{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

زن کشی در سینما فقط ۳۹۰ میلیون فروخت !

زن کشی در سینما فقط ۳۹۰ میلیون فروخت !
کدخبر : 11933

ساخت کم‌خرج‌ترین‎ فیلم هم در شرایط کنونی سینمای ایران چندمیلیاردی سرمایه می‌خواهد، پس در این وضعیت، فیلمی که حتی روی کاغذ هم مشخص است هرگز نمی‌فروشد، چرا ساخته می‌شود؟

به گزارش هنر ام‌روز، همشهری نوشت : ارشاد و سازمان سینمایی این روزها از سوی گروه‌ها و افراد مختلف تحت فشار هستند، آن هم در شرایطی که سینمای ایران هم به لحاظ اقتصادی حال و روز خوشی ندارد. فروش بالای چند فیلم سینمایی نباید باعث شود این واقعیت را نادیده گرفت که سینمای ایران در موقعیتی بحرانی به‌سر می‌برد. به‌جز فیلم‌های «دینامیت»، «گشت3»، «قهرمان»، «بی‌همه‌چیز»، «آتابای» و «شهر گربه‌ها» اغلب فیلم‌هایی که امسال اکران شدند، شکست خوردند و در جذب مخاطب ناموفق بودند. صنعتی هم که نتواند توجیه اقتصادی داشته باشد، امید زیادی به دوام و بقایش نیست.

سینمای ایران در اثر تصمیماتی که در سال‌های دور و درازِ گذشته برایش گرفته شده و محروم شدنش از حیاتی طبیعی که به رشد و بلوغش بینجامد، به چنین وضعی افتاده است. مردم به اغلب تولیدات این صنعتِ تقریبا ورشکسته و متکی به بودجه دولتی یا پول‌های نامشخص بی‌توجهند و در کشاکش زندگی روزمره و دست‌وپنجه نرم کردن با مصائب اقتصادی علاقه‌ای به دیدن اغلب فیلم‌هایی که روی پرده می‌آیند ندارند. 3فیلمی که به‌تازگی اکران شده‌اند نشان می‌دهند در فاصله یک‌ماه مانده به سال نو، در تقریبا روی همان پاشنه‌ای می‌چرخد که در 2سال گذشته چرخیده است. 

بیات و کهنه ۸ میلیونی


خلاصه داستان «عاشق‌پیشه» ساخته داوود موثقی را بخوانید تا دست‎تان بیاید با چه نوع فیلمی روبه‌رو هستید: «سهراب و گندم به همراه سپیده کودک خردسال‌شان زندگی سعادتمندی دارند، اما افزایش قیمت ارز، شرکتی که سهراب در آن شاغل است را به آستانه ورشکستگی می‌رساند و... .»

حالا اگر این خلاصه داستان نمی‌تواند ذره‌ای در شما ایجاد علاقه کند تا بخواهید از زندگی سهراب و گندم و کودک خردسال‌شان سر دربیاورید، شاید با دیدن نام بازیگران فیلم مشتاق شوید که در این روزهای پر از بیماری خودتان را به نزدیک‌ترین سینما برسانید و بببینید جای آن سه‌نقطه را چه حوادثی پر کرده است. محسن علیمحمدی، شهره قمر، مهدی میامی، بهزاد رحیم‌خانی، یاسمین خلخالی و علی برجی بازیگران اصلی این فیلم هستند.  

این فیلم از 26بهمن تا امروز ۸ میلیون تومان فروخته است. این رقم احتمالا هزینه غذای 2روز گروه تولید فیلم هم نیست؛ اما چرا چنین فیلمی ساخته شده که همه‌‌چیزش، از پوستر و نام فیلم گرفته تا داستان و روایت و...، کهنه و بیات است؟

جواب این سؤال به مناسبات مالی و روابط خارج از توازن و منطق سینمای ایران برمی‌گردد. چرا کسی باید بخواهد سرمایه‌اش را پای چنین فیلمی بگذارد؟ ساخت کم‌خرج‌ترین‎ فیلم هم در شرایط کنونی سینمای ایران چندمیلیاردی سرمایه می‌خواهد، پس در این وضعیت، فیلمی که حتی روی کاغذ هم مشخص است هرگز نمی‌فروشد، چرا ساخته می‌شود؟

فقط نخوان!


داستان فیلم «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» از این قرار است که جوانی اهل ترکیه به‌طور تصادفی از طریق فضای مجازی وارد عالم موسیقی و با دختری ایرانی آشنا می‌شود و....

آنها که اهل دیدن سریال‌های ترکیه‌ای هستند، اگر این فیلم را ببینند به مشابهت خط داستانی آن با حال‌وهوای سریال‌های پرمخاطب ترکیه‌ای شهادت می‌دهند. اما مسئله اینجاست که حتی طرفداران سریال‌های ترکیه‌ای هم علاقه‌ای به تماشای این فیلم روی پرده سینما ندارند، چراکه داستان‌هایی با محدودیت‌هایی به‌مراتب کمتر و اصل جنس را به رایگان می‌توانند گیر بیاورند و ببینند و در این اوضاع وخیم کرونا سلامت‌شان را با بیرون آمدن از خانه و رفتن به سینما به خطر نیندازند.

امیرشهاب رضویان که چهره‌اش با آن سبیل‌های فلفلی و بانمک برای بینندگان برنامه تلویزیونی «محاکات» شناخته شده است، تهیه‌کننده این فیلم است. رضویان در کارنامه‌اش کارگردانی فیلم «مینای شهر خاموش»(۱۳۸۵) را دارد که به اعتقاد برخی‌ها فیلمی روشنفکرانه است و خودش هم مؤسسه آموزش فیلم و سینما دارد و سال‌هاست که دارد در این سینما کار می‌کند. او آنقدر باتجربه است که بداند حتی اگر به جای ترانه، برای این فیلم وِرد جادویی هم بخواند، گیشه‌اش اصلا رونق نخواهد داشت، اما چطور شده که فردی به سرد و گرم‌چشیدگی او تهیه‌کننده چنین فیلمی شده است؟

مهرداد غفارزاده کارگردان این فیلم است و یوسف چیم، پژمان بازغی و افسانه پاکرو در آن بازی می‌کنند. این فیلم که از 26بهمن اکران شده، حدود 113میلیون تومان فروخته است. راستی تا حالا فیلمی از پژمان بازغی روی پرده رفته که در گیشه موفق بوده باشد؟ 

محسن+تنابنده،+احمد+علم+االهدی

بی‌صدا، عنکبوت


«عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج‌زاد هم بالاخره اکران شد و همه از نگرانی درآمدند که بالاخره فیلمی که بیم توقیف آن می‌رفت به نمایش درآمد.

اما این فیلم افتتاحیه‌ای نه‌چندان دلگرم‌کننده داشت و از 26بهمن تا امروز در حدود 390میلیون تومان فروش کرده است.

این فیلم برگرفته از ماجرای واقعی قاتلی زنجیره‌ای به نام سعید حنایی است که زنان خیابانی را در مشهد به قتل می‌رساند و محسن تنابنده در نقش این قاتل ظاهر شده است.

طبیعتا از فیلمی که هرازگاهی حرف‌وحدیث‌هایی درباره احتمال توقیف آن به گوش می‌رسید و یک ماجرای پرسر و صدای واقعی را دستمایه کار قرار داده و بازیگرانی مثل محسن تنابنده و ساره بیات در آن حضور دارند، انتظار شروع بهتری وجود داشت.

با اینکه معمولا فیلم‌هایی که به ماجرای قاتلان زنجیره‌ای واقعی می‌پردازند فیلم‌هایی هستند که مورد پسند تماشاگر عام قرار می‌گیرند، اما «عنکبوت» در اولین روزهای اکران خیلی با استقبال مواجه شد. البته اکران فله‌ای فیلم‌ها هم در این زمینه بی‌تأثیر نیست و شاید اگر این فیلم در زمان بهتری اکران می‌شد، از شانس بیشتری برای موفقیت در گیشه برخوردار می‌بود.

محسن تنابنده چندی پیش به بهانه سخنانی از امام جمعه مشهد، تبلیغ غیرمستقیم درباره فیلم عنکبوت در صفحه شخصی اش داشت.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها