{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

کارگردان و تهیه‌کننده مستند «پرواز یک و بیست دقیقه»: این فیلم را با چشم‌های اشکبار ساختم

کارگردان و تهیه‌کننده مستند «پرواز یک و بیست دقیقه»: این فیلم را با چشم‌های اشکبار ساختم
کدخبر : 10772

ساعت یک و بیست دقیقه، شاید هیچ‌گاه از ذهن عاشقان حاج‌قاسم پاک نشود. این ساعت زمانی است که کفر کامل در مقابل تمام خوبی و مقاومت ایستاد و به ناجوانمردانه‌ترین شکل ممکن چند نفر از بهترین‌های روزگار را به شهادت رساند.

به گزارش هنر ام‌روز، روزنامه جام جم در ادامه نوشت: در بین شهدا نام مردی دیده می‌شد که نمونه بارز یک قهرمان واقعی برای مردم ایران‌زمین است. مردمانی که کم قهرمان ندیده‌اند اما حاج‌قاسم سلیمانی برای آنها نماد امنیت و آرامش بود. مردی که در برخورد با فرزندان شهدا و مردم مظلوم کشور خود و دیگر کشورها نماد امنیت و آرامش و دوستی و برای ناکسان و زورگویان نماد قدرت بود. حاج‌قاسم سلیمانی همان‌طور که در دستنوشته‌های خود اشاره داشته به‌شدت علاقه‌مند به دیدار حق‌تعالی بود و اگر شهید نمی‌شد در حق او و رشادت‌هایش جفا شده بود. تاکنون فیلم‌های زیادی درباره شهید حاج‌قاسم سلیمانی و زندگی پر برکتش ساخته شده‌است اما این‌بار یک فیلمساز جوان از نگاه خانواده و دوستانش به شخصیت حاج‌قاسم نگاه کرده‌است. به مناسبت ایام شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و دیگر شهدای جبهه مقاومت و پخش فیلم مستند «پرواز یک و بیست دقیقه» با مهدی‌نقویان، تهیه‌کننده و کارگردان این اثر گفت‌وگویی داشتیم که می‌خوانید.

بیشتر فیلمسازان و هنرمندانی که علاقه‌مند به شهدا هستند دوست داشته و دارند که درباره این شهدا کار هنری انجام دهند اما به واقع صحبت و فعالیت هنری درباره شهدای بزرگوار انتخابی است و خوشبختانه این افتخار نصیب من شد تا درباره شهید حاج‌قاسم سلیمانی که نماد جبهه مقاومت هستند فیلم مستندی بسازم. به واقع لطف خدا و عنایت خود شهید حاج‌قاسم سلیمانی در راه تولید فیلم مستند پرواز یک و بیست دقیقه همراه و یاور من بود و امیدوارم توانسته باشم سهم کوچکی در شناساندن بعد شخصیتی این شهید بزرگوار ایفا کرده باشم.

روایت شخصیت حاج‌قاسم از منظر خانواده
مستند پرواز یک و بیست دقیقه از نگاه خانواده و همرزمان و همراهان شهید حاج‌قاسم سلیمانی روایت شده و در کنار روایت شخصیتی او به ساعات پایانی و لحظه شهادت حاج‌قاسم اشاره دارد که از این نظر می‌تواند نسبت به دیگر مستندها و برنامه‌هایی که تا به حال درباره او ساخته شده‌است، متفاوت باشد. حاج‌قاسم یک انسان کامل بود و تاکنون بیشتر درباره نحوه شهادت و وجوه نظامی ایشان صحبت‌هایی به میان آمده و فیلم‌هایی ساخته شده بود. مستند پرواز یک و بیست دقیقه سعی کرده به وجوه اخلاقی و شخصیتی حاج‌قاسم اشاره کند و راوی شخصیت او از منظر خانواده و دوستانش باشد. در این مستند به این وجه از زندگی حاج‌قاسم پرداخته که او هم مانند تمام انسان‌ها به خانواده و دوستانش علاقه‌مند بود و در کنار شخصیت دشمن‌ستیزی که داشت یک انسان مهربان و خانواده‌دوست بود. در این مستند به روابط خانوادگی و ارتباطات شخصی این شهید اشاره شده‌است و خانواده و دوستان صمیمی و همکاران حاج‌قاسم درباره آن قسمت از زندگی و شخصیت او صحبت کرده‌اند که شاید تاکنون برای مخاطبان ناشناخته مانده است.

 ناگفته‌هایی از آخرین ساعات زندگی حاج‌قاسم
در مستند پرواز یک و بیست دقیقه با همسر، دختران و پسر شهید حاج‌قاسم سلیمانی و چند نفر از دوستانی که این شهید با آنها روابط صمیمی‌تری داشته مصاحبه شده‌است. در بخش دیگر این مستند سراغ افرادی رفتیم که چند ساعت آخر را در کنار حاج‌قاسم بوده‌اند و شاید ناگفته‌هایی بین آنها بوده که تاکنون بیان نشده‌است. در ساخت مستند پرواز یک و بیست دقیقه از عکس‌ها و مصاحبه‌های آرشیوی هم استفاده شده و این مستند مصاحبه‌های تصویری، روایت‌ها و صحنه‌هایی را بازگو می‌کند که تا به حال کمتر در رسانه‌ها دیده شده‌است. اما  آن چیز که فیلم مستند پرواز یک و بیست دقیقه را با دیگر فیلم‌هایی که درباره حاج قاسم ساخته شده متفاوت می‌کند، روایت مهر و محبت او از زبان خانواده این شهید است.

این حجم از استقبال را پیش‌بینی نمی‌کردم
حدس می‌زدم بازخوردها از مستند پرواز یک و بیست دقیقه خوب باشد اما در واقع این حجم استقبال از طرف مخاطبان را پیش‌بینی نمی‌کردم. نکته‌ای که می‌توانم به عنوان یک فیلمساز و پس از ساخت این فیلم به آن اشاره کنم این است که داغ حاج قاسم هنوز هم در دل دوستداران او تازه است و مخاطبانی که این فیلم را دیده‌اند، اذعان داشتند با دیدن این فیلم داغ حاج قاسم برای آنها تازه شد و دوباره یاد روزهای شهادت این شهید بزرگوار افتادند. فکر می‌کردم این احساسات، حس درونی من به‌عنوان یک فیلمساز عاشق حاج قاسم است اما دیدم این‌گونه نیست و بیشتر مخاطبانی که فیلم را دیدند، این حس مشترک را داشتند. اعتراف می‌کنم در زمان مصاحبه‌ها و تولید فیلم و هنگام تدوین پرواز یک و بیست دقیقه، فشار روانی زیادی را متحمل شدم و با چشمانی اشکبار این فیلم را به سرانجام رسانده و تولید کردم.

نتوانستیم چهره همرزمان حاج قاسم را نشان دهیم
 این فیلم به سفارش مکتب سلیمانی تولید شد و برای هماهنگی مصاحبه با خانواده حاج قاسم مشکلی نداشتیم و آنها تعامل خوبی در راه تولید این مستند و مصاحبه‌ها با ما داشتند. مصاحبه‌هایی هم با دوستان حاج قاسم انجام شد و مجبور به سفر برای تهیه این مصاحبه‌ها شدیم. البته به دلیل مسائل امنیتی نتوانستیم چهره این عزیزان را در فیلم به نمایش بگذاریم. بیشتر صحبت‌های این عزیزان و همرزمان درباره سفر آخر حاج قاسم بود. مصاحبه‌ها به صورت کامل گرفته شد اما در زمان تدوین به ما اعلام شد از لحاظ امنیتی نمی‌توانیم تصویر همرزمان حاج قاسم را نشان داده و روی آنتن ببریم.

دشمن، حساسیت شدیدی روی حاج قاسم دارد
فیلم مستند پرواز یک و بیست دقیقه، طی روزهای پنجشنبه و جمعه سه‌بار پخش شده و خوشبختانه توانست ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کند و پیام فیلم را به آنها انتقال دهد. طی تولید این فیلم مستند متوجه شدم  وقتی شخصیتی مثل حاج قاسم در دل مردم جای گرفته و همه او را دوست دارند و قهرمان مردم شده است، دشمن روی این شخصیت حساس می‌شود. دشمن خیلی بهتر از ما این قهرمانان را می‌شناسد و وقتی می‌بیند این قهرمانان در دل مردم جای گرفته‌اند برای او غیر قابل تحمل است و طی این روزها و این سال‌ها شاهدیم چگونه در تلاش هستند که مانع دیده شدن حاج‌قاسم و شهدای دیگر جبهه مقاومت شوند. از نظر من حاج قاسم سلیمانی دو بار ترور شد، یک بار در کمال نامردی و قساوت جسم او را ترور کردند و اکنون در حال ترور یاد و نام این شهید بزرگوار و جاودانه هستند.

بیانات رهبری را سرلوحه کار فرهنگی و رسانه‌ای قرار دهیم
در آخرین دیداری که حضرت آقا با خانواده شهید سلیمانی داشتند به این نکته اشاره کردند که فضای رسانه‌ای در اختیار دشمن است و مسؤولان باید فکری به حال این مساله کنند. ما نمی‌توانیم خودسانسوری کرده و خودمان را از فضای گسترده مجازی دور کنیم بلکه باید در این رسانه‌ها فضا ایجاد کنیم تا بتوانیم حرفمان را بدون سانسور بزنیم. باید با آینده‌نگری و اندیشه، فضای مختص به خود را در دنیای امروز رسانه‌ها داشته باشیم تا  قهرمانان ما در رسانه‌ها به‌راحتی سانسور نشوند. شهادت حاج قاسم و سانسور رسانه‌ای این جنایتی که از سوی استکبار جهانی صورت گرفت، نشان داد استعمارگران و ابرقدرت‌ها طاقت شنیدن صدای مخالف را ندارند و به‌دلیل این‌که رسانه‌ها اکنون در اختیار آنهاست، می‌خواهند صدای عدالت خواهی و شهادت را سانسور کنند. باید هر چه سریع‌تر از سوی مسؤولان تدابیری اتخاذ شود تا ما هم حرفی برای گفتن در رسانه‌های مجازی داشته باشیم و این‌گونه نباشد که بتوانند به‌راحتی نوع نگاه و شهدای ما را سانسور کنند. رسیدن به این جایگاه، ساز و کار سختی ندارد و می‌توان از راهکارها و شیوه دیگر کشورهای پیشرفته استفاده کرد. باید بتوانیم خودمان فضای مجازی را مدیریت کنیم.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها