{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

حمید لبخنده و سریالی که حاشیه‌های بسیاری داشت/ ماجرای سانسور و حذف نقش پارسا پیروزفر

حمید لبخنده و سریالی که حاشیه‌های بسیاری داشت/ ماجرای سانسور و حذف نقش پارسا پیروزفر
کدخبر : 10830

نام زنده‌یاد حمید لبخنده با سریال «در پناه تو» شناخته می‌شود. کارگردانی که همیشه از علاقه خود به این سریال صحبت می‌کرد و از برخی حذفیات آن گلایه‌مند بود.

به گزارش هنر ام‌روز، شب گذشته که خبر درگذشت «حمید لبخنده» کارگردان سریال خاطره‌انگیز «در پناه  تو» اعلام شد، نام او حتی در تیترهای رسانه‌های مختلف در کنار سریال در پناه تو پررنگ‌تر دیده شد. سریالی که این کارگردان در زمان حیاتش هم بیشتر با آن شناخته می‌شد و خودش نیز علاقه زیادی به این سریال داشت تا جایی که بخش‌های ممیزی‌شده آن را در صفحه شخصی‌اش به نمایش گذاشت و بعد از آن اقدام به پست کردن اغلب قسمت های کامل این سریال کرد.

در این گزارش علاوه بر مرور کلی این سریال، گفت‌وگوی منتشر نشده با این کارگردان که بیشتر حال و هوای گلایه از تلویزیون دارد را می خوانید.

مرحوم لبخنده بعد از ساخت در پناه تو چندین سریال دیگر از جمله در قلب من و ... را هم ساخت و به یکباره از تلویزیون فاصله گرفت. در این گفت وگو دلیل‌های این دوری را از او جویا شده و درباره حال و هوای روزهای او بعد از ساخت این سریال با او به گفت‌وگو نشستیم. 

داستان زندگی دختری دانشجو که در کش و قوس زندگی دانشجویی وارد ماجراهایی شخصی با تعدادی از همکلاسی‌هایش می‌شود و زندگی چند خانواده را تحت الشعاع قرار می‌دهد، یکی از قصه‌های پر مخاطب مجموعه‌ای تلویزیونی در دهه ۷۰ بود. «در پناه تو» که نامش برای خیلی از مخاطبان تلویزیون که این روزها بی فروغ شده است، آشنا و خاطره‌انگیز است داستانی عاشقانه را در جامعه دهه ۷۰ نشان می‌داد.

این سریال اگرچه یکی از سریل های پرمخاطب دهه هفتاد تلویزیون بود اما حواشی بسیاری هم درباره آن وجود داشت. از سانسور ۵ قسمت از آن تا حذف بازی پارسال پیروزفر و یا حتی تغییر پایان بندی که کارگردان برای آن در نظر گرفته بود همه و همه باعث شد این سریال به یکی از سریال های پرحاشیه دهه هفتاد تبدیل شود و نام لبخنده بعد از آن بر سر زبان ها بیفتد.

ما کارگردان‌ها بعد از چند سال کنار گذاشته می‌شویم!

لبخنده چندی پیش، ضمن بیان گلایه هایی از تلویزیون گفت: یک طرح سینمایی ارائه دادم و دوست دارم آن را بسازم. قصه آن در راستای کارهای قبلی‌ام است که در تلویزیون ساخته‌ام. به طور معمول ما سریال سازی را کنار نمی‌گذاریم بلکه کنار گذاشته می‌شویم. در این سال‌ها طرح‌هایی را ارائه دادم و به مراحلی هم رسیده اما در نهایت به دلیل ایجاد اختلاف سلیقه با مسئولین به جایی نرسیده است و همین شده تا خیلی‌ها فکر می‌کنند من دوست ندارم با تلویزیون که خانه خودم است همکاری داشته باشم. 

طرح‌هایم با سلیقه‌های مدیران یکی نیست

وی ادامه داد: تلویزیون با خودم مشکلی ندارد، اما طرح‌هایی که می‌دهم با سلیقه‌هایشان یکی نیست. تلویزیون با فرمی که در چند سال اخیر پیش گرفته و سریال ساخته مشخص شده که سلیقه‌هایشان به نسبت قبل تغییر کرده است و با سلیقه ما مطابقت نداشت و به همین ترتیب من و امثال من کنار گذاشته شدیم و دیگر در تلویزیون کاری را نمی‌سازیم.

قصه‌ای که به روز بود

نقطه عطف این سریال قصه ای بود که علیرضا طالب زاده آن را به نگارش درآورده بود. داستانی که طعم تازه‌ای داشت و تا آن زمان در چهارچوب تلویزیون نه دیده و نه شنیده شده بود که دختری در کشاکش زندگی با سه مرد ازدواج کند و دو ازدواج اولش با شکست مواجه شود! لبخنده در این سریال تابوهای زیادی را از سر گذراند و به همین دلیل هم توانست به موفقیت نزدیک شود.

سریالی که سکوی پرش بازیگرانش شد!

یکی دیگر از نکاتی که برای مخاطبان این سریال جذابیت داشت، استفاده از بازیگرانی بود که تا به حال دیده نشده بودند. اتفاقا از نظر فیزیکی نیز چهره‌های خوبی داشتند. لعیا زنگنه مرحوم حسن جوهرچی و پارسا پیروزفر و ... بازیگرانی بودند که همگی با بازی در این سریال به جامعه هنر معرفی شدند و بعد از آن در کارهای دیگری هم بازی کردند. به عبارتی می‌توان گفت در پناه تو سکوی پرش بازیگران اصلی این سریال هم شد.

در زمان تولید این سریال وقتی حدود ۶۰ درصد از کار تصویربرداری شده بود از طرف شبکه اعلام کردند تا بخش‌های مربوط به زندگی خانوادگی «پارسا» حذف شود. 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها