{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ساخت سریال‌های تاریخی به قیمت تخریب تاریخ

ساخت سریال‌های تاریخی به قیمت تخریب تاریخ
کدخبر : 10610

سریال‌های ژانر تاریخی یکی از پرطرفدارترین و البته سخت‌ترین ژانرها به جهت ساخت هستند.

به گزارش هنر ام‌روز، اینگونه سریال‌ها که عمدا در گذشته‌های دور می‌گذرند در مرحله‌ی ساخت مشکلات فراوانی سر راه دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نبودن بسیاری از مکان‌ها،فضا‌ها، وسایل، لباس‌ها و ...است.
در این مواقع معمولا در سینمای جهان بخش عمده‌ای از صحنه‌ها به کمک جلوه‌های ویژه و پرده کروماکی ساخته می‌شوند یا در صورت امکان به مکان تاریخی واقعی ( مثلا کاخ، قصر یا خانه‌های قدیمی) می‌روند که البته استفاده از این مکان‌ها معمولا با بستن قراردادهای بسیار سختی در خصوص عدم هیچگونه آسیبی به محیط و وسایل صورت می‌گیرد.

این روند در جریان سریال سازی در ایران نیز به کار می‌رود، اما شاید به دلیل کمبود امکانات تکنولوژیک یا نیروی متخصص بخش عمده‌ی کارها به جای استفاده از جلوه‌های ویژه در مکان‌های واقعی فیلمبرداری می‌شوند.

یکی‌ از مسائلی که این روزها بسیار بین کاربران فضای مجازی درباره‌ی آن صحبت می‌شود، میزان آسیبی است که فیلمبرداری در مکان‌هایی خاص مثل ( کاخ نیاوران، کاخ گلستان و...) به این‌ها و وسایل وارد می‌کند.
سال ۱۳۸۵ در گزارشی در روزنامه اعتماد در تاریخ ۴ دی آمده است که "سر دو سرباز هخامنشی و نقش هدیه آورندگان بلوک‌های کاخ اردشیر در تخت جمشید توسط یکی از عوامل فیلم " مدار صفر درجه" با پیچ گوشتی تخریب شد."

همچنین در تاریخ ۱۷ اسفند سال ۱۳۸۶ در گزارشی در روزنامه‌ی عصر ایران‌گزارشی آمده‌است درباره‌ی آسیب به کاخ داریوش توسط گروه فیلمبرداری "تهمینه میلانی" :
"این گروه در حین کار لکه‌های سیاه رنگی را روی سنگ‌های حیاط جنوب شرقی کاخ تچر پاشیده اند."

از آسیب‌های جدی وارد شده‌ به این‌ مکان‌ها باید به شکسته شده تعداد زیادی از گلدان‌های کاخ گلستان در اثر برخورد بازیگران و عوامل ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها اشاره کرد.

همچنین نمونه‌‌های جدیدتر باید به سریال‌های معمای شاه یا جیران اشاره کرد.
در روزهای اخیر گزارشی توسط کارکنان مجموعه‌هایی که فیلمبرداری این سریال‌ها در آن انجام می‌شود (مثل عمارت بادگیر کاخ گلستان) مبنی بر اینکه ورود عموم و باطدید از کاخ‌ها و موزه‌ها در زمان فیلمبرداری اکیدا ممنوع شده‌است، با اینکه در حالت عادی این مکان‌ها برای بازدید عموم منعی ندارند.
این مسئله باعث واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی شده‌است.

بسیاری از منتقدان اینگونه سریال یا فیلمسازی برای نمونه علی حاتمی را مثال زده و تحسین می‌کنند زیرا او اولین قدم درست را در این راه برداشت و موجب ساخت شهرک سینمایی غزالی شد.
ساخت این شهرک هم به جهت ساده شدن دسترسی باقی فیلمساران به مخیط تهران قدیم و هم کم شدن هزینه‌های ساخت دکور برای هر فیلم کمک شایانی کرده‌است.
download2 (1)

download2 (2)

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها