{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سریال The Great: یک کمدی سلطنتی

سریال The Great: یک کمدی سلطنتی
کدخبر : 10963

روایت داستان در این سریال با پرگویی و پرچانگی قدرتی زنانه همراه است. قدرتی که در سال‌های قبل به خود اجازه داده تا با طرح نقشه، مقام سلطنت را از همسر احمقش، پیتر، بگیرد و از آن خود کند.

مینی سریال The Great یک مجموعه کمدی-درام آمریکایی است که تا حدودی براساس قیام «کاترین دوم روسیه» یا «کاترین کبیر» ساخته شده است. کاترین کبیر بین سال‌های 1762 تا 1796 و به مدت 34 سال بر روسیه حکومت کرد. مینی سریال The Great 2020 در 10 قسمت و در تاریخ 15 می 2020 (26 اردیبهشت 99) از پلتفرم هولو (Hulu) پخش شده است. در این سریال شاهد حضور نیکلاس هولت (Nicholas Hoult) و ال فانینگ (Elle Fanning) به ترتیب در نقش‌های امپراطور و ملکه روسیه هستیم. 

همان‌طور که می‌دانیم کاترین کبیر یک شخصیت خارجی بود و درنهایت طولانی‌ترین حاکم زن در تاریخ کشور روسیه شد و بدون شک ایده ساخت فیلم یا سریال براساس وی می‌تواند هیجان‌انگیز و جذاب باشد، اما چی‌ می‌شد که به‌جای تکرار داستان کاترین کبیر یک داستانی خیالی را روایت کنیم و چیزی را که به‌دنبال آن هستیم در سریال ارائه دهیم؟ سریال The Great که از شبکه هولو (Hulu) منتشر شده، دقیقا به‌دنبال چنین هدفی بوده و داستانی خیالی از کاترین را ارائه می‌کند که در جوانی با پیتر سوم ازدواج می‌کند. بااین‌حال، او کم کم از پیتر سوم دلسرد و دل شکسته شده و تصمیم می‌گیرد تا شوهرش را به قتل برساند و حاکم کشور روسیه شود. سریال کبیر با حضور بازیگرانی چون ال فانینگ در نقش کاترین کبیر و نیکلاس هولت در نقش پیتر سوم و به نویسندگی تونی مک‌نامارا، تلاش کرده تا روایتی کمدی درام از داستان کاترین کبیر ارائه دهد و شاید مهم‌ترین سؤال این باشد که فصل اول سریال The Great تا چه حدی توانسته در ارائه این ایده‌ها و پیاده‌سازی آن موفق باشد. البته داستان سریال The Great به گونه‌ای تخیلی و با روایتی شیرین و طنز به تصویر کشیده شده است. در این مجموعه با کاترین در دوران جوانی و در اوایل ازدواجش با «پیتر سوم روسیه» آشنا می‌شویم. کاترین دختر خیال‌باف و به شدت خوشبینی است. به همین دلیل هم با آمدنش به روسیه انتظار ازدواجی رومانتیک و شاد را داشت. در نتیجه کاترین رفته رفته نقشه قتل همسر فاسد و خطرناکش را می‌کشد تا به رویایی که در سر دارد برسد؛ رویای یک روسیه آزاد با مردمانی روشنفکر.

کبیر سریالی که در آن هلن میرن نقش ملکه کاترین را در سنین بالاتر بازی می‌کند؛ زمانی‌که ملکه هم به قدرت سلطنت عادت کرده و هم شیوۀ به‌کارگیری از آن را یاد گرفته است. روایت داستان در این سریال با پرگویی و پرچانگی قدرتی زنانه همراه است. قدرتی که در سال‌های قبل به خود اجازه داده تا با طرح نقشه، مقام سلطنت را از همسر احمقش، پیتر، بگیرد و از آن خود کند.

سریال خارجی

در این سریال نابهنجاری‌ها و اشتباهات تاریخی از روی عمد، اغراق‌های غیر‌واقعی و بدگمانی به بارداری‌های سودآور در سریال «کبیر» ما را به یاد یورگوس لانتیموس (کارگردان فیلم «سوگلی») می‌اندازد. تشابهات میان سریال «کبیر» و فیلم «سوگلی» با توجه به حضور تونی مک‌نامارا (نامزد جایزۀ اسکار)، به‌عنوان نویسندۀ هر دو اثر، چندان عجیب و غافل‌گیرکننده نیست.

آنچه شاید هیجان‌انگیزتر و باورنکردنی‌تر به‌نظر برسد، شباهت میان این سریال با فیلم لایو‌ اکشن دیزنی، «دیو و دلبر» (با نام اصلی Beauty and the Beast) است. با وجود پیشینۀ سلطنتی کاترین کبیر، که طبیعتاً باید او را فردی کوته‌فکر نشان دهد، ماجرا طبق پیش‌بینی و انتظارات ما پیش نمی‌رود؛ حتی می‌توان گفت که او در این سریال فردی کتابخوان و اهل فرهنگ و حتی ایده‌آلیست است‌. این شاهزادۀ آلمانی به‌محض پا گذاشتن به روسیه دریافت که از این به بعد در زندانی از جنس طلا و جواهر گیر افتاده است؛ جایی که در آن از پول و ثروت و البته قدرت به شیوه‌های گوناگون و حتی غیرمعمول استفاده می‌شود. از به‌کارگیری خرس‌ها به‌عنوان حیوان خانگی و استفاده از سرهای روی نیزه برای تزیینات کاخ گرفته تا بزرگداشت‌های پرخرج برای جنازه‌ها و جسد‌های از‌هم‌پاشیده. در سریال «کبیر» نقش دیو (معادل فیلم «دیو و دلبر») را شخصیت پیتر بازی می‌کند. پیتر کسی است که در اولین ملاقات کوتاهش با کاترین با لحنی بی‌ادبانه، حرفی توهین‌آمیز می‌زند و او را می‌رنجاند.

شخصیت پیتر تا حدودی ما را به یاد الیویا کلمن در فیلم «سوگلی» و نقش ملکه می‌اندازد. آن حجم از بی‌قراری، افراط و ضعف در برابر خواسته‌های شهوانی‌ یا حتی غذا‌های پرچرب و البته هفده خرگوش (که هرکدام نماد نوزادان مرده و سقط جنین‌های مکرر آن ملکه بود) که شخصیت حاکمی خودکامه و هوس‌ران را به‌درستی به تصویر می‌کشید.
هولت، که در فیلم «سوگلی» هم بازی کرده، در سریال «کبیر» با نقشی آشناتر برای مخاطب حضور دارد: او مردی جوان است که به دنبال حفظ سلیقۀ خود در خوش‌گذرانی و حفظ سلطنت و شیوۀ حکومتش برای سه قرن آینده است.

سریال خارجی

سریال «کبیر» به دور از اجتناب و مصلحت‌اندیشی، از روایت این حقیقت کوتاهی نمی‌کند که پیتر یکی از بزرگ‌ترین تهدید‌ات کشور روسیه به‌شمار می‌آمده و کشور را به‌سمت جنگ‌های مکرر، وحشیگری‌های صرف و حکومتی دیکتاتوری و مستبدانه با قوانینی سخت (مثل قانون ریش) هدایت می‌کرده است؛ آن هم فقط برای اثبات قدرت خود به اطرافیانش. رفتار او با همسر افسرده‌اش هم تعریفی نداشته است. او برخلاف ادعاهایش مبنی بر حفظ حرمت زنان، احترام و تکریم آن‌ها، گاهی با کتک‌زدن همسرش سعی می‌کرده حرف‌هایش را به او تفهیم کند! او پادشاهی است که ما را به یاد جافری در سریال «بازی تاج و تخت» (با نام اصلی Game of Thrones) می‌اندازد.

شاید بخشی از هدف سریال نمایش به قدرت رسیدن کاترین به سلطنت کشور روسیه باشد، اما سریال اهداف دیگری را در ذهن خود داشته و صرفا به‌دنبال رسیدن به این هدف نبوده است. سریال با کاترین در آخرین روزهای حضورش در خانه پدری آغاز می‌شود که اکنون متوجه شده قرار است با امپراطور روسیه ازدواج کند و ملکه این کشور شود. کاترین شخصیتی رویاپرداز است که زندگی را مثل اشعار و داستان‌های عاشقانه می‌بیند و درواقع خیلی با واقعیت زندگی آشنا نیست و به همین منظور خیلی توجهی به این موضوع که درواقع پدرش به‌خاطر قرض‌های سنگینش دخترش را شوهر داده، ندارد و او با این رویا که قرار است یک زندگی عاشقانه با امپراطور روسیه که پیتر باشد، به روسیه می‌رود. در نقطه مقابل شخصیت پیتر را داریم که شخصیتی خوش گذران است که دوره کودکی سختی را پشت سر گذاشته و اکنون زیر فشار سایه پدر و مادرش است.

شاید در ابتدا اینطور به‌نظر برسد که هدف سریال نمایش به قدرت رسیدن کاترین به تخت سلطنت روسیه است، اما سریال به‌جای روایت داستان اصلی و واقعی تصمیم گرفته تا داستان خودش را روایت کند و صرفا شاهد تماشای یک داستان تاریخی نباشیم. به همین منظور سریال The Great از دو دیدگاه دو شخصیت روایت می‌شود که شاید روایت یکسانی نباشد، اما در حق شخصیت دیگر قرار نیست ظلمی صورت بگیرد. دیدگاه اول به کاترین تعلق دارد که با نگاهی رویاگونه و شاعرانه به روسیه می‌رود و به‌دنبال شروع یک زندگی عاشقانه با پیتر است، اما خیلی زود متوجه می‌شود که نه نامه‌های پیتر توسط خودش نوشته شده و نه خبری از اون زندگی شاعرانه و عاشقانه‌ای است که در انتظارش بود. در عوض کاترین کم کم با روسیه و مردمانش و حتی پیتر آشنا می‌شود و شاید این روند کمی سرد و تلخ باشد و حتی باعث شکست دل وی شود، اما او در طول سریال قرار است واقعا بزرگ شود و دیگر آن دختر ابتدای سریال نباشد. بااین‌حال، این اتفاق قرار نیست یک شبه رخ دهد و نویسندگان به خوبی تغییرات شخصیتی کاترین را قرار است نمایش دهند. به‌طور مثال، کاترین زمانی‌که در آستانه در دست گرفتن قدرت است، متوجه می‌شود هیچ چیزی از روسیه نمی‌داند و صرفا آشنایی  او با این کشور به قصر آن خلاصه شده است.

نیکلاس هولت نشسته پشت میز غذاخوری در سریال The Great

در نهایت، با وجود بازی‌های حرفه‌ای و بسیار خوب فانینگ و هولت، سریال «کبیر» به‌دلیل تاکید بر قهرمان‌پردازی و تک‌قهرمانی ضربه می‌خورد؛ به‌خصوص در دورانی که چنین موضوعی کم‌کم در حال ناپدید شدن است و به‌همین دلیل چندان به سریال معنا نمی‌بخشد. با وجود این، «کبیر» سریالی خوش ساخت و سرگرم‌کننده است که طرفداران فراوانی دارد. پیش بینی می‌شود که نام این مجموعه در میان نامزدهای کسب جایزه امی هم قرار گیرد.
پیتر و کاترین شاید شخصیت‌های اصلی سریال The Great باشند، اما تنها شخصیت‌های با اهمیت سریال نیستند و اتفاقا یکی از نقاط قوت سریال در شخصیت‌های مکمل شاهد هستیم. شخصیت‌های مکمل صرفا افرادی نیستند که به جلو بردن داستان کمک کنند و زیر سایه شخصیت‌های اصلی قرار گرفته و تبدیل به شخصیت‌های فراموش شدنی شوند. بیشتر شخصیت‌های مکمل نه‌تنها خط داستانی خود را دارند، بلکه روی داستان و حتی شخصیت‌های اصلی نیز تاثیر مستقیم و زیادی می‌گذارند. شخصیتی مثل ماریال که به‌خاطر اشتباه پدرش اکنون خدمتکار قصر شده و باید به ملکه خدمات رسانی کند به بهترین دوست کاترین تبدیل می‌شود و او درواقع مغز متفکر طرح کودتا علیه پیتر است. شخصیتی که همزمان می‌خواهد هم سمت قبلی خودش را باز پس بگیرد و هم اینکه دنبال گرفتن انتقامش از پیتر است. شخصیتی که پیچیدگی بالایی هم دارد و با اینکه شخصیت باهوشی است، اما باز هم تصمیمات احساسی زیادی در طول سریال می‌گیرد و حتی وابستگی‌های زیادی هم دارد که روی تصمیماتش تاثیر زیادی می‌گذارد. آنچه که ماریال را شخصیتی مهمی تبدیل می‌کند این است که روی خیلی از تصمیمات کاترین تاثیر زیادی می‌گذارد و در مقابل ممکن است تصمیمات سختی بگیرد که برخلاف میلش است.

سریال خارجی

در Rotten Tomatoes ، فصل اول با 76 بررسی منتقدین ، با میانگین امتیاز منتقدان 7.46 / 10 ، دارای امتیاز تایید 88٪ است. در مورد اجماع انتقادی وب سایت آمده است: در Metacritic ، بر اساس 30 بررسی ، میانگین نمره وزنی 75 از 100 را دارد ، که نشان دهنده “بررسی های معمول مطلوب” است

در پایان میتوان گفت سریال “The Great” یک کُمدی-درام با سبک و سیاق خاص خودش می‌باشد. سریالی که با شوخی‌های تند و تیزش و تلنگر‌های به موقع شما را هشیار نگه داشته و همزمان سرگرم می‌کند. اگرچه می‌شد داستان این سریال را در یک مینی‌سریال جذاب خلاصه کرد. اگر در ادامه اتفاقات با سرعت بیشتری دنبال شوند و بجای کش دادن الکی شاهد شخصیت‌پردازی مناسب باشیم میتوان به فصل‌های بعدی امیدوار بود. فصل اول سریال “کبیر” با تمام کاستی‌هایش بدون‌شک ارزش دیده شدن را دارد. زیرا داستانش را به شیوه‌ای منحصربفرد روایت می‌کند و به آثاری که تاکنون در این ژانر مشاهده کردید شباهت زیادی ندارد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها