژه را هم وزیر کشور بر زمین زد و همزمان با آن اعلام کرد که موافقت محیط زیست برای ساخت پتروشمی در منطقه اخذ شده است.

به گزارش هنر ام‌روز، حدودا یک ماه قبل بود که کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی حسین آباد در پنج کیلومتری تالاب میانکاله به زمین نشست. کلنگ این پروژه را هم وزیر کشور بر زمین زد و همزمان با آن اعلام کرد که موافقت محیط زیست برای ساخت پتروشمی در منطقه اخذ شده است. اما چیزی نگذشت که رئیس سازمان محیط زیست، مجوز داشتن این پروژه را رد کرد و به انتقاد از احداث پتروشیمی در محدوده میانکاله پرداخت. پس از آن هم کارشناسان و فعالان این حوزه به جمع مخالفان ایجاد پتروشیمی در این منطقه اضافه شدند.

حالا با گذشت چند هفته از کلنگ زنی این مجتمع پتروشیمی و بالاگرفتن انتقاد‌ها و مخالفت ها، سخنگوی دولت توپ را به زمین دولت دوازدهم انداخته و گفته که مصوبه احداث مجتمع پتروشیمی حسین آباد بهشهر مربوط به دولت قبل است.

علی بهادری جهرمی همچنین تاکید کرده که اجرای این پروژه منوط به دریافت مجوز محیط زیستی است. اما منابع محلی می گویند مسئولان پروژه پتروشیمی میانکاله در حال بتن ریزی و احداث مجتمع هستند.

سازمان مردم نهاد اِکو نیز طی یادداشتی اعلام کرد: ما طبیعت دوستان و کنشگران محیط زیست تمام قد در برابر احداث پتروشیمی در منطقه ی میانکاله ایستاده ایم و اجازه پیشرفت چنین فاجعه ای را نخواهیم داد.

باورکردنی نیست که در حریم تالابی که سالانه پذیرای هزاران پرنده مهاجر است، قرار است پتروشیمی که یکی از آلاینده ترین صنعت هاست احداث شود، از آلودگی نوری و صدا گرفته تا پساب های صنعتی که آلودگی فاجعه باری دارند و به عنوان تهدیدی جدی برای زیست حیات وحش و انسانها محسوب میشود.

پروژه های که سرمایه گذار آن بخش خصوصی است، سوال اساسی اینجاست که با چه میزان بودجه ای توانسته اید زمینی در بیخ گوش یکی از بزرگترین تالاب ها را خریداری کنید؟ و اساسا کدام نهاد توانسته است چنین زمینی در حریم تالاب را به بخش خصوصی واگذار کند؟

با توجه به جذب شدن چهره‌های معروف و شاخص به کارزارهای مدنی، این بار شاهد واکنش هدیه تهرانی، بازیگر شناخته‌شده به موضوع احداث واحد پتروشیمی در میانکاله بودیم. این بازیگر روز 13 فروردین با در دست داشتن بنر نه به پتروشیمی میانکاله جلوی دوربین ایستاد. او که از حامیان محیط زیست و حیوانات است در ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ به دلیل تجمع برای حمایت از حقوق حیوانات برای ساعاتی بازداشت و در نهایت آزاد شده بود. 

الهه موسوی خبرنگار حوزه محیط زیست در واکنش به اقدام این چهره محبوب سینمایی نوشت: او جزو معدود سلبریتی هایی ست که چهره شدنش را نه مدیون "رسانه های جمعی" و نه خودنمایی های رایج در حوزه هنر و سینما که به خاطر منش انسانی ش است. او چهره شده چون آسیب های سرزمین و مردمش را درک کرده و در برابر آن سکوت نکرده است. ا

همیشه در کنار دردمندان سرزمینش بوده. در جریان سیل گلستان بدون نمایش و بوق و کرنا، ماه ها کنار مردمان زندگی از دست داده در وسط محلات پر از آب آق قلا و روستاهای اطرافش ایستاد. با آنها خندید و همراه شان گریه کرد. از لباس های خود به آنها پوشاند و غذای خود را به آنها خوراند. خانه هایشان را آباد کرد و تا ماه ها پس از سیل کنارشان بود و گره های زندگی شان را دانه دانه باز کرد. او برای خودش مال و اموالی جمع نکرد و ترجیح داد هر جا پولی دارد برای مردم، محیط زیست و سرزمینش هزینه کند. آنهم بدون تبلیغات و سروصدا.او برای سرزمین و وطنش خیلی کارها کرده ؛ کارهایی که باعث شده امروز برای مردمش یک سلبریتی واقعی باشد !

روز گذشته استاندار مازندران با دفاع از پروژه پتروشیمی میانکاله گفت: هنرمندان در مسئله پتروشیمی میانکاله اصلا اطلاع ندارند. پشت صحنه برخی اقدامات فساد، رانت و پول است!چه کسی به او خط داده؟

سید محمود حسینی پور که با صدا و سیما گفتگو کرده گفت: سند داریم که محیط زیست مجوز داده است.محیط زیست می‌گوید تحت فشار قرار گرفته؛ تحت فشار چه کسی هستید؟

وی افزود:هنرمندان در مسئله پتروشیمی میانکاله اصلا اطلاع ندارند. پشت صحنه‌ی برخی سلبریتی‌ها و NGO ها، فساد، رانت و پول است . این هنرمندان که می‌روند میانکاله چه می‌دانند ماجرا چیست؟

عربعلی جباری، امام‌جمعه بهشهر نیز ضمن حمایت از ساخت مجتمع پتروشیمی در میانکاله، مخالفان آن را «شب‌پره» در فضای مجازی خواند و گفت: «مخالفان پتروشیمی خائن و مخالف رهبری هستند.»

احسان کرمی(بازیگر و صداپیشه) در این‌باره نوشت: آقاى استاندار اگر تخصصى که شما ازش حرف میزنى حاصلش احوال امروز محیط زیست ایرانه که باید نگران اون تخصص و محیط زیست و بود

شما ناراحتید از اینکه چرا امثال محمد درویش و هدیه تهرانى و میتراحجار فریاد محیط زیست و به گوش مردم رسوندن.

محمد بیگناه(یک کاربر توئیتر) مخالف هدیه تهرانی است: ‌هر چند من خودم طرفدار خانم هدیه تهرانی هستم و او را بازیگر بزرگ و قابل احترام می‌دانم اما حرف استاندار مازندران تا حدودی درست است حرکت خانم هدیه تهرانی اشتباه بود و همچنین رفتارش غیر مسئولانه و احساسی بود.

این توئیت مرتضی گل‌پور(فعال رسانه) هم جالب توجه است: ‌اگه پتروشیمی ‎#میانکاله رو بسازن،میشه مثل پتروشیمی ماهشهر:مدیرا و مهندسا جلوی چشم پرحسرت بومیا با پرواز اختصاصی  میان،محلیها باید به مشاغل پست وقراردادی با پیمانکارها تن بدن،سودها صرف دفاتر و آپارتمان شیک در تهران میشه.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها