{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

انتقاد اصغر فرهادی از فقدان اندیشه در فضای مجازی

انتقاد اصغر فرهادی از فقدان اندیشه در فضای مجازی
کدخبر : 6065

اگرچه فیلم فرهادی ریشه در فرهنگ و شهر خاص شیراز دارد اما به نظر او پارادوکسی که این فیلم به تصویر می‌کشد، جهانی است. فرهادی می‌گوید: چنین موضوعی در همه جهان اتفاق می‌افتد.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری ایلنا، «قهرمان» جدیدترین اثر اصغر فرهادی در چهل و ششمین جشنواره فیلم «تلوراید» به نمایش درآمد. این نخستین بار بود که این فیلم سینمای در آمریکای شمالی اکران شد. 

 او درباره آثار خود توضیح می‌دهد: اگر در ساخت فیلم‌هایم آزادی داشتم، نمی‌توانم بگویم که به چه شکل درمی‌آمدند اما به طور قطع متفاوت می‌شدند. 

این فیلمساز تمایلی به استفاده از توییتر و فیس‌بوک ندارد و درباره این موضوع توضیح می‌دهد: «من آن آدمی نیستم که بتوانم اخبار ناامیدکننده فضای مجازی را تحمل کنم.» این کارگردان نسبت به فقدان اندیشه در فضای مجازی نیز انتقاداتی وارد کرد. 

داستان قهرمان اصغر فرهادی فراتر از روایت سرگذشت یک انسان خوب است. این فیلم سینمایی را می‌توان یک پروزه دانست که فرهادی پس از سقوط سریع قهرمانان در اخبار روزمره کلید زد. 

فرهادی درباره فیلم سینمایی قهرمان توضیح می‌دهد: نکته جذاب برای من وجود دارد؛ برخی از انسان‌ها در یک لحظه کارهای بشردوستانه انجام می‌دادند و مردم می‌خواستند به جای آن شخصیت باشند. برخی از مردم گذشته خود را نفی می‌کنند. من نمی‌گویم که مردم باید کارهای اشتباه انجام دهند اما هر شخصی برای انسان شدن باید مرتکب اشتباهاتی شود. 

اگرچه فیلم فرهادی ریشه در فرهنگ و شهر خاص شیراز دارد اما به نظر او پارادوکسی که این فیلم به تصویر می‌کشد، جهانی است. فرهادی می‌گوید: چنین موضوعی در همه جهان اتفاق می‌افتد. 

این کارگردان ایرانی که در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ (رییس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده) مبنی بر ممنوعیت مردم چند کشور از جمله ایران به آمریکا از شرکت در اسکار انصارف داد، در این‌باره که چهار هفته قبل از اسکار وضع شد، می‌گوید: ما با توزیع کننده فیلم در ایالات‌متحده صحبت کردیم، تصمیم داشتیم تا «فروشنده» را اکران کنیم اما من این ممنوعیت را بی‌احترامی به مردم ایران و سایر کشورها می‌دانستم. واقعیت این است که من می‌توانستم به آمریکا بروم اما بسیاری از مردم جهان نمی‌توانستند. این موضوع، احساس بدی به من می‌داد. من برای نوشتن بیانیه حدود ۲ روز وقت گذاشتم. تصمیم ترامپ مردم را به گروه‌های متفاوتی دسته‌بندی می‌کرد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها