{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پیچیدن صدای فرشته طائرپور در بهشت زهرا

پیچیدن صدای فرشته طائرپور در بهشت زهرا
کدخبر : 5315

مراسم تشییع پیکر فرشته طائرپور صبح امروز، چهارشنبه ۲۷ مرداد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار شد. در بخشی از این مراسم وحید جلیلوند، کارگردان سینما صدایی از این تهیه‌کننده و فیلمنامه نویس پخش کرد که در آن می‌گفت: «خدایا با مردمت آشتی کن و سایه سیاه این بیماری و ناامیدی را بچین. خدایا تو را به رنج صدا کردیم، بازی را عوض کن.»

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، پیکر فرشته طائرپور، تهیه‌کننده باسابقه و خوش‌نام سینمای ایران و فیلم‌نامه‌نویس که ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ بر اثر عوارض ناشی از ابتلاء به کرونا در ۶۹ سالگی درگذشت، امروز، چهارشنبه ۲۷ مرداد همزمان با تاسوعای حسینی با حضور خانواده و همکارانش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

مجری این مراسم احسان کرمی بود و او در ابتدا ضمن تسلیت ویژه به خانواده فرشته طائرپور، مادرش و منوچهر شاهسواری، همسرش یادآور شد طائرپور او را از پشت میکروفن به سینما وارد کرد و برای همیشه مدیونش خواهد بود.

کرمی همچنین در این مراسم که به صورت مجازی هم پخش می‌شد، گفت: «گرفتاری ما تازه از فردا شروع می‌شود، در غیاب کسی که سعی می‌کرد پلی بین سینما، جامعه و حاکمیت باشد.» 

در ادامه این مراسم علی شاکری و غزل شاکری، فرزندان فرشته طائرپور به یاد مادرشان صحبت کردند. عسل شاکری، دیگر دختر این هنرمند که ساکن خارج از کشور است هنوز به ایران نرسیده است. 

علی شاکری در مراسم به خاکسپاری مادرش، فرشته طائرپور چنین گفت: «نمی‌توانم با صدای رسا صحبت کنم. با پسرِ فرشته بودن می‌شود یک زندگی پر از تجربه‌های عاشقانه و خاطراتی همراه با عشق، گذشت و صبوری داشت. مادرم همیشه تلاش می‌کرد به همه اطرافیان یاد بدهد چگونه می‌شود مثل یک مادر، مردانگی را به دیگران آموخت. می‌دانم که در این‌جا همراهان و عزیزان زیادی دارد که من برخی از آن‌ها را می‌شناسم و برخی دیگر را رفته‌رفته خواهم شناخت. دیشب وقتی همه از خانه ما رفتند و خواستم در کوچه را ببندم، دختری جوان با مادرش آمده بود. آن‌ها وقتی خبر فوت مادرم را شنیده بودند در کوچه پس‌کوچه‌های شمرون دنبال دفترش بودند تا بالاخره آن را پیدا کردند و محبت خود را به ما نشان دادند. من می‌دانم مادر من در تک‌تک شما وجود دارد و در وجود شما زنده است و امیدوارم بتوانم آن چیزهایی را که به من یاد داده است عملی کنم.» 

سپس غزل شاکری روی صحنه آمد و با تشکر از کسانی که برای بدرقه مادرش به بهشت ‌زهرا آمده بودند گفت: «در خود آمادگی گفت‌وگو نمی‌دیدم و می‌ترسیدم نتوانم جمله قشنگی بگویم، به همین دلیل چند خطی نوشته‌ام و البته برادرم خیلی خوب همه چیز را گفت و خوشحالم که متن من کوتاه است.»

او نوشته خود را با تکیه‌کلام همیشگی مادرش «یا حفیظ و یا امین» آغاز کرد و ادامه داد: «مادر عزیزم، فرشته طائرپور، دختر تو بودن افتخار بزرگی است اما خیلی کم است که فقط بخواهم از زبان یکی از فرزندان تو حرف بزنم. جز علی، عسل و من تعداد بی‌شماری از مردمان دورانت را می‌شناسم که برای‌شان مادری کردی و فرشته نگهبان‌شان بودی. امروز آمدیم تا در این روزهای سیاه درد و بیماری جسم خسته‌ات را به خاک و روح بزرگت را به آسمان بسپاریم. بابت هر آن‌چه به وقت بودنت به یادگار گذاشتی تا ابد شاکریم و الهی که بر سر این آتشِ بر دل نشسته ما هم باران صبر و قراری ببارد. سفرت به‌خیر فرشته جسور و بلندپرواز من.»

در ادامه احسان کرمی ترانه «گلنار» را به یاد این هنرمند فقید خواند و سپس منوچهر محمدی، تهیه‌کننده سینما در سخنانی گفت: «وقتی آدم خواهری داشته باشد و از دست بدهد خیلی سخت است. خانم طائرپور سالیان درازی است که هم برای ما مادر بودند و هم خواهر. همیشه درگیر مسائل و مشکلات اهل سینما بود و با نگاه مادرانه سعی کرد مسائل را حل کند. در جلسات مهمی که برای کارهای صنفی در سطح آقایان و مسئولین برگزار می‌شد واقعا شجاع‌ترین فردی که آن‌جا بی‌محابا حرف می‌زد و بی‌ترس از هر چیزی از حقوق همه اهل سینما بدون کم‌وکاست دفاع می‌کرد خانم طائرپور بود که بعضی وقت‌ها ما به او می‌گفتیم کمی آرام‌تر.» 

او ادامه داد: «رازی بین من و او و منوچهر شاهسواری وجود دارد که می‌خواهم این‌جا بگویم. هفته دومی که خانم طائرپور در بیمارستان بود خوابی دیدم و این خواب را برایش نوشتم، خواب دیدم برای عیادت او به بیمارستان عجیب‌وغریب و خاصی رفته‌ایم. به اتاق او که رسیدیم اتاقش پر از گل و کادو بود. اتاق او مشرف به دریا بود. خانم طائرپور می‌گفت نگران نباشید حال من خوب است. بیایید و از کنار پنجره این منظره دریا را ببینید، سپس ما را به صورت دسته‌جمعی کنار دریا برد، وقتی این خواب را برای او تعریف کردم خوشحال بود دیروز که خبر فوت او را شنیدیم متوجه شدم که جایش در میان همان زیبایی‌هاست و بهشت زیر پای اوست.» 

در بخش دیگری از این مراسم محسن امیریوسفی، رییس کانون کارگردانان خانه سینما به جایگاه آمد و گفت:‌ «مدتی قبل از بیماری‌شان یک بار به من گفتند این‌قدر به این جلسه‌ها نرو و برای کرونا مراقب باش، گفتم من مراقبم شما بیشتر مراقب باشید. گفت این مالیات مرا می‌کشد. حضور در جلسات مالیات برای اهالی سینما، جلسه برای پروانه نمایش فیلم‌های توقیفی، جلسات صنفی و غیره محبتی بود که خانم طائرپور به همه اهالی سینما، چه موافقان خود و چه مخالفانش، داشت و این درسی بزرگ برای ما است تا در کارهای صنفی، مرام و روش ایشان را الگو قرار دهیم. آخرین نوشته ایشان هم خطاب به مدیریت وزارت بهداشت بود که نوشتند هر سینماگری که بمیرد مسئولش آن‌ها  هستند.» 

امیریوسفی در ادامه بیان کرد: «ما در این روزها که با حرف‌های وزیر پیشنهادی  فقط به سمت «وزارت ارشاد اسلامیِ صرف» پیش می‌رویم، بیشتر به خانم طائرپور احتیاج داشتیم که شجاعانه از موضع صنفی و حقوق اهالی سینما دفاع کند.»

سپس سیدمحمد بهشتی شیرازی، مدیر فرهنگی شناخته‌شده به صحنه آمد و گفت: «فکر می‌کنم از معدود کسانی باشم که نمی‌توانم بگویم نسبتِ من و خانم طائرپور چه بود، او خواهر، دوست و … بود. درباره همه، کیفیتی از حضور را پدید می‌آورد و هیچکس بی‌خاطره از او نبود. یکی از ویژگی‌هایش این بود که حق مطلب را ادا می‌کرد. مردانگی در وجود او بود. کسانی بودند که می‌دانستیم در سینما چشم دیدن او را نداشتند، گاهی دلش از این رفتارها می‌گرفت ولی در فعالیت‌هایش آن‌ها را کنار نمی‌گذاشت. مثل باران بود و بر سر همه فارغ از کفر و ایمانشان می‌بارید. او شاعر بود، شاعران سعی می‌کنند از کلمات رفع حجاب کنند، فرشته طائرپور از واژه فرشته رفع حجاب کرد. او واقعاً نقش فرشته را در سینما ایفا کرد.» 

در پایان وحید جلیلوند، کارگردان سینما روی صحنه آمد و گفت: «تمام دیروز به این فکر می‌کردم که من باید چه باید بگویم که تو تا به امروز نگفتی. یک ویژگی پیامبروار داشت که همه فکر می‌کردند نزدیک به او هستند. دیروز وقتی صفحه گفت‌وگوی خودم با او را نگاه می‌کردم به صدایی از او برخوردم که برای ۱۹ رمضان بود.» 

جلیلوند در ادامه این صدا را پخش کرد که در آن فرشته طائرپور چنین گفته بود:

«خدایا تو شاهد بودی که دیشب، شب ۱۹ ماه رمضان به یاد همه عزیزان و دوستان به درگاه تو دعا کردم. خدایا با مردمت آشتی کن و سایه سیاه این بیماری و ناامیدی را بچین. دل‌ها را شاد کن تا این دو روز زندگی را به سکر شادی بگذرانیم. خدایا جواب بیماران روی تخت بیمارستان را بده. با ما با رحمت خود رفتار کن. خدایا شادی‌هایی می‌خواهیم تا تو را فراموش نکنیم. خدایا تو را به رنج صدا کردیم، بازی را عوض کن. به حق پیشانی خونین امام علی (ع) بر این ملت و مردم جهان با هر دین و قوم و قبیله‌ای رحم کن. خدایا دعای همه ما را در حق هم اجابت کن. خدایا دوستت داریم، دوستمان داشته باش.»

جلیلوند در ادامه گفت: «بی‌کمترین مبالغه و ریاکاری می‌گویم که به هم‌نشینی با تو افتخار می‌کنم، تمام رنج ما این است که تو دیگر نیستی، در این روزگار وحشت و توحش به نگاه، صلابت و شکوه مادرانه تو نیاز داشتیم، در این دورانی که کمترین درد ما کروناست، نبود تو رنج و حسرت همیشگی ما خواهد بود، تو زندگی را بردی و حالا در بلندترین بلندای استیج کائنات ایستاده‌ای، تو زندگی و بازار مکاره آن را بردی.» 

هنرمندان و مدیرانی هم‌چون منوچهر شاهسواری (همسر فرشته طائرپور و تهیه‌کننده سینمای ایران)، بهمن فرمان‌آرا، احمد امینی، علیرضا تابش، سیف‌الله صمدیان، غلامرضا موسوی، ابراهیم داروغه‌زاده، فرهاد توحیدی، هنگامه قاضیانی، رویا نونهالی، رامین حیدری‌فاروقی، محمدمهدی عسگرپور، فرشته صدرعرفایی، رخشان بنی‌اعتماد، جهانگیر کوثری، کامران ملکی و.. از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

فرشته طائرپور به‌عنوان رئیس انجمن کارفرمایی تهیه‌کنندگان فیلم (اکت) بارها مطالبه واکسیناسیون هنرمندان مقابل دوربین را مطرح کرده بود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها