{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

فیلم پرکشش، تأمل برانگیز و غیر شعاری

فیلم پرکشش، تأمل برانگیز و غیر شعاری
کدخبر : 11649

نگاهی به فیلم موقعیت مهدی.

به گزارش هنر ام‌روز، «موقعیت مهدی» غافلگیرکننده است: یکی از بهترین فیلم‌های چهلمین دورۀ جشنوارۀ فجر و یکی از بهترین فیلم‌های اول چند سال اخیر سینمای ایران. حجازی‌فر با اولین ساخته‌اش اصول ساخت یک فیلم جنگی پرکشش، تأمل‌برانگیز و غیرشعاری را به خیلی از فیلمسازان پرادعا نشان می‌دهد. حجازی‌فر در این فیلم شش پرده از زندگی شهید مهدی باکری و اطرافیانش را نشان می‌دهد: از ازدواج مهدی تا چگونگی اعزام‌شان به جبهه و ماجراهایی که در رفت‌وبرگشت میان جبهه و خانه برای مهدی رخ می‌دهد. او این‌گونه توانسته ابعاد مختلفی از شخصیت اصلی را به تماشاگر بشناساند.

نگاهی انسانی و به دور از شعارزدگی

حجازی‌فر برای اولین ساختۀ سینمایی‌اش داستان زندگی یکی از چهره‌های مشهور دوران جنگ را دستمایۀ کار قرار داده؛ تصمیمی جسورانه که نتیجه‌اش می‌تواند بروز سوءتفاهم برای برخی از مخاطبان باشد. اما او با موفقیت توانسته از بزرگ‌ترین خطرهای انتخاب چنین سوژه‌هایی فرار کند: شعاری شدن و حزبی شدن. این اتفاق به‌واسطۀ نگاه انسانی حجازی‌فر و همکارانش به شخصیت مهدی باکری اتفاق افتاده است. کمتر فیلمسازی به‌سراغ زندگی چنین شخصیت مهمی رفته و به دام گرایش به سمت یک ایدئولوژی، حزب یا گروه سیاسی نیفتاده است. «موقعیت مهدی»، داستان مردانی است که به یک اندازه به همسرشان و کمک به مملکتشان علاقه‌مندند اما این دو علاقه گاه همخوانی چندانی با هم ندارند. پیچیدگی درام «موقعیت مهدی» از این‌جا ناشی می‌شود.

 فضاسازی موفق

حجازی‌فر همچنین در امر تصویرسازی پخته نشان می‌دهد. فیلم پر از تصاویری است که هم می‌توانند درونیات شخصیت اصلی را بازتاب دهند و هم احساسات مختلفی را در تماشاگر ایجاد کنند. برخی از این تصاویر (به‌عنوان مثال آرامش قبل از طوفان در پردۀ آخر و هنگام صحبت‌کردن مهدی باکری از طریق بی‌سیم) حتی این قابلیت را دارند که در تاریخ سینمای جنگ تحمیلی ماندگار شوند. فیلم از نظر فضاسازی هم اثر قابل توجهی است و موفق می‌شود حسّ زندگی در آن دوران را با استفادۀ هوشمندانه از عناصر تصویر زنده کند.

حجازی‌فر در مقام کارگردان

حجازی‌فر پیش از این با بازی در آثاری همچون همکاری‌هایش با محمدحسین مهدویان نشان داده بود که بازیگر توانمندی است. «آتابای» (نیکی کریمی) ثابت کرد که او در امر فیلمنامه‌نویسی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. حالا «موقعیت مهدی» نوید ظهور یک کارگردان قدرتمند را هم به سینمای ایران می‌دهد.

منبع: پیج اینستاگرام سینماتیکت

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها