{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

قهرمان کیست؟ جنگ دوباره بالا گرفت

قهرمان کیست؟ جنگ دوباره بالا گرفت
کدخبر : 11327

با نزدیک شدن به مراسم اسکار دوباره ماجرای حق مولف و نقض کپی رایت فیلم قهرمان بالا گرفت.

به گزارش هنر ام‌روز، خراسان نوشت: فیلم سینمایی «قهرمان» که در ماه‌های اخیر با حواشی مربوط به اتهام نقض کپی‌رایت مواجه بوده، دیروز در دو متن طولانی مورد بحث واقع شد و نقل محافل سینمایی بود.

نخست مصاحبه مفصل آزاده مسیح‌زاده سازنده مستند «دو سر برد، دو سر باخت» بود که صبح دیروز در مجله تجربه منتشر شد و در 8 هزار و 500 کلمه به بیان ماجراهای مربوط به این طرح می‌پرداخت.

عصر دیروز نیز جوابیه‌ای مفصل در 2 هزار و 400 کلمه از سوی روابط عمومی فیلم سینمایی «قهرمان» منتشر شد که از نظر حقوقی به این ادعاها پاسخ می‌داد و در بخشی از آن، نوشته شده بود که در مصاحبه‌ای، به زودی به ادعاهای اخلاقی مسیح‌زاده نیز پاسخ داده خواهد شد.

 
فرهادی مدعی شد مستند  متعلق به اوست
 
مسیح‌زاده در گفت‌وگوی دیروز خود، اتفاقاتی را که در 5 سال گذشته درباره سوژه فیلم مستندش افتاده بود، مرور کرده است. او در سخنانی که توسط متن منتشرشده تیم «قهرمان» هم تایید شد، سوژه مستند خود و فیلم فرهادی را متعلق به خودش دانست و مدعی شد  رضایت‌نامه‌ای که درباره حقوق سوژه فیلم نوشته و امضا کرده، در شرایط عادی نبوده و نمی‌توانسته در برابر اصغر فرهادی که مدرس کارگاه و بسیار مشهور و موفق بوده، ادعایی انجام دهد. او همچنین گفت که فرهادی چندین بار ادعا کرده فیلم «قهرمان» شبیه به مستند او نیست، ولی بعدها متوجه شده که از روی مستندش، کپی‌برداری شده است. مسیح‌زاده در این مصاحبه گفت فرهادی در خانه سینما، مدعی شده فیلم‌هایی که در کارگاه وی ساخته شده، متعلق به اوست و آن‌ها را به شاگردانش هدیه داده است. دیروز گفت‌وگوی آزاده مسیح‌زاده با واکنش‌های فراوانی مواجه شد و بحث‌های زیادی را به وجود آورد.
 
مسیح‌زاده مستندش را شبیه «قهرمان» کرد
 
چند ساعت پس از انتشار این گفت‌وگو، جوابیه تیم «قهرمان» منتشر شد. این جوابیه، ضمن تأیید معرفی سوژه از سوی آزاده مسیح‌زاده، ایده گفت‌وگو با افرادی که چیز باارزشی یافته‌ و آن را به صاحبش رسانده‌اند، متعلق به فرهادی دانست و بر خلاف ادعای مسیح‌زاده از امضای رضایت‌نامه توسط وی در فضایی کاملا عادی خبر داد.
تیم حقوقی «قهرمان» همچنین در این بیانیه، مدعی شد مستند اولیه شاگرد فرهادی 29 دقیقه بوده، اما برای آن که شباهت‌هایش به فیلم فرهادی بیشتر شود، پس از تماشای این فیلم، نسخه تازه‌ای در 44 دقیقه تدوین کرده که ریشه بسیاری از شباهت‌های آن به فیلم «قهرمان» است.
تیم حقوقی فرهادی همچنین راهنمایی‌های او را برای شاگردش، از علل شباهت‌های مستند به فیلم دانست. سازندگان «قهرمان» در نهایت از علاقه‌مندان سینما خواستند منتظر مصاحبه‌ای درباره ابعاد اخلاقی این اتفاق باشند. باید تا انتها صبر کرد و دید این ماجرا به کجا خواهد رسید.
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها