{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پول کم بود، هنرمندان پیشکسوت به‌جای هواپیما، با اتوبوس به جشنواره موسیقی نواحی آمدند

پول کم بود، هنرمندان پیشکسوت به‌جای هواپیما، با اتوبوس به جشنواره موسیقی نواحی آمدند
کدخبر : 8020

کمک هزینه رفت‌وآمد به کرمان برای حضور در چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که به هنرمندان پرداخت شد، تنها ۵۰۰ هزار تومان بود و این در حالی است که طبق نرخنامه قیمت پروازها، ‌ارزان‌ترین بلیت هواپیما ۴۹۱ هزار تومان است.

به گزارش هنر ام‌روز، آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی شامگاه یکشنبه، دوم آبان در باغ‌موزه وزیری در شهر کرمان برگزار شد که طبق اعلام محمود شالویی، سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی، قرار شد دبیرخانه دائمی این جشنواره در کرمان برپا شود.

محمدعلی مراتی، دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در نخستین روز این رویداد، پنجشنبه ۲۹ مهر گفته بود رکن اصلی این جشنواره برای او در وهله نخست تکریم و احترام بزرگان موسیقی نواحی و دوم، موضوع سلامت آن‌هاست و اجرای موسیقی توسط آن‌ها در جایگاه سوم قرار می‌گیرد اما ظاهرا رکن اصلی جشنواره آن‌چنان که باید و شاید هم رعایت نشده است؛ عاشیق حسن اسکندری با ۷۴ سال سن با اتوبوس از تبریز به کرمان آمد، محمد آدینه‌پور و نایب‌علی صحراروشن نیز دو هنرمند پیشکسوت دیگر بودند که فاصله شیراون در خراسان شمالی تا کرمان را با اتوبوس طی کردند، فرهاد نادری و عثمان زاهدی؛ سیاچمانه‌خوان، که از پیشکسوتان و استادان موسیقی کردستان به حساب می‌آیند هم با اتوبوس راهی کرمان شدند.

این‌ها باعث شد از محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی استان کرمان بپرسیم مبلغی که بابت هزینه رفت‌وآمد به این هنرمندان پرداخت‌شده چه میزان بوده است که نتوانسته‌اند با هواپیما راهی کرمان شوند و حق‌الزحمه‌ای که بابت حضور در چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران دریافت کرده‌اند، چه‌قدر است.

علیزاده در پاسخ به این سوال‌ها، گفت: «در چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که در کرمان برگزار شد آن‌چه تحت عنوان «کمک‌هزینه رفت‌وآمد» پرداخت شد ۵۰۰ هزار تومان بود و هرکدام از هنرمندانی که در این رویداد در شهر کرمان حضور داشتند، مبلغ سه میلیون تومان دریافت کردند و اگر برای اجرا در دو شهرستان رفسنجان و سیرجان، به‌عنوان میزبان بخشی از اجراهای جشنواره اقدام کرده باشند، دو میلیون تومان دیگر دریافت کرده‌اند.»  

او در جواب این که وقتی طبق نرخنامه قیمت پروازها، ‌ارزان‌ترین بلیت ۴۹۱ هزار تومان است، هنرمندی مانند عاشیق حسن اسکندری چگونه می‌تواند با ۵۰۰ هزار تومان خود را از تبریز به کرمان برساند، گفت: «کمک هزینه رفت‌وآمد برای آمدن به کرمان با هواپیما، قطار، اتوبوس و وسیله نقلیه عمومی در نظر گرفته شده است، نه الزاما برای سفر با هواپیما. در هیچ‌کدام از چهارده دوره گذشته هم این‌گونه نبوده است که برای هنرمندان بلیت هواپیما تهیه کرده باشیم و همواره مبلغی تحت عنوان «کمک‌هزینه رفت‌وآمد» پرداخت شده است. می‌پذیریم که هزینه سفر بالا رفته است و زمانی می‌شد با همین ۵۰۰ هزار تومان بلیت هواپیما گرفت و چنین بحثی آن زمان مطرح نمی‌شد چون همین مبلغ کفاف رفت‌وآمد را می‌داد اما اکنون نه. البته که اگر در این میان، پیشکسوتی بوده که از راه دور آمده است و نتوانسته با هواپیما بیاید و به سختی افتاده است حتما در سال آینده تهمیدی می‌اندیشیم و به نوعی برایش جبران می‌کنیم. این جبران به این معنا نیست که برای هنرمندان بلیت هواپیما تهیه کنیم، بلکه باید سطح این کمک‌هزینه را افزایش داد تا دست هنرمند در انتخاب گزینه برای رفت‌وآمد باز باشد.»  

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۲۹ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ به دبیری محمدعلی مرآتی در شهر کرمان برگزار شد.  

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها