{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

حسن لفافیان کارگردان «حکم رشد»: به حواشی فکر نمی کنم

حسن لفافیان کارگردان «حکم رشد»: به حواشی فکر نمی کنم
کدخبر : 14567

کارگردان سریال «حکم رشد» درباره‌ی دلیل تغییر فیلمنامه این سریال به قلم سعید نعمت‌الله، اظهار کرد: تنش در متن اولیه به شدت آزاردهنده بود اما تلاش ما در تبدیل آن نگاه، به نگاهی قابل فهم‌ و مردمی‌تر، در سه بار بازنویسی فیلمنامه، بی اثر و سطحی نبوده است.

به گزارش هنر ام‌روز، پس از پایان ماه رمضان، سریال پلیسی «حکم رشد» کاری از حسن لفافیان جای آن را گرفت. «حکم رشد» به دلیل اختلاف سلیقه مدیر گروه سابق فیلم و سریال شبکه سه با سعید نعمت‌الله ـ کارگردان اولیه این مجموعه ـ با حاشیه‌هایی مواجه شد و در نهایت گروه سازنده آن تغییر کرد.

حالا حسن لفافیان ـ کارگردان سریال «حکم رشد» ـ در گفت‌وگویی با ایسنا شرکت کرد تا به پرسش‌هایی درباره‌ی بازنویسی فیلمنامه سعید نعمت‌الله، راه‌های خلق شخصیت‌های پلیس جذاب و باورپذیر، معرفی بازیگران جدید به دنیای تصویر، پرداختن به موضوعات قضایی و دادگاهی و آزادی عمل در نوع پردازش، پاسخ دهد.

آنچه در ادامه می خوانید مشروح این گفت وگو است:

- آقای لفافیان لازمه خلق شخصیت‌های پلیسی جذاب این است که جاهایی نقصان های پلیس را هم نشان بدهیم تا بتوانیم شخصیتی ملموسی را در راستای جذب شخصیت در داستان خلق کنیم. ویژگی که معمولا در سریال‌ها با مشکل مواجهیم، قدرت ریسک‌پذیری‌مان را پایین می‌آورد و انعطاف لازم هم از سوی قشر هدف دیده نمی‌شود. به نظر شما راه‌هایی که می‌تواند به جذابیت کاراکترهای پلیس کمک کند، چیست؟

ـ معتقدم با بیان و نمایش ایرادهای یک پلیس ما به ملموس بودن او کمک نمی‌کنیم، بلکه جوانب قهرمان پردازی را از شخصیت پلیس خواهیم گرفت و از سویی بایستی دید منظور از ایراد چیست. نکات پلیسی و کادر شده در نگاه پلیس یا فرا رفتن از چارچوب هایی که به دلیل شغل او ناچار به دیکته کردن آن داریم. به هرحال بایستی در عین رعایت مسائل اخلاقی و اعتقادی یک شخصیت پلیس، به ابعاد مختلف وجودی شخصیت او بپردازیم و تلاش کنیم الگوی ما از یک پلیس دارای ویژگی بوده و خاص به چشم بیاید و مانند تمامی انسان ها به جز معصومین (ع) دارای نکات نسنجیده و اشتباه نیز باشد؛ اما طبیعتا به دلیل شغل و ذکاوت پلیس جنبه های منفی و به گفته شما ایراد در جهت خراب کردن شخصیت پلیس نباشد تا اعتماد مردم از این قشر از جامعه سلب نشود.

در سریال حکم رشد تلاش شد الگوی یک پلیس اتو کشیده و مبرا از اشتباه طراحی نشود و جنبه های متفاوت شخصیتی او به تصویر کشیده شود که شاید همین نگاه باعث جذابیت این سریال در نگاه بینندگان تلویزیون و اقبال عمومی شده است.

62184035

انتخاب بازیگرانی که کمتر در این قالب نقش ها دیده شده اند

- دو بازیگران اصلی سریال حکم رشد از بازیگران و چهره های جدید هستند و به نظر می رسد سازندگان سریال ها به سمت معرفی و استفاده از چهره های جدید می روند و می بینیم که اقبال خوبی از سوی مخاطبان از این قضیه می شود. این اقدام ریسک پذیری برای سازنده دارد که اگر انتخاب درستی باشد می تواند برگ برنده تلقی شود. در این باره و درباره انتخاب دو شخصیت سریال توضیح بفرمایید:

ـ دقیقا به نکته درستی اشاره کردید. تلاش برای انتخاب بازیگرانی که کمتر در این قالب نقش ها دیده شده اند یکی از اصول اساسی ما در انتخاب بازیگران بود. البته میزان توانایی و بازیگر بودن در اولویت بعدی ما بود. به هرحال یکی از نکات مثبت این سریال قابل باور بودن اکثر نقش ها و بازیگرانی که آنها را بازی می کنند بوده و انگیزه ای که در وجود آنها شکل گرفت باعث این نکته شد که به بهترین اجراهای نقش ها برسیم و این نکته نه تنها در دو شخصیت اصلی وجود دارد بلکه در بیشتر نقش ها دیده می شود. و موفقیت یک اثر به روایت و آفرینش کاراکترهای عالی فیلمنامه توسط بازیگران خوب و توانا بر می گردد که در این سریال ما کم نداشتیم.

62083341

موضوعات انتظامی و قضایی را ریز به ریز چک کردیم

- در ارتباط با پرداختن به موضوعات قضایی و دادگاهی چقدر برای پرداختن به این موضوعات آزادی عمل داشتید و چه میزان از نمونه های واقعی گرفته شده است؟

ـ طبیعتا نزدیک شدن به موضوعات خاص و تخصصی نیاز به تحقیق و کمک گرفتن از کارشناسان خبره و کاربلد است که ما هم در زمینه انتظامی و هم قضایی از این بزرگواران استفاده کرده و نکات را ریز به ریز با هم چک کرده و سپس به تصویر کشیده ایم.

سه بار بازنویسی فیلمنامه بی اثر و سطحی نبود

- به نظر می رسد که فیلمنامه آقای نعمت الله در بدو امر شما را برای ساخت این سریال ترغیب کرده که در نهایت ساخت را پذیرفتید. ضمن اینکه فیلمنامه های ایشان همیشه دارای فرم ثابتی از دیالوگ نویسی است و بعضا هم اینگونه عنوان می شود که با بیان امروزی فاصله دارد. تا چه میزان تلاش کردید لحن گفتار و شخصیت ها را بازنویسی کنید تا مخاطب را همراه کنید؟

ـ با توجه به اقبال بینندگان از سریال، می شود نتیجه گرفت که ما در تبدیل آن نوع نگاه به نگاهی قابل فهم تر و مردمی موفق بوده و تلاشمان در سه بار بازنویسی فیلمنامه بی اثر و سطحی نبوده است. طبیعتا جذابیت متن ایشان برای من در درجه دوم اهمیت بوده و اولویتم تنها روایت یک قصه کامل و مردم پسند است که در مراحل مختلف بازنویسی و ساخت به آن رسیدیم. جا دارد از لطف و همراهی جناب فرجی تهیه کننده محترم سریال تشکر کنم که با صبر و اطمینان این اجازه را دادند تا بتوانیم به یک متن خوب و خوش ریتم برسیم.

تنش در متن اولیه به شدت آزاردهنده بود

- چه قدر با تنش های پر استرس و جدال دو برادر یکی پلیس و دیگری مجرم در فیلمنامه موافقید و آیا این امر لازمه قصه بوده است؟ آیا نمی توانست ماجرا کمی ملایم تر پیش برود؟

ـ البته نکته ای که گفتید در متن اولیه به شدت آزاردهنده بوده و از سویی ما را نگران کرده بود؛ اما با تغییر در نگاه کلی اثر به این نوع رفتار و روبرویی دو برادر و دور کردن تنش های بی ربط و تغییر ساختاری کنش ها که بسیار تکراری و بازنویسی متن های قبلی نویسنده بوده، ما را به سمتی برد که  فیلمنامه موجود با عقلانیت کامل تری نوشته و بیننده را نه تنها پس نزند که درگیر قصه و روایت و شخصیت های قابل باور کند که این ماحصل یک تفکر و تلاش سه ماهه بوده و جا دارد از عزیزانی که در این امر مرا یاری کردند تشکر کنم.

62184080

«حکم رشد» از سعید نعمت الله خریداری شده بود

- چه شد که ساخت این سریال را بعد از حواشی که برای آقای نعمت الله و مسولان تلویزیون ایجاد شد پذیرفتید کارگردانی کنید؟ و چه تغییراتی بر روی قصه و کاراکترها اعمال شد؟

ـ زمانی این کار به من پیشنهاد شد که به طور مستقل از نویسنده خریداری شد و کار متعلق به تلویزیون بود و فقط تهیه کننده کار که صاحب اصلی سریال است در این کار حضور داشتند و بعد از چند جلسه و صحبت با مدیریت محترم شبکه و همچنین تهیه کننده سریال که از باتجربه های این عرصه هستند به توافق رسیدیم که شروع به پیش تولید کرده و کار توسط بنده ساخته شود.

شخصا در این شرایط دچار هیچ حاشیه ای نبوده و هرگز به غیر از کار و ساخت آن با کیفیت بالا هرگز به حواشی فکر نمی کنم و درگیر آن نمی شوم. با موافقت عزیزان شبکه متن بازنویسی شد تا متن دلخواه بنده شکل بگیرد و طراحی و پرداخت شخصیت ها زیر نظرمان انجام شد و اکنون که کار پخش شده و بازخوردهای خوبی از آن دیده می شود خوشحالم که مسیر را درست انتخاب کرده و خوشحال ترم از اینکه مردم خوب وطنم یک کار قابل دفاع دیدند و امیدوارم لذت برده باشند. جا دارد از عوامل و همکاران خوبم در این سریال کمال تشکر را داشته و یک خسته نباشید و خدا قوت اساسی عرض کنم و بگویم بدون همدلی و تلاش آنها هرگز این اثر ساخته و تا این حد خوب دیده نمی شد.

به گزارش ایسنا، ملودرام پلیسی و خانوادگی «حکم رشد» این روزها حدود ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه به کارگردانی حسن لفافیان و تهیه کنندگی مهدی فرجی از شبکه سه سیما پخش می شود.

ثریا قاسمی (توران)، مه‌لقا باقری (محبوبه)، پیام احمدی‌نیا (غلام)، مجتبی فلاح (ذبیح)،شهین تسلیمی (عالیه)، علیرضا مهران (نوید)، حمید ابراهیمی (افشین کافر)، مهرداد ضیایی (دکتر پویا)، آزیتا ترکاشوند (زیبا چاپاری)، نیلوفر شهیدی (زهره)، مجید سعیدی (اسفند/نعنا)، ندا قاسمی (سودابه)، هدی استواری (سایه)، ارشیا توکلی (سلیم)، حسن ولیخانی (نصیر)، محمدرضا زاد خوشنود(نامی)، سیاوش گرجستانی، صدرالدین حجازی، حشمت آرمیده، فرج گل سفیدی، فیروز حیدر زاده از جمله بازیگران سریال «حکم رشد» هستند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها