{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

شعبده‌ باز «عصر جدید» لقب عجیبی گرفت/ سعید فتحی‌روشن : لقب سفیر مغز گرفتم

شعبده‌ باز «عصر جدید» لقب عجیبی گرفت/ سعید فتحی‌روشن : لقب سفیر مغز گرفتم
کدخبر : 14370

شعبده باز «عصر جدید» و راوی «بازیمون» گفت: این مجموعه اولین برنامه تلویزیونی ایران با محوریت اتاق‌فرار (اسکیپ‌روم) در قالب نمایش-مسابقه محسوب می‌شود.

به گزارش هنر ام‌روز، سعید فتحی‌روشن در پاسخ به این پرسش که برنامه بازیمون چه اهدافی را دنبال می‌کند، بیان کرد: از نظر من هدف اصلی بازیمون این است که باید در مسیر زندگی و به ویژه هنگام مشکلات به جزییات دقت کنیم و با کنار هم چیدن اطلاعات موجود، به حل مشکل یا برنامه‌ریزی برای آینده برسیم. 

 

وی ادامه داد: همچنین این برنامه در یک جمله یادآوری می‌کند که خوب ببینیم، بشنویم و عمل کنیم. 

راوی بازیمون درباره چالش‌هایی که در این برنامه با آن روبه‌رو بوده است، عنوان کرد: طراحی اولیه معماها از نظر منطق با داستان همراه نبود و باعث سردرگمی می‌شد اما رفته رفته با چکش‌کاری‌های صورت گرفته، مشکلات تا حدودی برطرف شد. 

فتحی‌روشن در جواب به این سوال آیا سناریویی برای کار در اختیار داشته یا به صورت بداهه روایت کرده است؟ تصریح کرد: در سه قسمت «قاتل سریالی» طرح داستان را به گونه‌ای نوشتیم که قابلیت تغییر نداشته باشد و همین باعث شد تکلیف بیشتر مشخص باشد.

اما در لوکیشن هتل به جز اتاقِ قاتل که هر اتفاق باید به دلیل منطق بعد از اتفاق بعدی رخ می‌داد، تنها یک خط داستان با دیالوگ‌های ثابت داشتیم و بعضی از دیالوگ‌ها براساس بداهه پیش می‌رفت چراکه کار تعاملی و بسیاری از اتفاقات غیرقابل پیش بینی بود.

برای جذب مخاطب عام کافی‌ست داستانی گیرا روایت کرد یعنی برخلاف اتاق‌فرار که در ابتدای ورود، داستان یک خطی تعریف می‌شود و در ادامه شرکت‌کننده بیشتر درگیر حل معماست، در نسخه تلویزیونی باید داستان، نقش اصلی را بازی کندوی در ادامه درباره کارهایی که باید در زمینه جذب مخاطب عام برای ساخت یک برنامه تلویزیونی با محوریت اتاق‌فرار (اسکیپ‌روم) انجام شود، گفت: برای جذب مخاطب عام کافی‌ست داستانی گیرا روایت کرد یعنی برخلاف اتاق‌فرار که در ابتدای ورود، داستان یک خطی تعریف می‌شود و در ادامه شرکت‌کننده بیشتر درگیر حل معماست، در نسخه تلویزیونی باید داستان، نقش اصلی را بازی کند و معماها در راستای داستان باشد تا با هر گره‌گشایی، بیننده همراه داستان پیش‌ برود.

به گفته راوی بازیمون اضافه شدن بازیگر به عنوان پیش‌برنده داستان، جذابیت‌های بصری، داستان قوی و آشنایی گروه شرکت‌کننده به بازی جزو نیازهای اولیه تبدیل یک بازی به برنامه تلویزیونی است. 

فتحی‌روشن درباره تفاوت‌های فصل اول و دوم مطرح کرد: بخاطر نو بودن کار و اینکه بازیمون اولین نسخه تلویزیونی اتاق‌فرار همراه با تعامل و داستان بود، کمبودهایی در برخی موارد حس می‌شد به‌ویژه اینکه مخاطب به اندازه شرکت‌کننده درگیر نمیشد و لذت کمتری می‌برد اما با تمهیدات عباس اختری کارگردان برنامه و جلسات مختلف اتاق فکر و راهنمایی‌های مدیران شبکه به ویژه آقای دکتر نجارزاده، به راهکارهایی رسیدیم که نتیجه‌اش اقبال بهتر مخاطب و روان‌تر و جذاب‌تر شدن «بازیمون» در فصل دوم شد.

وی ادامه داد: این تغییرات در سه قسمت «قاتل سریالی» به وضوح دیده می‌شود یعنی معماها باعث پیشبرد داستان ‌شدند و گره‌های داستانی مخاطب را درگیر می‌کند. در مجموع از نظر من فصل دوم «بازیمون» قوی‌تر از فصل اول آن است گرچه هم من و هم عباس اختری اعتقاد داریم با انتخاب‌های بهتر، داستان قوی‌تر و امکانات و هزینه مناسب‌تر می‌توان به نسخه بهتر و جذاب‌تری در این ژانر برنامه‌سازی رسید.

بازیمون

شعبده بازی در فصل دوم بازیمون کمتر از فصل اول است

وی در پاسخ به این پرسش که در فصل دوم مانند فصل گذشته شعبده‌بازی‌ انجام داده است؟ مطرح کرد: نسبت به فصل گذشته کمتر شعبده‌بازی انجام دادم چراکه ترجیح این بود که کاراکتر کارآگاه گونه‌ای ارایه بدیم؛ کسی که با خوب دیدن و کنار هم قرار دادن اطلاعات نتایجی می‌گیرد که تعجب برانگیز است اما با توضیحی که ارایه می‌دهد، مخاطب متوجه می‌شود تیزبین و دقیق بودنش باعث شده است که این نتایج را بگیرد. 

نگاه به شعبده بازی در ایران به قبل از مسابقه استعدادیابی عصرجدید و بعد از عصرجدید تقسیم می‌شودراوی بازیمون درباره نگاهی که در ایران به شعبده‌بازی وجود دارد، اظهار کرد: این نگاه به قبل از مسابقه استعدادیابی عصرجدید و بعد از عصرجدید تقسیم می‌شود. قبل از این مسابقه به شعبده‌بازی در در حد اجرا در عروسی‌ها نگاه می‌شد البته من از قبل تلاش می‌کردم این نگاه را تغییر بدهم و عصرجدید کمک کرد به هدفم برسم تا جایی که در هفته آگاهی از مغز که توسط ستاد علمی فناوری نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شود، لقب سفیر مغز و یک مغز پژوه را گرفتم. 

در هفته آگاهی از مغز که توسط ستاد علمی فناوری نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شود، لقب سفیر مغز و یک مغز پژوه را گرفتم

 

فتحی‌روشن در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود خاطرنشان کرد: تا مدتی پیش به عنوان مربی شعبده و بخش علمی در مسابقه عصرجدید حاضر بودم اما هم‌اکنون مشغول برنامه‌ریزی برای کارهای خودم و طراحی اولیه یک برنامه هستم که اگر به نتیجه برسد برای تلویزیون ساخته می‌شود. همچنین امیدوارم فرصتی فراهم شود تا بتوانم نگاهم را در بستر برنامه‌های معمایی ارایه و از تمام ظرفیت این گونه برنامه‌ها که کم هم نیست، استفاده کنم.

بازیمون که تولید گروه اجتماعی شبکه سه سیما است، هر روز حوالی ساعت ۱۷ روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها