{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سریال This Is Us: یک خانواده واقعی، با مشکلات واقعی

سریال This Is Us: یک خانواده واقعی، با مشکلات واقعی
کدخبر : 10098

چالش‌های داشتن یک خانواده شاد و صمیمی و البته داشتن روابط سالم برای هر فردی به‌نظر پایان‌ناپذیر است و در هر مرحله از زندگی می‌تواند به شکل‌های مختلف بروز پیدا کند. سریال This is us در هر قسمت، نوعی از این چالش‌ها و همچنین واکنش‌های مناسب در این مواقع را به مخاطب آموزش می‌دهد.

 
سریال این ما هستیم

داستان زندگی ما روایتی ست سیاه و سفید،سرشار از تلخی ها و شیرینی های ناپایدار که تجاربی ماندگار به میراث می گذارند. میراثی که می توانند روشنی و تاریکی ببخشند و آرام و ناآرامِ جان باشند. 

روانکاوی همواره به دنبال این است که ردپای گذشته را در روابط و رفتارهای کنونی پیدا کند.
گذشته‌ای که به شکل انگاره های درونی، روابط آینده را شکل می دهند. این سریال چگونگی شکل گیری ارتباطات از گذشته تا حال را به خوبی نمایش می دهد؛ به گونه‌ای که بیننده متوجه چرایی و پشت پرده‌ی اتفاقات می شود.
چالش های زندگی گریزناپذیرند و این ویژگی در چارچوب خانواده و همزیستی با دیگران پر رنگ تر می گردد. «این ما هستیم» در یک جمله، گذرانِ چالش هایی ست که شادی و غم های کوچک و بزرگ به جا می گذارند.

داستان این فیلم حول مسائل خانواده ی پیرسون می گذرد؛ هر اپیزود می تواند شما را به یاد چالش های خودتان بیاندازد و با همدردی همراهیتان کند.میزان ارتباط و صمیمیت بین کاراکترها و نحوه‌ی مواجهه‌شان با مشکلات و حل و فصل آن ها با وجود تفاوت ها و زخم‌های مشترکشان ، این مجموعه را به یکی از جذاب ترین سریال های روز دنیا تبدیل کرده است. این مجموعه سایه‌ی نسل های گذشته بر حال را به خوبی نشان می دهد؛ مانند اعتیاد پدربزرگ که تا دو نسل بعد به شکل اعتیاد به الکل و اعتیاد به خوردن گریبان گیر خانواده می شود.

This is us روایتی از یک قهرمان اصلی یا یک شخصیتِ هالیوودی به خصوص نیست، این سریال درست مانند یک خانواده‌ی دوم، بخشی از زندگی روزمره شماست. تماشای این سریال نگاهی بی‌طرفانه به مشکلات ارتباطی می‌بخشد و اهمیت زندگی عاطفی را گوشزد می کند.

روایت غیرخطی رویدادها از جمله نقاط قوت این سریال است به طوری که با فلش بک ها و نمایش جزئیات بیننده را متوجه چرایی و ریشه ی مسائل می کند. این سریال شما را به اعماق انسان و اتفاقات زندگی و حتی اتفاقاتِ موثرِ پیش از تولد می برد.

سریال خارجی

«به گفته ویکی‌پدیا، هر انسان به طور میانگین با بیش از 18 میلیون نفر دیگه تو یه روز به دنیا اومده. هیچ مدرکی نیست که نشون بده ما و این افراد دارای ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری یکسان هستیم.

اگر هم وجود داشته باشه، ویکی‌پدیا هنوز برای ما کشفش نکرده.»

 

اولین قسمت This is Us با نمایش جملات بالا آغاز شده و در ادامه لحظاتی از زندگی کاراکترهایی را به ما نمایش می‌دهد که همگی در یک روز قدم به این دنیا گذاشتند. اما بر خلاف آنچه ممکن است تصور کنید، خبری از اتفاقات ماورالطبیعیه نیست و سریال هم قصد ندارد مانند یکی از فیلم‌های درام معروف در آخر تمام کاراکترهایش را در مسیر زندگی یکدیگر قرار دهد. کافیست تا انتهای همان قسمت اول صبر کنید تا متوجه فرمت کلی سریال و روابط بین کاراکترها شوید.

دیس ایز آس نه نقش اولی دارد، نه قهرمانی و نه شخصیت شروری؛ سریال حتی در یک تایملاین و زمان مشخص هم روایت نمی‌شود. پیش‌زمینه و ستینگ را داستانی می‌توان حول زندگی خانواده پیرسون نوشت، خانواده‌ای عادی و در عین حال استثنایی درست مثل زندگی همه‌ ما. کوین، کیت و رندال فرزند‌های سه قلو جک و ربکا هستند که در بیشتر طول سریال زندگی خانواده آن‌ها در سه دوره زمانی مختلف به تصویر کشیده می‌شود. نمایش این سه دوره خطی نیست و حتی تا آخرین قسمت پخش شده نیز دیس ایز آس بارها به خط داستانی اولش و حتی قبل‌تر از آن نیز بر‌می‌گردد.

 با وجود اینکه هر کدام از فصل‌های سریال روی واقعه یا شخصیتی خاص تمرکز دارند، اما جوهره اصلی سریال را زندگی روزمره تک تک شخصیت‌ها شکل می‌دهد. برای مثال در همان اپیزود اول مشخص می‌شود که جک یعنی پدر خانواده در مقطعی از دوران نوجوانی بچه‌هایش درگذشته و با وجود آن که تمرکز اصلی فصل اول و حتی دوم روی شخصیت جک و نحوه مردن اوست اما زندگی هر روز کوین، کیت و رندال در زمان حال و سن 36 سالگی هم بخش قابل‌توجهی از داستان‌سرایی سریال است.

شادی‌ها و اتفاقات خوب، مشکلات با بقیه شخصیت‌ها، چالش‌های شخصی و حتی ساده‌ترین اتفاقات این شخصیت‌ها، داستانی برای دیدن و شنیدن هستند. دیس ایز آس در تمام سه فصلش بارها مخاطبینش را هم از ته دل می‌خنداند و هم رودخانه اشک درونشان را به طغیان می‌اندازد. هیچ کدام از شخصیت‌های سریال نه سیاه هستند و نه سفید؛ همه آن‌ها رنگ واقعیت یعنی خاکستری‌اند. روابط بین‌شان از هم می‌پاشد و دوباره قطعات شکسته شده در کنار هم قرار می‌گیرند و مجموع همین صحنه‌ها و لحظات زندگی‌شان است که همزمان ما را خوشحال و ناراحت می‌کند.

سریال This is Us

وجود تایم‌لاین‌های مختلف در طول داستان و نمایش برگ‌های مختلفی از زندگی کاراکترها در گذر زمان یکی از آن میوه‌های شیرین دیس ایز آس است که بعد از چند فصل به بار می‌نشیند و شخصیت‌پردازی‌ها را عمیق و عمیق‌تر می‌کند. هر چند در فصل آخر این تعدد تایم‌لاین‌ها گاهی به عنوان ابزاری برای گول زدن مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرد و آنطور که باید در خدمت داستان و روایت نیست.

اما به طور کلی دن و فوگلمن و نویسندگان سریال از ایده خط‌های زمانی برای توجیه رفتار و اخلاق شخصیت‌ها استفاده می‌کنند. اگر یکی از کاراکترها بی‌نهایت مهربان، دلسوز و عاشق خانواده‌اش است؛ چنین خصویاتی ذاتی نبوده و از دل اتفاقاتی بیرون آمده که در سنین کمتر تجربه کرده. حتی دیس ایز آس به شکلی ساختار‌شکن نشان می‌دهد که چرا همیشه خوب بودن هم درست نیست یا چگونه اگر درست به چشمان تراژدی‌ها و دردناک‌ترین اتفاقات زندگی‌مان زل زده و آن‌ها را بپذریم، می‌توانیم به فرد بهتری تبدیل شویم.

بار آموزشی قدرتمند، نقطه قوت دیگر This is Us است. تقریبا هر قسمت حکم کلاس درسی را دارد که بی‌روا نیست اگر در دانشگاه‌ها تدریس شود. سریال به نحوی روی موضوعات روزمره‌ای چون روابط خانوادگی، مشکلات مالی، تراژدی‌های زندگی و رذیلت‌های اخلاقی چون نژادپرستی و جنسینت‌زدگی دست می‌گذارد که هیچ وقت نمایش آن‌ها اجباری و دروغین حس نمی‌شود.

یکی از دلایل موفقیت این سریال داستان عادی و اتفاقات روزمره آن است. خانواده پیرسون با وجود دوست‌داشتنی‌بودنشان بسیار معمولی‌اند. این ویژگی آنها را از حالت افسانه‌ای و غیرواقعی‌بودن دور می‌کند. به‌جرئت می‌توان گفت هر مخاطبی می‌تواند خود یا حداقل بخشی از خود را در یکی از شخصیت‌های فیلم ببیند و با آن هم‌ذات‌پنداری یا هم‌دردی کند. به همین دلیل این سریال می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند و برایش لذت‌بخش باشد.

از طرفی، پشتوانه علمی و اصولی این سریال آن را بیش از پیش به مجموعه‌ای اثرگذار تبدیل کرده است. تنوع موضوعات این سریال به‌قدری زیاد است که هیچ شکی درباره حضور یک تیم روان‌شناسی در کنار عوامل این سریال باقی نمی‌گذارد.

سریال خارجی

در این سریال صحنه‌های هیجانی و اکشن زیادی نمی‌بینیم. This is us داستان روزمره و اتفاقات رایجی است که در زندگی همه ما رخ می‌دهد؛ اتفاقاتی که به نظر ساده می‌آیند، اما ریشه بسیاری از رفتارها و چالش‌های ما در آینده نه‌چندان دور هستند.

از دیگر نکات قابل توجه این سریال می‌توان به تاثیری که از اتفاقات روز آمریکا و جهان گرفته اشاره کرد. اتفاقاتی مانند کشته شدن جرج فلوید و در پی آن تظاهرات علیه تبعیض نژادی و یا همه‌گیری کووید ۱۹؛ که کار مخاطب را برای همذات پنداری با شخصیت‌ها آسان می‌کند. سریال “داستان ما” در لس‌انجلس فیلم برداری شده و از ۲۰۱۶ تا کنون علاقمندان به درام را مفتون و شیفته خود کرده است.

سریال “داستان ما” در جلب کردن نظر مخاطبان و منتقدین به یک اندازه موفق عمل کرده و با امتیاز ۸.۷ در سایت IMDB نامزد جوایز بسیاری شده است. نامزدی برای بهترین سریال درام در گولدن گلاب و کریتیک چویس اواردز، همچنین انتخاب به عنوان بهترین برنامه تلویزیونی توسط انجمن فیلم آمریکا تنها بخش کوچکی از جوایز متعدد این سریال است. 

اگر شما هم علاقه‌مند به دیدن سریالی درباره‌ی واقعیت‌های زندگی و داشتن یک خانواده هستید، حتما این سریال را تماشا کنید و لذت ببرید. 

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها