{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

خشم اعراب از سریال ماه رمضان مصری

خشم اعراب از سریال ماه رمضان مصری
کدخبر : 12973

الاختیار ۳ با به تصویر کشیدن کودتای نظامی ژوئیه ۲۰۱۳ میلادی که «محمد مرسی» اولین رئیس جمهور منتخب دموکراتیک مصر در جریان آن سرنگون شد به دلیل «جعل حقایق و فریب مردم» مورد انتقاد قرار گرفت.

به گزارش هنر ام‌روز، منتقدان سریال «الاختیار ۳» که برای ماه رمضان ساخته شده معتقدند که این سریال به ستایش از «عبدالفتاح سیسی» رئیس جمهوری مصر پرداخته و تاریخ کودتای نظامی رخ داده در مصر در سال ۲۰۱۳ میلادی را بازنویسی می‌کند و سعی دارد اقدامات سیسی و نظامیان تحت امر او را توجیه کند.

 

به گزارش میدل ایست آی، در جهان عرب ماه رمضان زمانی از سال است که در آن برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی پر رونق با حضور بزرگترین ستاره‌های منطقه نمایش داده می‌شوند.

خانواده‌ها با تعداد قسمت‌های کافی برای کل ماه معمولا پس از افطار به تماشای سریال‌ها می‌نشینند. در حالی که به طور معمول، موضوعات سریال‌های ماه رمضان حول محور کلیشه‌های سرگرمی معمول، چون عشق، اختلافات خانوادگی و درام تاریخی می‌چرخند امسال یکی از سریال‌ها به دلیل نمایش یکی از خونین‌ترین اپیزود‌های تاریخ اخیر منطقه مورد انتقاد قرار گرفته است.

الاختیار ۳ (انتخاب ۳) با به تصویر کشیدن کودتای نظامی ژوئیه ۲۰۱۳ میلادی که «محمد مرسی» اولین رئیس جمهور منتخب دموکراتیک مصر در جریان آن سرنگون شد به دلیل «جعل حقایق و فریب مردم» مورد انتقاد قرار گرفت.

این سریال ساعات منتهی به تسلط نظامیان بر مصر که توسط «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع وقت و رئیس جمهور کنونی آن کشور طراحی شده بود را روایت می‌کند. کودتا در سال ۲۰۱۳ میلادی به آزمایش کوتاه مدت مصر برای دموکراسی پس از انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی پایان داد.

مرسی در سال ۲۰۱۲ میلادی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، اما دوران حضور او در این سمت با اعتراضات و سوء ظن مبنی بر اینکه اخوان المسلمین که او به آن تعلق داشت در تلاش است تا دیگر احزاب سیاسی را تحت فشار قرار دهد خدشه دار شد. ارتش کودتا را پس از تجمع معترضان در میدان تحریر قاهره در اواخر ژوئن ۲۰۱۳ میلادی انجام داد و مرسی را سرنگون کرد و حامیان وی را با خشونت سرکوب نمود.

الاختیار که ظاهرا بر رویداد‌های «زندگی واقعی» استوار است سیسی را یک متفکر شگفت‌انگیز و مردی قد بلند و با اراده به تصویر کشیده که برای محافظت از سقوط کشور به سمت جنگ داخلی کار‌های لازم را انجام می‌دهد.

 

1186916_666

انتقاد و تمسخر

«عمرو واکد» بازیگر مصری تبعیدی با منتقدان سریال همصدا شده و آن را یک «کمدی» خواند که واقعیتی کاملا متفاوت از آن چه مصری‌ها با آن زندگی و مشاهده کرده‌اند را ارائه می‌دهد.

این بازیگر سرشناس که در مورد نقض حقوق بشر در مصر صحبت می‌کند می‌افزاید: «همه ما می‌دانیم که دروغگو و فریبکار کیست (سیسی) گفت که در انتخابات شرکت نمی‌کند و مردم را از فقر نجات می‌دهد، اما در عوض سیاستمداری بود که کشور را فروخت».

 

در رسانه‌های اجتماعی، کاربران عادی مصری و سایر کاربران از سراسر جهان عرب نیز آن چه را که تلاشی برای بازسازی وجهه سیسی در سریال دانسته‌اند مورد تمسخر قرار دادند.

یک کاربر نوشته است: «او در تلاش برای تغییر دیدگاه مردم درباره خود خواهد مرد ما هنوز او را می‌بینیم و می‌دانیم که او دچار گیجی است».

یکی از کاربران قطری رسانه‌های اجتماعی نوشت: «در زمانی که ما نیاز به اتحاد داریم تولیدکنندگان اختیار ۳ به دامن زدن به اختلافات بیشتر در جامعه مصر متوسل می‌شوند و یک جریان (سیاسی) را به سایر جریان‌ها ترجیح می‌دهند».

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها