{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

هنر ام‌روز گزارش می دهد

کدام دفاتر پخش فیلم، سهم بیشتری در اکران‌ سال 98 داشته است؟

کدام دفاتر پخش فیلم، سهم بیشتری در اکران‌ سال 98 داشته است؟
کدخبر : 1161

از ابتدای سال جاری تا کنون (نیمه آذر ماه سال 1398) 55 فیلم سینمایی در ژانرهای کودک، اجتماعی، کمدی، مستند، ماجراجویی، دفاع مقدس، انیمیشن، درام، سیاسی کمدی، هنری اجتماعی توسط 16 دفتر پخش فیلم در سینماهای کشور اکران شده است.بیشترین سهم بازار اکران فیلم را "فیلمیران" با نمایش 9 فیلم و کم ترین آن را "شکوفا فیلم" با نمایش 1 فیلم از آن خود کرده است.

هنر ام‌روز- فرزانه شهریاری: شرکت‌های پخش فیلم، مانند واسطه‌ای میان تهیه کنندگان یک اثر و سینماداران، برای اجاره و فروش یک فیلم عمل می کند و همچنین تبلیغات و معرفی هرچه بهتر یک فیلم را بر عهده دارد، و این نقش تا حدی مهم جلوه می کند که موفقیت یک فیلم در گیشه‌ را به عملکرد دفتر پخش فیلم وابسته می دانند. اما تاکنون و در سال جاری، کدام دفاتر پخش فیلم، اکران موفق تری را برای فیلم‌های خود رقم زده است؟ و کدام یک از دفاتر پخش، سهم اکران بیشتری را تا به امروزِسال 98 به خود اختصاص داده است؟ در این گزارش که  بر اساس آمار ارائه شده در سامانه فروش سینمای ایران گردآوری شده است، میزان فروش و سهم هر دفتر پخش فیلم، از اکران فیلم‌های سینمایی سال جاری مشخص شده است.  لازم به ذکر است که این آمار بر اساس میزان فروش فیلم‌های در حال اکران و همچنین اکران فیلم‌های پیش رو ، به طور مداوم در حال تغییر خواهد بود.

شرکت پخش "فیلمیران" در سال جاری و تا کنون (نیمه آذرماه 1398) در رده اول فروش قرار دارد و توانسته است بیش از 30 درصد سهم بازار اکران را در دست داشته باشد. با این حال پرفروش ترین فیلم این بازه زمانی،

یعنی "متری شیش و نیم" با فروش بیش از 27 میلیارد تومان، توسط شرکت پخش "خانه فیلم" اکران شده است و اکران دومین فیلم پرفروش، یعنی "تگزاس 2"  نیز به عهده‌ی "نیکان فیلم" بوده است.

"فیلمیران" از ابتدای سال جاری تا کنون پخش 9  فیلم سینمایی "رحمان ۱۴۰۰"  به کارگردانی منوچهر هادی، "دختر شیطان" به کارگردانی قربان محمدپور، "سامورایی در برلین" به کارگردانی مهدی نادری، "سرخپوست" به کارگردانی نیما جاویدی، "چاقی" به کارگردانی راما قوی دل، "قسم" به کارگردانی محسن تنابنده،"خانه پدری" به کارگردانی کیانوش عیاری، "مردی بدون سایه" به کارگردانی علیرضا رییسیان و "مطرب" به کارگردانی مصطفی کیایی را به عهده داشته است و در مجموع با فروش نزدیک به 6 میلیارد عدد بلیت،  فروشی معادل 71 میلیارد و748میلیون و 775 هزار تومان داشته و تاکنون بیشترین درآمد حاصل از  فروش فیلم را به خود اختصاص داده است و 30.08درصد سهم بازار اکران را از آن خود کرده است.

از میان16دفتر پخش فیلم، کمترین سهم بازار متعلق به "شکوفا فیلم" است که با نمایش فیلم "تولدت مبارک" به کارگردانی سمیه زارعی نژاد، بیش از 6 هزار بلیت فروخته و فروشی معادل  48 میلیون و 832 هزار تومان داشته است. و تا به این جا تنها 0.02 درصد سهم بازار را از آن خود کرده است.

اما دومین شرکت پخش که عهده دار اکران پرفروش ترین فیلم سال جاری بوده است، خانه فیلم" است که با اکران 5 فیلم "متری شیش و نیم" به کارگردانی سعید روستایی، "ایده اصلی" به کارگردانی آزیتا موگویی، "شکستن همزمان بیست استخوان" به کارگردانی نوید محمودی، "هزار تو" به کارگردانی امیرحسین ترابی و "مسخره باز" به کارگردانی همایون غنی زاده، مجموعا تاکنون تعداد بیش از 3 میلیون  بلیت فروخته و فروشی معادل 40 میلیارد و 604 میلیون و929 هزار تومان داشته است. "خانه فیلم" از ابتدای سال تا کنون( نیمه آذر ماه 1398) 17.014 درصد  سهم بازار اکران را برای خود کرده است.

"نیکان فیلم" نیز سومین رتبه پرفروش ترین  دفاتر پخش را با اکران 2 فیلم "نبات" به کارگرانی  پگاه ارضی و "تگزاس2" به کارگردانی مسعود اطیابی، از آن خود کرده است. کمدی "تگزاس 2" تا کنون دومین فیلم پرفروش سال جاری به شمار می رود که بیش از 25 میلیارد تومان فوخته است. این دفتر پخش با فروش بیش از 2 میلیون عدد بلیت به فروشی معادل 25 میلیارد و 779 میلیون و 647 هزار تومان دست یافته و سهم 10.832درصدی را در بازار اکران از آن خود کرده است.

"بهمن سبزچهارمین رتبه دفاتر پخش فیلم را با اکران 6 فیلم "منطقه پرواز ممنوع" به کارگردانی امیر داسارگر، "قصر شیرین" به کارگردانی سیدرضا میرکریمی، "سال دوم دانشکده من" به کارگردانی رسول صدر عاملی، "ما همه با هم هستیم" به کارگردانی کمال تبریزی، "زندانی ها" به کارگردانی مسعود ده نمکی و "بنیامین" به کارگردانی محسن عنایتی  به دست آورده است. این دفتر پخش فیلم با فروش  بیش از 2 میلیون عدد بلیت، به فروشی معادل 23 میلیارد و 305میلیون و 43 هزار تومان دست پیدا کرده و 9.764 درصد سهم بازار، متعلق به این شرکت پخش است.

"نور تابانبا اکران 2 فیلم "پیشونی سفید" به کارگردانی سید جواد هاشمی و "شبی که ماه کامل شد" به کارگردانی نرگس آبیار، بیش از 2 میلیون عدد بلیت فروخته  و به فروشی معادل 22 میلیارد و 373 میلیون و 707 هزار تومان  دست یافته  است. "نور تابان" 9.374درصد از سهم بازار را برای خود کرده و پنجمین رتبه را به دست آورده است.  

"نمایش گستران" با نمایش 6 فیلم "چهار انگشت" به کارگردانی حامد محمدی، "زهرمار" به کارگردانی سید جواد رضویان، "شاه کش" به کارگردانی وحید امیر خانی، "سمفونی نهم" به کارگردانی محمدرضا هنرمند، "خداحافظ دختر شیرازی" به کارگردانی افشین هاشمی و "آخرین داستان" به کارگردانی اشکان رهگذر، تعداد 1 میلیون و 583 هزار و 670 بلیت فروخته  و با فروشی معادل 18 میلیارد و 880میلیون و 411 هزار تومان، 7.91 درصد سهم بازار را از آن خود کرده و در جایگاه ششم قرار گرفته است.

"فیلم آفرینهفتمین دفتر پخش است که با اکران 5 فیلم "روسی" به کارگردانی امیرحسین ثقفی، "نیوکاسل" به کارگردانی محسن قصابیان، "ژن خوک" به کارگردانی سعید سهیلی، "معکوس" به کارگردانی پولاد کیمیایی و "چشم و گوش بسته" به کارگردانی فرزاد موتمن،  نزدیک به 1000 بلیت فروخته و فروشی معادل 11 میلیارد و 915 میلیون و 83 هزار تومان، 4.992 درصد از سهم بازار را از آن خود کرده است.

"سیمای مهر نیز با نمایش 3 فیلم "غلامرضا تختی" به کارگردانی بهرام توکلی، "تورنادو" به کارگردانی سید جواد هاشمی و "ماجرای نیمروز2: رد خون" به کارگردانی محمد حسین مهدیویان،  بیش از 736 هزار عدد بلیت فروخته و با فروشی معادل 8 میلیارد و 722 میلیون و 28 هزار تومان در هشتمین جایگاه فروش دفاتر پخش فیلم قرار گرفته و 3.654 درصد بازار را از آن خود کرده است.

"پارسا فیلمهم در جایگاه نهم قرار دارد و با اکران تنها یک فیلم نیز 2.649 درصد از سهم بازار اکران را پوشش داده است. این دفتر پخش نیز با اکران فیلم "ایکس لارج" به کارگردانی محسن توکلی، بیش از 628 بلیت فروخته و فروشی معادل 6 میلیارد و 323 میلیون و 76 هزار تومان داشته است.

"فیلمسازان مولودهم با اکران 5 فیلم "وکیل مدافع" به کارگردانی سلمی بابائی و ونداد روشن، "درخونگاه" به کارگردانی سیاوش اسعدی، "سرکوب" به کارگردانی رضا گوران، "کروکودیل" به کارگردانی مسعود تکاور و "کار کثیف" به کارگردانی خسرو معصومی، بیش از 233 هزار بلیت فروخته و فروشی معادل 2 میلیارد و 896 میلیون و 410 هزار تومان، داشته است و سهمش از بازار اکران 1.213 درصد است.

"نیمروز فیلمنیز تنها با اکران  فیلم "کلوپ همسران" به کارگردانی مهدی صباغ زاده نیز، بیش از 241 هزار بلیت فروخته و فروشی معادل 2 میلیارد و 867 میلیون و 992 هزار تومان داشته است. سهم این شرکت پخش فیلم در بازار اکران 1.202درصد است.

"راه عرفانهم با اکران دو فیلم "لیلاج" به کارگردانی "داریوش یاری" و "تپلی و من" به کارگردانی حسین قناعت، 183 هزار بلیت فروخته  و 1 میلیارد و 782 میلیون و 176 هزار تومان فروش داشته است و تنها 0.747 در صد سهم بازار را از آن خود کرده است.

"هدایت فیلمبا اکران سه فیلم " آبی به رنگ آسمان" به کارگردانی امیر رفیعی، "جانان" به کارگردانی کامران قدکچیان و "پیلوت" به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان بیش از 97 هزار بلیت فروخته و به فروشی معادل 1 میلیارد و 107 میلیون و 732 هزار تومان دست یافته و 0.464 درصد سهم بازار اکران را از آن خود کرده است.

اما سه دفتر پخش فیلم دیگر که فروششان از مرز میلیون عبور نکرده و به میلیارد تومان نرسیده،  به ترتیب به شرح زیر است:

"کویر فیلماما با اکران فیلمِ "به دنیا آمدن" به کارگردانی محسن عبدالوهاب، بیش از 12 هزار بلیت فروخته و  129 میلیون و 218 هزار تومان فروش داشته است و 0.054 درصد سهم بازار متعلق به این دفتر پخش است.

"نسیم صبا" هم با اکران سه فیلم "صدای منو می شنوید" به کارگردانی صادق پرویز آشتیانی، "برمودا" به کارگردانی رهبر قنبری و "خانه دیگری" به کارگردانی بهنوش صادقی، بیش از 13 هزار بلیت فروخته و 123 میلیون تومان فروش داشته است. سهم اکران این شرکت پخش فیلم نیز 0.052 درصد است.

شکوفا فیلمهم  در شانزدهمین و آخرین جایگاه فروش دفاتر پخش فیلم قرار دارد.

*

زمان پخش مناسب برای اکران یک فیلم‌ تاثیر قابل توجهی در فروش و درآمد فیلم‌ها و دفاتر پخش آن  خواهد داشت، باید دید تا پایان سال جاری این آمار و رتبه بندی مراکز پخش فیلم در فروش، همچنان به این شکل خواهد ماند و یا با هوشمندی این مراکز تغییر خواهد یافت.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها