{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پخش هم‌زمان سریال‌های «افرا» و «در کنار پروانه‌ها»، اشتباه بود

پخش هم‌زمان سریال‌های «افرا» و «در کنار پروانه‌ها»، اشتباه بود
کدخبر : 7623

محمود جعفری، بازیگر «در کنار پروانه‌ها»، از پخش هم‌زمان این سریال با مجموعه تلویزیونی «افرا» که از نظر لوکیشین با هم شبیه بودند، انتقاد کرد.

به گزارش هنر ام‌روز،  محمود جعفری، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که در یک ماه گذشته، سریال «در کنار پروانه‌ها» با بازی او در حال پخش بود، در برنامه «سریالیست»، روبه‌روی پدارم کریمی نشست و به پرسش‌های او پاسخ داد.

او درباره نقش‌آفرینی خود در «در کنار پروانه‌ها» گفت: «لایه پنهان این سریال، یعنی در حقیقت آن‌چه مدنظر نویسنده و کارگردان بوده، جنبه معنوی داستان است.«رهی»، نقش اصلی سریال، برای رسیدن به خداوند، راهی طولانی را طی می‌کند و ابتدا، مشکلاتی با این مسئله دارد. من، جزو بازیگرانی بودم که اگرچه در این سریال، نقشی فرعی داشتم، ولی به شخصیت‌سازی رهی در این مسیری که می‌رود، کمک می‌کردم. قرار بود این کار، در محرم و صفر پخش شود که همین‌طور هم شد.»

این بازیگر، در ادامه توضیح داد: «گاهی پلان‌هایی بود که ذهنیت تردید را در کاراکتر«رهی» نشان می‌داد. اساس طرح بر این محور بود و قصه‌ای هم به شکل کلاسیک که شروع می‌شود و بعد دچار گره و اوج می‌شود، بر این محور سوار شده بود. کار سختی بود. کرونا، گرما و شرجی بودنِ لوکیشن‌ها در شمال، بسیار آزاردهنده بود. شرجی هوا به اندازه‌ای بود که بچه‌ها در هر سکانسی که بازی می‌کردند، باید لباس‌هایشان را خشک می‌کردند و دوباره می‌پوشیدند. در این ۴۰-۵۰ سالی که در کار بازیگری هستم، حتی زمانی که در بوشهر کار می‌کردم، این میزان از گرما را تجربه نکرده بودم.»

جعفری افزود: «کاری فشرده بود و سریال روی آنتن رفته و باید به پخش می‌رسید. مردم، سریال‌ها را می‌بینند و از پشت صحنه خبر ندارند. در طول این سریال، چندین نفر از بچه‌های فنی و حتی آقای اسماعیلی (گریمور) و همسرشان  دچار کرونا شد. این گرفتاری‌ها را داشتیم. معجزه بود که سرکار می‌رفتیم و می‌آمدیم و سالم ماندیم.»

او تاکید کرد: «شخصیت‌پردازی «کریم» در این سریال درجه یک بود، هیچ چیزی کم نداشت. در این چندسالی که کار کرده بودم، شخصیتی به این کاملی بازی نکرده بودم که هر سوالی را که داری، جواب بدهد. شغلش، زندگی‌اش، هدفش و ... همه در قصه تاثیرگذار بود. با برزو ارجمند، شخصیت یکدیگر را در کار کامل می‌کردیم. هر دو می‌توانستیم «رهی» را تکمیل کنیم. نویسنده‌های این کار از بهترین‌ها بودند. دیالوگ‌نویسی فوق‌العاده‌ای داشت. در کارهای دیگر سعی می‌کردم دیالوگ را تغییر بدهم و برای خود کنم اما این کار تنها کاری بود که به اندازه‌ای خوب و حساب شده نوشته بود که کوچک‌ترین تغییری نمی‌دادم. فکر می‌کنم نوشتن این فیلمنامه زمانی زیادی برده باشد.»

جعفری ادامه داد: «متاسفم از این‌که فیلمنامه‌ای که در زمان طولانی نوشته شده و برای آن وقت گذاشته شده است، باید به سرعت و در زمان کم فیلمبرداری شود تا به پخش برسد. اغلب سریال‌ها، این گرفتاری‌ها را دارند. داریوش یاری (کارگردان) تا جایی که در توانش بود، زحمت می‌کشید. کم‌تر کارگردانی را دیدم عاشقانه به قصه پایبند باشد و تلاش کند دقیق و با ظرافت کار کند. کیفیت کار برای من قابل قبول بود. در چندسال اخیر کاری به این خوبی انجام نداده بودم.»

محمود جعفری: پخش هم‌زمان سریال‌های «افرا» و «در کنار پروانه‌ها»، اشتباه بود

این بازیگر، درباره انتقادها در خصوص تلخ بودن داستان سریال گفت: «نگاه کارگردان مهم است. به هر حال می‌توانست شخصیت‌هایی قرار بدهد که کمی در قصه تنوع ایجاد کند و آن‌چه که بیننده‌ها توقع دارند، دیده شود و به کار شیرینی بدهد. البته چون قصه برای پخش در ماه محرم در نظر گرفته شده بود، ضرورتی نداشت بخواهد به سمت طنز و آوردن لبخند روی لب‌ها برود. فکر کنم تلخ‌ترین نقشی که در زندگی‌ام بازی کردم، همین کار بود.»

او همچنین درباره انتقادها در خصوص شباهت «در کنار پروانه‌ها» با سریال «روزی روزگاری» گفت: «این به دلیل یک خطی گفتن قصه است. اگر بخواهی برای کسی تعریف کنی باید یک خطی تعریف کنی و داستان یک خطی این سریال، شبیه «روزی روزگاری» است. آن‌جا یک آدم شرور در خانواده‌ای می‌آید و متحول می‌شود. این‌جا هم همین است. خط اصلی قصه شباهتی دارد اما شخصیت‌پردازی‌ها و ساخت هر دو سریال با هم خیلی تفاوت دارد.»

جعفری همچنین در انتقاد به پخش هم زمان دو سریال «افرا» و «در کنار پروانه‌ها» گفت: «نمی‌دانم چرا «افرا» در شبکه یک، هم‌زمان با این سریال پخش می‌شد. لوکیشن‌های هر دو سریال یکی بود و این مسائل به کار ما لطمه زد. بعضی از مخاطبان، کارها را با هم قاطی کرده بودند. بعضی‌ها به من می‌گفتند «آن صحنه‌ای که در «افرا» بودی، خیلی خوب بازی کردی» و من پاسخ می‌دادم «اشتباه می‌کنید»، نامِ سریال، «درکنار پروانه‌ها» بود.»

برنامه «سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی، کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه‌ها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش می‌شود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها