{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

بهروز نورانی‌پور :

نگران آینده جامعه فرهنگ و هنر افغانستان هستم

 نگران آینده جامعه فرهنگ و هنر افغانستان هستم
کدخبر : 5449

بهروز نورانی‌پور معتقد است که افغانستان سال‌هاست به شکل‌های مختلف درگیر جنگ است و شاید نسل جدید آن تحمل یک جنگ دوباره را نداشته باشند.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری صبا، بهروز نورانی‌پور مستندساز که موضوع عمده آثارش مساله جنگ را دربر می‌گیرد در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره مساله افغانستان و اشغال آن توسط طالبان گفت: من بینشی بر دانش سیاسی ندارم و فضای سیاست را نمی‌شناسم اما می‌توانم بگویم در فضای جامعه‌شناسی بعد از جنگ اتفاقات عجیبی برای زن و کودک رخ می‌دهد و ما همه می‌دانیم که فردای جنگ به اندازه خود لحظات آن دلهره‌آور و مضطرب‌کننده است، من تنها نگران فردایی هستم که بار جنگ چقدر بر دوش زن و کودک خواهد افتاد.

او ادامه داد: افغانستان که جای خود دارد و نخبه‌های شریفی را به جامعه هنر، سینما و ادبیات داستانی دنیا معرفی کرده است و نگرانی برای آینده این جامعه وجود دارد، به هرحال جنگ‌ها و این شکل درگیری‌ها به وجود آوردن ممانعت‌های تازه مثل قوانین جدید هستند و این‌ها می‌توانند بلای جان فرهنگ و روند زیست این جغرافیا یا این مردمان شود.

نورانی‌پور خاطرنشان کرد: مردم افغانستان سال‌هاست جنگ را چه به صورت علنی و چه به صورت غیر علنی تجربه می‌کنند و به نظر من جوانان و نسل جدید افغانستان تحمل یک تجربه جدید در این باره را شاید نداشته باشد.

کارگردان «فرزندان شب» درباره کمک به افغانستان تاکید کرد: ما نمی‌توانیم برای افغانستان کاری کنیم بلکه جغرافیا و ملت افغانستان هستند که برای خود کاری می‌کنند ولی فضای جنگ‌ها نشان داده است که کشورها همیشه یک گام به عقب برداشته‌اند و دچار خسارت و تبعات جنگ شده‌اند.

این مستندساز در پایان تصریح کرد: آثار مستند هنوز نتوانسته‌اند در جنگ‌های منطقه ما، آینه عبرت باشند و نگرشی را برای تصمیم‌گیران به همراه داشته باشد. آثار بسیاری درباره فضای جنگ و دنیای بعد از آن ساخته می‌شود و ضرورت دارد که مستندسازان آثار خود را ارزیابی کنند تا بدانند چه شد که این اثر به وجود آمد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها