{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

جزئیات مراسم تشییع ارشا اقدسی

جزئیات مراسم تشییع ارشا اقدسی
کدخبر : 5129

پیکر ارشا اقدسی، بدلکار سینمای ایران کنار پیمان ابدی، دیگر بدلکار سینما که چند سال پیش از دنیا رفته بود، به خاک سپرده شد.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری هنرآنلاین، پیکر ارشا اقدسی بدلکار سینما و تلویزیون ایران صبح امروز جمعه ۲۲ مرداد ماه وارد کشور شد و برای مراسم به وداع به پیست مسابقه اتومبیلرانی «دست فرمون» واقع در بوستان ولایت تهران آورده شد. در ادامه پیکر ارشا اقدسی با حضور خانواده و تعدادی از هنرمندان و دوستان آن مرحوم تا قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد.

در ابتدای این مراسم گروهی به نواختن نی و دمام پرداخت که فضای حزن‌انگیزی ایجاد کرد. سپس سیدجواد هاشمی به عنوان اولین سخنران مراسم پشت میکروفن رفت و گفت: به همه کسانی که از نقاط مختلف برای بدرقه پسر ایران آمدند خوشامد می‌گویم. او مرد میدان‌دار عرصه عشق و کسی است که عشق‌بازی را به رفقا و دوستانش آموخت؛ او کسی است که رفت تا برای همیشه بماند.

مراسم بدرقه زنده یاد ارشا اقدسی بدلکار معروف سینما

وی افزود: این ایام متعلق به سیدالشهدا، سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) است که او هم مرگش را خودش انتخاب کرد. این سخن گزاف نیست که بگویم ارشا هم به او اقتدا کرد و مانند او به استقبال مرگ رفت تا نامش بلندآوازه شود. ۱۴۰۰ سال است که نام سیدالشهدا بلندآوازه مانده و خواهد ماند. به این دلیل که ایشان به استقبال مرگ رفت.

هاشمی در ادامه بیان کرد: اکنون روح ارشا اینجاست و همه شما و اشک‌های قشنگتان را می‌بیند و جسمش آرام به خاک سپرده می‌شود اما نامش دفن نمی‌شود. کسی که اسمش با جسمش دفن نمی‌شود، همیشه ماندگار می‌ماند. دور و برتان را ببینید، چقدر اسم‌های بزرگ، چقدر نام‌های بلند که گرچه در خاک نشستند اما هرگز به خاک سپرده نشدند. آسمانی‌هایی که الان در آسمان به کار ملائک می‌خندند؛ کنار خداوند روزی می‌خورند؛ چون شما آنها را دوست داشتید. ارشا نیز الان نزد آنها می‌رود. چرا که برای آنان که با عشق همراهند، روز محشر حساب و کتاب لازم نیست.

وی در پایان از حاضران خواست که برای ارشا اقدسی که افتخار ایران است، صلوات بفرستند و فاتحه‌ای بخوانند. در ادامه این مراسم مسعود گرجی آیاتی از قرآن خواند و سکوتی را در مراسم حاکم کرد.

پس از تلاوت قرآن، منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما با حضور در پشت میکروفن گفت: همیشه دشوارترین زمان سخن گفتن برایم زمانی است که مادر همکار عزیزمان در جمع باشد. همه ما می‌دانیم که لطف، محبت و غصه‌ای که مادر دارد هیچکس ندارد. همه به سرعت فراموش می‌کنیم جز مادر. به مادر ارشای عزیز تسلیت می‌گویم و از صاحب حق و صبر برای او صبوری آرزو می‌کنم، این غم تا انتهای جهان با او خواهد بود،‌ اما صبوری بر این غم مسئله مهمی است.

وی افزود: هر جایی که هنرمندان و اهل فرهنگ و هنر حضور دارند، جایی است که مردم حق دارند خواسته‌هایشان را بگویند و به گوش ما برسانند. ما زبان و تصویر و صدای این ملت هستیم، بنابراین وقتی از این دیدگاه نگاه کنیم، سخنان خانم جوانی که درباره شرایط زیستی خودش اعتراض داشت نیز بخشی از ماجرای امروز ماست.

مراسم بدرقه زنده یاد ارشا اقدسی بدلکار معروف سینما

مدیر عامل خانه سینما با بیان اینکه تا ساعتی دیگر باید علی سلیمانی عزیز را نیز به خاک بسپریم، گفت: این وضعیت غریبی است که همه دوستان اهل سینما که اینجا هستند، حتما از آن مطلع‌اند. برخی همکاران ما تنها در بین مردم محبوبیت دارند اما برخی همکاران هم در بین مردم مجبوب هستند هم در اهالی فرهنگ و هنر و سینما. ارشا اقدسی و علی سلیمانی از جمله این هنرمندان بودند که محبت اهل حرفه را هم به خودشان داشتند. این محبت به سادگی به وجود نمی‌آید، مگر اینکه دل صاف و عشق و علاقه آنها را به چشم دیده باشند.

وی در ادامه بیان کرد: اکنون گرفتار کرونا هستیم و ایام سختی را می‌گذرانیم. از همه تقاضا می‌کنم فاصله و پرتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید. واقعا طاقت داغ عزیز دیگری را نداریم. حرفه ما به گونه‌ای است که همیشه باید تولید و عرضه کنیم اما همچنان این حرفه در بین مدیران پرخطر به شمار نمی‌آید. در نتیجه برای واکسیناسیون اهالی فرهنگ و هنر، به ویژه بازیگران که چاره‌ای جز عدم رعایت پروتکل‌ها را ندارند، همچنان گرفتاریم. امیدوارم این حرف من از مزار ارشا و علی سلیمانی به گوش کسانی که باید برسد، هرچند همه مکاتبات و مقدمات طی شده اما هنور گرفتاری‌های این‌چنینی داریم.

سید جواد هاشمی، کامران تفتی، عبدالله روا، پیمان طالبی، حامد تهرانی، میثم درویشان‌پور، سارا بهرامی و اعضای انجمن بدلکاران و انجمن موتورسواران ایران از جمله افراد حاضر در این مراسم بودند.

آرام بخواب که دیدارمان دور نیست | جایگاه بدلکاری در سینمای ایران باید تثبیت شود

در ادامه این مراسم مادر ارشا اقدسی در سخنانی گفت: تقدیر، پسر شجاعم را در کنار پیمان ابدی قرار داد. ارشای عزیزم که اینک او را قهرمانی شجاع می‌خوانند در راه ایران جان خود را داد. ابراز تاسف و تاثر جهانی از درگذشت او من را غرق غرور کرد. پسر شاداب و پر انرژی من دور از هیاهو کار خود را انجام می‌داد. 

وی افزود: فریاد به حق ارشای عزیزم، درباره جایگاه بدلکاری در سینما شنیده نشد و من الان می خواهم صدای او باشم. فریاد بی‌صدای او برای پذیرش این حرفه در ساختار سینمای ایران شنیده نشد و من اینک خواسته به حق او را دوباره تکرار می‌کنم که باید جایگاه بدلکاری در سینمای ایران لحاظ و تثبیت شود.

این مادر داغدیده در ادامه بیان کرد: ارشا عاشق کشور خود ایران و مردمش بود و با وجود بودن شرایطی برای مهاجرت هیچگاه به رفتن از سرزمین خود فکر نکرد. پسرم در آخرین حرکت بدلکاری خود در کشور لبنان رکوردی بی‌سابقه به جای گذاشت و موجب حیرت همگان شد. او اکنون با تقدیم جانش به این رکورد سندیت بخشید و حیرت و تمجید صاحب نظران را برانگیخت. 

مادر ارشا اقدسی در پایان گفت: آرزوی ارشا قنودن در کنار مربی‌اش پیمان ابدی بود که آن هم محقق شد. ارشای عزیزم اکنون تا بی‌نهایت فرصت داری تا در کنار استادت باشی و با او صحبت کنی. آرام بخواب پسرم که دیدارمان دور نیست.

ارشا اقدسی، بدلکار سینما و تلویزیون ایران ششم مرداد در جریان همکاری با یک پروژه سینمایی خارجی در بیروت در صحنه‌ مربوط به چپ کردن خودرو دچار حادثه‌ای سنگین شد و در بیمارستانی در بیروت تحت درمان قرار گرفت. او به تشخیص پزشکان چند روز به خواب مصنوعی برده شد اما از آنجا که علایم حیاتی‌اش کاهش یافته بود، امکان عمل جراحی میسر نشد. سرانجام ارشا اقدسی روز سیزدهم مرداد دعوت حق را لبیک گفت و جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها