{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

برترین سریال‌های جاسوسی ـ امنیتی تلویزیون به انتخاب یک بازیگر

برترین سریال‌های جاسوسی ـ امنیتی تلویزیون به انتخاب یک بازیگر
کدخبر : 7921

کوروش سلیمانی با برشمردن برترین آثار جاسوسی ـ امنیتی تلویزیون، مجموعه «آسمان من» را اثری جذاب در این ژانر توصیف کرد.

به گزارش هنر ام‌روز، کوروش سلیمانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، درباره ژانر جاسوسی ـ امنیتی در فیلم و سریال‌ها گفت: آنچه ما در سینما و سریال‌سازی به عنوان ژانر یا گونه جاسوسی و امنیتی و حتی پلیسی می‌شناسیم در واقع زیرژانر «اکشن» است. البته برخی آثار پلیسی هستند که کاملاً جنبه معمایی دارد و اثری از عناصر اکشن در آن نیست؛ مثل سریال «هرکول پوآرو» یا «خانم مارپل»؛ اتفاقاً این گونه آثار معمایی کشش زیادی هم برای مخاطب دارد، چون ذات بشر دوستدار روایت است و بازشدن گره‌های یک ماجرا برایش جذابیت دارد.

سلیمانی یادآور شد: شاید اولین نمونه آثار امنیتی در تلویزیون به سال ۱۳۷۵ و مجموعه «دومین انفجار» به کارگردانی نادر مقدس بازگردد. داستان این مجموعه درباره تلاش عده‌ای خرابکار برای منفجر کردن یک مرکز مخابراتی بود. راستش من در آن زمان سرباز بودم و خیلی امکان تماشای تلویزیون را نداشتم، اما ترکیب بازیگرانی همچون مجید مظفری، پرویز پورحسینی، ناصر هاشمی، آزیتا حاجیان، سیما تیرانداز و رضا فیاضی و فیلمنامه شادمهر راستین نشان می‌دهد که احتمالاً با یک اثر خوب طرف هستیم.

وی افزود: بعد از این سریال، حدود ۱۰ سال در تولید و پخش چنین آثاری فاصله افتاد. در نوروز سال ۱۳۸۵ که با عزاداری آخر صفر همزمان بود، سریال «وفا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی روی آنتن می رود که با استقبال هم مواجه شود و از جمله آثاری است که هنوز هم می‌تواند در بازپخش مخاطب را پای تلویزیون بیاورد. پوریا پورسرخ هم اگرچه پیش ازآن در یکی دو اثر دیگر حضور داشت، اما با سریال «وفا» و نقش ژوبین شناخته شد.

سلیمانی ادامه داد: سریال دیگر در این حوزه، «راستش را بگو» به کارگردانی محمدرضا آهنج بود که در سال ۱۳۹۱ روانه آنتن شد. حسن پورشیرازی، آتیلا پسیانی، نیوشا ضیغمی، دانیال عبادی و مهدی سلوکی بازیگران این مجموعه بودند که درباره فعالیت‌های خرابکاری و تلاش ماموران امنیتی برای خنثی‌سازی این‌گونه فعالیت‌ها بود. البته انتقاداتی هم برآن وارد شد مبنی بر این که چهره‌ای که از مأموران امنیتی در این سریال نشان داده می‌شود منطبق بر واقعیت نیست اما به هر حال در زمان پخش، مخاطبان خاص خودش را داشت.  


این بازیگر عنوان کرد: مجموعه «پیدا و پنهان» یکی دیگر از سریال‌های تلویزیونی با محور مسائل امنیتی بود که اتفاقاً من هم از بازیگران آن بودم. آقای فرامرز قریبیان نقش فرمانده را بازی می‌کرد و من و امیرحسین آرمان دستیاران او بودیم. معمولاً در این‌گونه سریال‌ها ترکیب فرمانده و گروهی که زیر نظر او کار می‌کنند رایج است. این سریال قرار بود ۱۲ قسمت باشد که هر دو قسمت یک داستان را روایت کند. اما بعد از دو قسمت که درباره مسائل امنیتی در حوزه اقتصاد بود، کارگردان آن عوض شد و شهرام شاه‌حسینی پشت دوربین آمد. البته دلیلش را هم به ما نگفتند اما گروه بازیگران عوض شد. آقای بیژن امکانیان جای آقای قریبیان آمد و من و امیرحسین آرمان هم از مجموعه جدا شدیم.

وی افزود: سریال «آسمان من» محمدرضا آهنج هم یک مجموعه جذاب امنیتی بود که با محوریت فعالیت گروه امنیت پرواز ساخته شد. اثر پربازیگری بود که روند تولیدش هم طولانی بود. من هم در یک قسمت در نقش محافظ یکی از مسئولان کشور که آقای رضا توکلی نقش آن را ایفا می‌کرد حضور داشتم.

سلیمانی که ۲۹ مهر ۱۴۰۰ مهمان بخش پرونده «سریالیست» با موضوع «سریال‌های تلویزیونی جاسوسی- امنیتی» و با اجرای پدرام کریمی بود، گفت: «تعبیر وارونه یک رویا» سریالی بود که آقای جیرانی در اوایل دهه نود با محوریت مسائل امنیتی روی آنتن برد و درباره محافظت از دانشمندان کشور بود. یکی از تکنیک‌هایی که آقای جیرانی در این سریال و البته سریال «مرگ تدریجی یک رویا» از آن بهره برد، استفاده از دو قاب موازی در کادر در برخی سکانس‌ها بود که باعث شد مخاطبان بهره بیشتری از سریال ببرند.

این بازیگر تاکید کرد: از نگاه من سریال «فاکتور هشت» به کارگردانی آقای رضا کریمی از جمله آثار متفاوت در حوزه کارهای امنیتی و جاسوسی است. بحث واردات و قاچاق دارو، احتکار دارو و مسائلی که با جان مردم سروکار دارد و متاسفانه بازیچه دست عده‌ای سودجو قرار گرفته را سوژه قرار داده بود. فکر می‌کنم باید درکارهای امنیتی سراغ تنوع سوژه برویم و صرفاً موضوعات سیاسی و یا جاسوسی مدنظرمان نباشد؛ «فاکتور هشت» هم مثال خوبی در این زمینه است.

وی با بیان اینکه احمد معظمی یکی از کارگردانان شناخته‌شده در تولید سریال‌های امنیتی سال‌های اخیر است، ادامه داد: خود من به عنوان بازیگر، تله‌فیلم «ساعت به وقت صفر» را با کارگردانی ایشان کار کردم که آقایان سعید راد، علیرام نورایی و علی ثانی‌فر و... هم از دیگر بازیگران آن بودند و فیلم خوش ساختی بود. فکر می‌کنم از همانجا بود که احمد معظمی مسیرش را انتخاب کرد و با کارگردانی سریال‌هایی همچون «سارق روح»، «ترور خاموش» و «خانه امن» در چهار سال اخیر نشان داد که این توانایی را دارد.

سلیمانی اضافه کرد: در نهایت باید به سریال «گاندو یک و دو» اشاره کنم که سری اول آن در تابستان ۱۳۹۸ روی آنتن رفت و مخاطبان و البته حواشی زیادی داشت. فصل دوم آن هم نوروز امسال روی آنتن رفت و با یک وقفه ادامه آن در تابستان ۱۴۰۰ پخش شد. «گاندو» سریال خوش ساختی بود که فساد و خیانت برخی اهالی قدرت و ارتباط آنها با کشورهای بیگانه را در کنار مبارزه با فعالیت‌های تروریستی به تصویر کشید. وحید رهبانی در نقش مأموری به نام «محمدآقا» در این سریال درخشید و به نظرم بعد از سال‌ها فعالیت در تئاتر به نوعی پوست انداخت. رهبانی از حدود ۱۸ سالگی به صورت جدی در تئاتر فعالیت داشت. من هم در نمایش «بلوط» به کارگردانی او بازی کرده‌ام اما با سریال «گاندو» توانایی‌های دیگر خود را نیز نشان داد.

«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه‌ها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش می شود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها