{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آیا فرهادی با رانت، قهرمان را به اسکار برد؟

آیا فرهادی با رانت، قهرمان را به اسکار برد؟
کدخبر : 7918

انتخاب زودتر از موعد قهرمان فرهادی برای معرفی به اسکار آن هم در حالی که رقیب سرسخت و باکیفیتی چون قصیده گاو سفید امسال درخشیده، به برخی شائبه‌ها دامن زده

به گزارش هنر ام‌روز، در همین باره مازیار فکری ارشاد در اینستاگرام خود نوشت: فیلم «قهرمان» را ندیده ام پس نمیتوانم نظری مثبت یا منفی رویش داشته باشم. با معرفی این فیلم به آکادمی برای اسکار خارجی هم مشکل خاصی ندارم، بهشرط آن که بدانم با چه ساز و کار و بر اساس چه ملاک‌هایی برگزیده شده است. آقایان دست اندرکار یک بار برای همیشه فرایند انتخاب نماینده ایران در اسکار را شفاف کنند تا ما هم بدانیم. ترکیب کمیته انتخاب هر سال عوض می‌شود ملاک هایش چطور؟ چرا نباید بدانیم در جلسات این کمیته چه میگذرد که به گفته خودشان ۴۴ فیلم! برای معرفی به آکادمی در جلسات شان مطرح بوده و «قهرمان» رای نهایی را آورده است؟ ضمنا اگر اعضای این کمیته از سوی خانه سینما انتخاب یا پیشنهاد می‌شوند، چرا هیچ گاه یک منتقد در این فرایند حضور ندارد؟

 

آیا فرهادی با رانت، قهرمان را به اسکار برد؟

پوریا ذوالفقاری هم نوشت: «همزمان با جدی شدن چرایی صادر نشدن مجوز نمایش فیلم‌هایی که می‌توانند به عنوان گزنیه سینمای ایران در اسکار دست کم بررسی شوند می‌فهمیم که وقتی همه متوجه اخبار تغییر مدیریت فارابی بوده ایم. هیات معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار فیلم «قهرمان» را انتخاب کرده اند. پیش‌تر هم گفته بودم انتخاب قهرمان قطعی ست، اما کاش دست کم نمایشی از بررسی گزنیه‌هایی که شرایط نمایندگی سینمای را دارند، اجرا شود، در عمل برعکس شد. امسال برخلاف سال‌های پیش حتی آغاز بررسی گزنیه‌ها را رسانه‌ای نکردند که لابد مبادا تحلیل‌ها و فشار‌هایی باعث شود بازی از دست شان در برود..

نکته جالب این است که فرهادی هم هیچ مشکلی با این مدل عملکرد‌های مبهم و غیرشفاف ندارد. همین که نتیجه به نفعش باشد کافی ست. مثلا هرگز حاضر نیست نامه‌ای سرگشاده به کمیته انتخاب بنویسد و بگوید با توجه به برخی انتقاد‌ها و شائبه برانگیز بودن این انتخاب، مشروح جلسات را رسانه‌ای کنید او دارد در دنیایی زندگی می‌کند که با آمدن بایدن جای زیباتری شده! او از الان دارد خواب اسکار سوم را می‌بیند و به همین علت در حضور‌های جهانی اش در این مدت کلامی بابت اوضاع افغانستان حتی ابراز تاسف نکرده است؛ که مبادا هالیوود طرفدار بایدن برنجد.‌ای بابا ولش کنیم اصلا او کجا و ما ملت جاهل نیازمند آگاهی بخش ایشان و گرفتار حرکت پاندولی کجا..

آیا فرهادی با رانت، قهرمان را به اسکار برد؟

 به وضوح گفته اند «زودتر قهرمان رو معرفی کنیم و شر نماینده ایران در اسکار رو بکنیم. تا ۹ روز دیگر فرصت معرفی وجود داشته. اما پرسش چرایی عدم صدور پروانه نمایش قصیده گاو سفید داشت روز به روز جدی‌تر میشد. جنایت بی دقت هم در نوبت اکران آبان است و ممکن بود در این فاصله دوباره موضوع نقد و بحث بشود و منتقدان شروع به نوشتن از آن بکنند و خلاصه بررسی این دو فیلم (که تمام شرایط معرفی به اسکار را داشته اند) به در خواست و مطالبه بدل شود. پس زودتر قهرمان را معرفی کنیم و خلاص»

چندی پیش هم کیوان کثیریان، روزنامه‌نگار و منتقد، با انتشار یک استوری در صفحه اجتماعی خود به عدم صدور مجوز نمایش «قصیده گاو سفید» انتقاد کرد. همزمان با نزدیک شدن زمان اکران سراسری فیلم «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم در فرانسه کثیریان به عدم صدور مجوز نمایش این فیلم در داخل ایران انتقاد کرد. او نوشت: «واقعا دلیل این‌که پس از گذشت چند ماه از درخواست پروانه نمایش، اجازه اکران این فیلم (قصیده گاو سفید) در ایران داده نشده، چیست؟

آیا فرهادی با رانت، قهرمان را به اسکار برد؟

فیلمی که پروانه ساخت دارد، در جشنواره فجر پروانه نمایش داشته، از فیلمنامه مصوب‌اش تخطی نکرده، در عرصه بین‌المللی هم موفقیت کسب کرده و مورد استقبال قرار گرفته، حالا هم دارد در سینما‌های دنیا اکران می‌شود چرا از نمایش در کشور خودش محروم است؟ «قصیده گاو سفید» حق دارد در رقابت داخلی انتخاب فیلم برای اسکار شانسش را امتحان کند. به نظر می‌رسد رئیس سازمان سینمایی باید این ماجرا را پیگیری کند.»

پرویز جاهد در این باره نوشت: مشکل اصغر فرهادی نیست که این سال‌ها فیلم هایش تنها گزینه ایران برای اسکار بوده است بلکه مشکل سینمای ایران است که هیچ آلترناتیو دیگری در این سطح ندارد که بتواند به اسکار بفرستد و با آثار کارگردان‌های مطرح جهانی رقابت کند.

منبع: سایت برترین‌ها

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها