{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

الهام پاوه نژاد :

وسط آتش چگونه کار کنیم؟!

وسط آتش چگونه کار کنیم؟!
کدخبر : 4842

الهام پاوه نژاد که علیرغم استقبال تماشاگران تصمیم به تعطیلی موقت اجرای نمایشش گرفته است، می‌گوید: چگونه مردم را وسط بحران آتش به تماشای تئاتر دعوت کنم؟!

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری ایسنا، این کارگردان و بازیگر تئاتر مشغول اجرای نمایش «لاموزیکا» بود ولی با وجود استقبال تماشاگران، تصمیم گرفت فعلا اجرای این نمایش را متوقف کند و حالا قرار است این نمایش تا روز ۱۵ مرداد اجرا شود.

او در گفتگو با ایسنا از شرایط سخت تئاتر در دوران کرونا می‌گوید و از برخی جریان‌های زرد انتقاد دارد.

این کارگردان درباره تصمیم خود برای توقف اجرای این نمایش با وجود استقبال تماشاگران توضیح می‌دهد: دلیلش خیلی مشخص است، چگونه در این وضعیت که گویی وسط آتش قرار گرفته‌ایم، مردم را به تماشای تئاتر دعوت کنم و هم تماشاگران و هم گروه اجرایی خودم را به خطر بیندازم.

پاوه‌نژاد یادآوری می‌کند: با وجود اینکه همه پروتکل‌های بهداشتی را سفت و سخت رعایت می‌کنیم اما وقتی گفته می‌شود حتی واکسیناسیون هم جواب نمی‌دهد و در وضعیتی که می‌بینیم مدام آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی رو به افزایش است، چگونه می‌توانیم کار کنیم.

این کارگردان که نمایش «لاموزیکا» را به عنوان اثری جدید در کافه گالری باروک اجرا می‌کند، با اشاره به اینکه اجرای این نمایش روز جمعه ۱۵ مرداد متوقف می‌شود، ادامه می‌دهد: حتی اگر یک درصد احتمال می‌دادم که موج کرونایی تازه‌ای خواهیم داشت، کار جدیدی آماده نمی‌کردم و نهایتا برای بهتر شدن حال خودمان، کار قبلی «کافه پولشری» را  با کمترین هزینه بازتولید می‌کردم چون همه می‌دانیم ساخت یک نمایش تازه چقدر هزینه دارد.

پاوه نژاد خاطرنشان می‌کند: پیش‌بینی نمی‌کردم با موج تازه کرونا رو به رو شویم بلکه تصورم این بود که با واکسیناسیون به سمت کنترل ماجرا پیش می‌رویم ولی حالا می‌بینیم عزیزان خودمان و عزیزان مردم مدام در حال مبتلا شدن به این بیماری هستند. روزی ۴۰۰ خانوار داغدار عزیزان‌شان می‌شوند. در این وضعیت چگونه می‌توانیم کار کنیم؟

او با اشاره به تاثیر هنر بر تلطیف فضای جامعه توضیح می‌دهد: اگر در دوران پسا کرونا بودیم، خوب بود که برای بهتر شدن حال جامعه و برای اینکه ذهن مردم از مشکلات منحرف شود و به زندگی بازگردد، هنر به کمک جامعه بیاید. در هر حال کار ما این است، به جز شور و شوق، حرفه و زندگی و محل درآمد ماست ولی چاره چیست و غم انگیزتر اینکه متولیان هم هیچ گامی برای بهبود این اوضاع و احوال برنمی‌دارند.

پاوه‌نژاد در ادامه با انتقاد از حاشیه‌سازی بعضی رسانه‌های زرد اضافه می‌کند: آنقدر بخل و حسد هست که به جای حمایت از اتفاقات تازه، شروع به تخریب‌شان می‌کنیم.عده‌ای ناآگاه به جای حمایت از حرکت‌های نو و حمایت از هر سالن تازه‌ای که چراغی را برای تئاتر و فرهنگ کشورمان روشن می‌کند، مدام به حاشیه‌سازی می‌پردازند و متاسفانه جریان‌های زرد به دلیل زرد بودن‌شان گاهی هم جلو می‌افتند و در این میان کسانی هم بدون تحقیق ، دست به قضاوت می‌زنند.

او با اشاره به درج مطابی درباره قیمت بلیت نمایشش می‌افزاید: گروه ما همگی صاحب تجربه هستند و دست کم در حوزه کاری خودشان ده سال سابقه کار دارند و جزو برجسته‌ترین اعضای خانواده تئاتر هستند اما عده‌ای چگونه به خود اجازه می‌دهند بگویند ما دنبال پول در آوردین هستیم و نمایشی لاکچری کار می‌کنیم. گیرم که دنبال درآمد باشیم، ۲ سال است بیکاریم. چه کسی پاسخگوی ماست؟ مرکز هنرهای نمایشی اعلام کرده کمک هزینه‌ای بین ۳ تا ۵ میلیون تومان می‌پردازد، این پول را به کدام یک از اعضای گروهم بدهم که خرج رفت و آمدش کند. چه کسی پاسخگوی گروهی است که اجرای کارش بارها عقب افتاده؟!

این بازیگر تئاتر با تاکید بر اینکه سلامت گروه و تماشاگرانش بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، خاطرنشان می‌کند: بچه‌های گروه با سه چهار ماسک سر کار می‌آمدند ولی با این وضعیت ترجیح دادیم غم نان را به جان بخریم و سلامتی را ارجح بداریم.

پاوه‌نژاد در پاسخ به این پرسش که چه چشم‌اندازی مقابل روی خود می‌بینید، می‌گوید: متولیان تئاتر که هیچ نمی‌گویند. فقط صحبت از تئاتر خصوصی است. هیچ کس نمی‌گوید گروه‌های نمایشی با هزار مشکل در همین سالن‌های خصوصی کار می‌کنند. هیچ کس برایش مهم نیست ما چگونه گذران زندگی می‌کنیم. ما تصمیم گرفته‌ایم اجرای نمایش‌مان را فعلا متوقف کنیم ولی حال‌مان از این تصمیم بد است چون تماشاگر داریم. در همین چند اجرایی که پشت سر گذاشته‌ایم، تماشاگرانی دو سه بار به دیدن نمایش آمده‌اند. چه چیزی دردناک‌تر از این که با وجود این اقبال، ناچار باید در سالن را به روی مخاطب ببندیم. این بزرگ‌ترین فشار روانی است که به ما تحمیل می‌شود و جالب است که همه مدیران هم در سکوتی غریب فرو رفته‌اند.

گفتنی است نمایش «لاموزیکا» نوشته مارگریت دوراس به کارگردانی الهام پاوه نژاد و بازی پاوه نژاد و احسا ن کرمی در روزهای پایانی اجرای خود، پنجشنبه و جمعه ۱۴ و ۱۵ مرداد ماه  هر روز دو نوبت اجرا در کافه گالری باروک دارد. این نمایش روزهای یاد شده راس ساعت ۱۸ و ۲۰ اجرا می‌شود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها