{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

شهرام مکری: شاید این حرف‌های من ضد تماشاگر به نظر برسد

شهرام مکری: شاید این حرف‌های من ضد تماشاگر به نظر برسد
کدخبر : 10432

شهرام مکری: ضعف تماشاگر این روزهاست که همه چیز را تحت سلطه خود می‌خواهد. با سینمای معطوف به مخاطب بسیاری از فیلم های مهم تاریخ سینما را نداشتیم.

به گزارش هنر ام‌روز، شهرام مکری در گفت و گو با اعتماد درباره شرایط این روزهای سینمای ایران و موقعیت فیلمهای هنری گفت: شما همین الان نگاه کنید به سالن‌های سینما، فیلم «گشت ارشاد۳» مثلا روزی سیصد سانس دارد که نوش جان فیلم و سعید سهیلی که برای این سینما بسیار زحمت کشیده و باید مخاطب خود را کاملا داشته باشد، اما به تعداد سانس‌های فیلم «جنایت بی‌دقت» نگاه کنید از ابتدای اکران تا به الان که با شما صحبت می‌کنم سیصد سانس داشته است. این را چه کسی تعیین می‌کند؟ برنامه‌ریزی معطوف به مخاطب است که این تعداد سانس را مشخص می‌کند.

حالا این میزان بها دادن به مخاطب نتیجه‌اش چه می‌شود؟ نتیجه این می‌شود که اگر مخاطب بگوید من این‌جور فیلم را دوست دارم و آن‌جور فیلم را دوست ندارم عملا تولید‌کنندگان آن نوع فیلم‌هایی که مخاطب دوست‌شان ندارد اجازه ادامه حیات نمی‌دهند و فعالیت نمی‌کنند. یعنی سینما تبدیل شده به هنری که در انتهای انتها همه ‌چیز را معطوف به مخاطب می‌بیند.

خطر این نوع سینمای متکی بر مخاطب این است که اگر از ابتدای تاریخ سینما تا به امروز این مدل برخورد مخاطب وجود داشت که الان در دو دهه اخیر وجود دارد ما بسیاری از فیلم‌های مهم تاریخ سینما را امروز دیگر نداشتیم. به نظرم این خطر بزرگی است که ما باید نسبت به آن هوشیار باشیم و با دقت بیشتری به آن نگاه کنیم.

معنایش این نیست که تماشاگر را از چیزی که دوست دارد منع کنیم ولی به نظر من معنایش این است که باید حواس‌مان جمع باشد که چه جور فیلم‌هایی می‌سازیم، باید حواس‌مان جمع باشد چه جوری هنر و فیلمسازی را صرفا معطوف به ایده داد و ستد بازار و سرمایه می‌کنیم. تماشاگر در برابر این قدرتی که در اختیارش است چه مسوولیتی را بر عهده گرفته؟ می‌دانیم که نتیجه قدرت بدون پاسخگویی چیزی جز فساد نیست.

شاید این حرف‌های من ضدتماشاگر به نظر برسد اما بگذارید بگویم که مخاطب امروزی عادت کرده همه ‌چیز را حاضر و آماده در سینما ببیند و در حالی که بر موضوع فیلم مسلط است از آن لذت ببرد و کمی تلاش برای ورود به مسیر سنگلاخی نکند. ضعف تماشاگر این روزهاست که همه‌ چیز را تحت سلطه و سیطره خود می‌خواهد.پیشنهاد فیلم‌های من این است که از تماشاگر می‌خواهد برای فهم فیلم کوشش کند.
 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها