{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چین به تاریخ‌سازی نخستین سینماگر زن آسیایی در اسکار واکنش نشان داد

 چین به تاریخ‌سازی نخستین سینماگر زن آسیایی در اسکار واکنش نشان داد
کدخبر : 3555

کلویی ژائو در حالی دو جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردان را از دوره نود و سوم مراسم آکادمی برد که واکنش‌ها در سرزمین مادری‌اش چین به این پیروزی خیره‌کننده چندان امیدبخش نبود.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری هنرآنلاین، کلویی شامگاه یکشنبه به وقت شرق آمریکا با «سرزمین آواره‌ها» نخستین سینماگر آسیایی برنده اسکار کارگردانی لقب گرفت و کمی بعد هم جایزه اسکار بهترین فیلم را گرفت اما رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در چین کوشیدند این پیروزی را نادیده بگیرند و حتی یافته‌های جستجوی نام کلویی ژائو را به نام یک مقام بهداشتی چین مرتبط با واکسن کرونا منحرف کردند.

دلیل اصلی این نادیده‌انگاری موفقیت یک سینماگر تحسین‌شده در چین به گفتگوی قدیمی ژائو بازمی‌گردد که او در آن تلاش کرده به سرزمین مادری خود تهمت و افترا بزند. پس از نامزد شدن در چند رشته اسکار، مقام‌های پکن از برنامه خود برای جلوگیری از پخش زنده مراسم اهدای جوایز خبر دادند و با رسیدن دو جایزه بسیار مهم به ژائو و «سرزمین آواره‌ها» نوبت به شبکه‌های اجتماعی چین رسید تا او را سانسور کنند.

با وجود پخش نشدن مراسم اسکار در چین، بسیاری از شهروندان سخنان ژائو را پس از گرفتن جایزه بهترین کارگردانی در شبکه‌های اجتماعی دیدند و به آن واکنش نشان دادند. برخی او را افتخار چین و حتی تمام آسیا دانستند و گروهی دیگر از پیروزی یک سینماگر زن در مهم‌ترین جایزه سینمایی جهان گفتند. مطالب مربوط به اسکار کارگردانی ژائو حدود یک ساعت در شبکه‌های اجتماعی ادامه داشت اما پس از بردن اسکار بهترین فیلم، پیام‌ها ناگهان ناپدید شدند؛ حتی پیام تبریک کاردار آمریکا در گوانژو.

از سوی دیگر، برای نخستین بار در ۵۰ سال اخیر مراسم اهدای جوایز اسکار در هنگ‌کنگ هم پخش زنده نشد. همزمان شدن افزایش کنترل دولت مرکزی چین بر هنگ‌کنگ و نامزد شدن یک مستند درباره ناآرامی‌ها و شورش‌های اخیر در اعتراض به سیاست‌های چین مقام‌های پکن را حساس کرد و آنها تصمیم گرفتند اجازه ندهند مراسم اهدای جوایز آکادمی پخش زنده داشته باشد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها