{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

افشاگری‌‌ها یکی پس از دیگری/ پشت پرده سینمای ایران

 افشاگری‌‌ها یکی پس از دیگری/ پشت پرده سینمای ایران
کدخبر : 14377

اخیرا مباحث جدیدی درباره فساد اخلاقی در سینما از سوی برخی هنرمندان زن مطرح شده و بازتاب‌های فراوانی داشته است.

به گزارش هنر ام‌روز، چندی پیش بود که سمیه میرشمسی دستیار و برنامه‌ریز سینما از رفتار نامناسب یک بازیگر مرد و مشکلات زنان در پشت‌صحنه تولیدات سینمایی پرده برداشت. این افشاگری موجب شد تا جمعی از زنان دست اندرکار سینما در اعتراض به خشونت علیه زنان در این عرصه بیانیه‌ای صادر کنند.

 

ترانه علیدوستی، بازیگر سینما در واکنش به بیانیه اخیر زنان سینماگر ایرانی گفت: تعداد بی‌شمار این روایت‌ها و اینکه تکرارشونده هستند، وضعیت خیلی وحشتناکی را از نظر من به وجود آورده و به دنبال آن سکوت هولناک همکاران عزیز من در سینمای‌مان خیلی ما را شگفت‌زده کرده است.

وی گفت: همکارانم باید این مسائل را پیگیری می‌کردند. یا حتی در ابتدایی‌ترین شکلش افرادی را که نامشان به عنوان خشونت‌گر و آزارگر آورده شده بود را کمی پاسخگو می‌کردند. نه اینکه با بی‌اعتنایی مطلق به این روایت‌ها ... این انسان‌ها هنوز کارشان، زندگی‌شان، اعتبارشان، بروبیایشان، همه چی به جا باشد و هیچ‌کس اگر مرتکب چنین کاری شده، اصلاً هزینه‌ای ندهد. این بیانیه برای همه کسانی که مصلحت‌اندیشی باعث شد که طرف حق را نگیرند، پیام ویژه‌ای داشت: این وضعیت دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

بلافاصله پس از انتشار این بیانیه، «چیستا یثربی» نویسنده تئاتر و سینما در واکنش به بیانیه زنان سینماگر ایرانی در اعتراض به خشونت و آزارگری و اعمال قدرت بر زنان در محیط سینما، متنی را با عنوان «تا آخر عشق با من برقص» در صفحه شخصی خود منتشر کرد. در بخشی از این متن آمده است: یک مشت دروغگوی ترسوی موقعیت طلب؛ چطور اکنون، جرأت پیدا کرده‌اید؟ ولی آن موقع به من گفتید: خفه شو! و آن مرحومه خانه سینما گفت: حرف بزنی؛ خودم ساکتت می‌کنم!

این مسئله اما به اینجا ختم نشد و سایر هنرمندان نیز این جرات را پیدا کردند تا روایت‌های خود در این زمینه عنوان کنند. تا جایی که روز گذشته کتایون ریاحی مطلبی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و از تعرض سعید پورصمیمی نسبت به خود پرده برداشت و در متنی نوشت:

آن سال‌ها آقای داوود رشیدی ریاست هیئت‌مدیره خانه سینما و آقای پورصمیمی دستیار یا معاون بودند.

من توسط همکاران خودم و در خانه سینما به اتهامات واهی بازجویی و مواخذه شدم. آقای پورصمیمی که در نقش بازجو وارد شده بود با سوء‌استفاده از موقعیت خود به من تعرض کرد. روزگار سختی بود و من هیچ نگفتم. هنوز پس از ۲۵ سال روح و روانم از این حادثه تلخ التیام نیافته و آزرده است.

به یاد داشته باشیم اگر ثروت، شهرت و قدرت مهار نشود، اگر اخلاق و قانون اقتدار نداشته باشند، این فساد است که همه جا با قلدری حکومت می‌کند.

در همین رابطه با دو تن از هنرمندان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

 

تا زمانی که بشر هست کارهای خبط و خطا نیز وجود دارد

احترام برومند گوینده و مجری پیشکسوت تلویزیون اظهار کرد: فکر نکنیم این گونه مسائل تنها در ایران وجود دارد و مختص کشور ماست، من معتقدم سینمای ما در زمره بهترین کشورهای دنیا قرار دارد البته باید گفت تا زمانی که بشر هست کارهای خبط و خطا نیز وجود دارد.

مجری و بازیگر پیشکسوت تلویزیون با بیان اینکه مسئله خشونت و آزارگری بر زنان در محیط سینما به خودی خود یک مسئله گسترده و پیچیده است، ادامه داد: تا به حال کمپین زنان سینماگر علیه آزارگران جنسیبسیار خوب پیش رفته است و امیدوارم کمیته‌ای که برای رسیدگی به موضوع رفتارهای آزاردهنده نسبت به زنان سینماگر تشکیل شده بتواند به چنین مسائلی بیشتر رسیدگی کند و به اهداف خود که رفع زمینه‌های بروز مسائل این چنینی است دست یابد، چرا که اگر چنین اتفاقاتی رخ داده باشد که حتما چنین بوده با وجود کمپینی که در این راستا به راه افتاده است، این امور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: انتظار داریم با این بیانیه بساط ضعیف کشی، باج‌خواهی‌ها و استفاده از قدرت و تحقیر و آزار و اذیت دیگران در کشور ما به کمترین حد ممکن برسد. البته باید گفت که این گونه مسائل نه تنها در عرصه هنر بلکه در همه زمینه‌ها وجود دارد.

لزوم جلوگیری از بروز چنین مسائلی در آینده

مریم کاظمی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر گفت: من با هر گونه سوء استفاده در هر منصب و شغلی مخالفم و اگر هر کسی بخواهد حرفش را به گوش دیگران برساند از او حمایت می‌کنم.

 

وی در پاسخ به این سوال که برخی همکاران شما مطرح می‌کنند که در گذشته از وجود چنین مسائلی صحبت کرده بودند اما کسی به آنها اهمیت نمی‌داده، نظر شما در این باره چیست چرا در آن زمان این موضوع تا به این اندازه گسترده نشده است، گفت: به یاد می‌آورم که سال ها پیش چیستا یثربی مسئله ای را مطرح کرده بود، اما به حمایت جمعی نرسید که می تواند دلایل متعددی داشته باشد، شاید در در آن موقع تعداد افرادی که به این آگاهی رسیده بودند کمتر بوده و تعداد افراد شجاعی که بخواهند این موضوع را مطرح کنند زیاد نبوده است و حتی شاید میزان سوءاستفاده ها در آن زمان اندک بوده اما مسئله مهم این است که این موضوع اکنون مطرح شده و باید از آن حمایت کرد.

وی در پایان تاکید کرد: تمام جنبش‌های مترقی که در دنیا اتفاق افتاده فی البداهه و به یکباره رخ نداده است و با یک سری اتفاقاتی همراه بوده که در زمان خودش به آن اهمیت داده نشده و در زمان دیگری به بار نشسته است. ممکن است این بیانیه بدون نتیجه باقی بماند و هیچ کسی را متنبه نکند اما نکته قابل توجه این است که این بیانیه ثبت شد و در تاریخ ماندگار می‌شود و از بین نخواهد رفت.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها