{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

درمیشیان به اظهارات ایل بیگی واکنش نشان داد

درمیشیان به اظهارات ایل بیگی واکنش نشان داد
کدخبر : 12395

رضا درمیشیان در پاسخ به اظهارات حبیب ایل‌بیگی نکاتی را درباره درخواست گرفتن پروانه نمایش مجدد از سازمان سینمایی، ماجرای محمدرضا شریفی‌نیا و عدم اکران نوروزی این فیلم مطرح کرد.

به گزارش هنر ام‌روز، رضا دُرمیشیان تهیه‌کننده «لامینور» با قرار دادن یادداشتی در اختیار خبرآنلاین به اظهارات حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در خصوص حواشی فیلم «لامینور» پاسخ داد. 

متن یادداشت دُرمیشیان به شرح زیر است:

«جناب آقای حبیب ایل بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با توجه به اظهاراتتان درخصوص پروانه نمایش «لامینور» و حملاتتان به اینجانب از آنجا که حضرتعالی توضیحاتی خلاف واقع در فصای رسانه‌ای به من نسبت داده‌اید لازم می‌دانم نکاتی را جهت شفاف سازی اعلام نمایم.

حضرتعالی تاکید کرده‌اید روند قانونی برای صدور پروانه نمایش «لامینور» که باید در سامانه اخذ مجوز صورت می‌گرفت با تاخیر بسیار زیاد تهیه‌کننده فیلم «لامینور» در سامانه ثبت شد.

این درحالی است که از درخواست اولیه تمدید پروانه نمایش «لامینور» سه ماه می‌گذرد. یعنی حدود یک ماه قبل از اتمام تاریخ پروانه نمایش از سازمان سینمایی درخواست تمدید کرده‌ایم.

جهت اطلاع عموم عرض می‌کنم ، ثبت درخواست تمدید پروانه‌ها در سامانه سازمان سینمایی منوط به تعریف بخش مربوط به فیلم در سامانه ثبت درخواست‌های سازمان سینمایی است و وقتی نام فیلم «لامینور» و یا هر فیلم دیگری در سامانه نیست ما هیچ تمدید و اقدامی سامانه‌ای نمی‌توانیم انجام دهیم و تنها می‌توانیم پیگیری کنیم. در توضیح این مطلب ویدیویی جهت شفاف سازی منتشر خواهم کرد.

در پی گیری‌های دائمی ما برای تمدید پروانه، علت نبود نام فیلم در سامانه اینگونه عنوان شد که پروانه شما قدیمی و دستی است و درسیستم جدید وارد نشده است!

از زمان درخواست اولیه ما برای تمدید خرابی سامانه و تغییرات ورود سایت «مجوز سینما» به «پنجره» و بهانه جشنواره و الزام بازبینی مجدد فیلم‌های دارای پروانه نمایش دولت پیشین برای تمدید و بیماری جناب آقای محمد بیگی دبیر شورای نمایش و هزاران اتفاق و بهانه دیگر درکارافتاد.

تا این که پس از اعلام نام «لامینور» توسط شورای صنفی نمایش به عنوان فیلم اکران نوروزی در تاریخ دوم اسفند بلافاصله سازمان سینمایی به ما اعلام کرد که نسخه‌ای از فیلم برای بازبینی مجدد ارائه شود. از آنجا که ما تنها نسخه دی سی پی رمزدار در اختیار سازمان سینمایی گذاشته بودیم و لاجرم برای هر بار تماشای فیلم، سازمان سینمایی می‌بایست از ما رمز درخواست کنند تا اجازه نمایش فیلم توسط لابراتوار برای سالن نمایش ارشاد تعریف شود، به استناد سند جدول لابراتوار پیشگامان آریا که خدمتتان ارائه می‌شود پنج بار این رمز برای پنج نمایش لامینور از ۲ تا ۵ اسفند تعریف شده که در این میان سه بار فیلم مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

شما در مصاحبه‌تان فرموده‌اید درخواست تمدید فیلم ۱۸ اسفند ثبت شده، پس چطور می‌شود که از ۲ تا ۵ اسفند در سالن نمایش ارشاد رمز فیلم فعال شده و «لامینور» ۳ بار بازبینی شود؟ یعنی در سازمان سینمایی بازبینی قبل از ثبت درخواست صورت می‌گیرد؟

در تاریخ چهاردهم اسفند جناب آقای محمد رضا فرجی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی اعلام کردند فیلم «لامینور» مشکلی برای صدور پروانه نمایش ندارد؛ فیلم بازبینی شده و جمع بندی آن به زودی صورت می‌گیرد. دقت بفرمایید این تاریخ  ۴ روز قبل از تاریخی است که حضرتعالی به عنوان تاریخ ثبت درخواست ما اعلام کرده‌اید. با این حساب یعنی جمع بندی درباره فیلم «لامینور» قبل از درخواست ماست؟ آیا در سازمان سینمایی قبل از درخواست جمع بندی می‌شود؟

در روز سه شنبه ده اسفند آقای فرجی و شما در تماس‌های تلفنی از من درخواست لینک فوری فیلم را داشتید و گفتید آقای وزیر و آقای خزاعی که در سفر لبنان هستند می‌خواهند شب در هتل فیلم را ببیند و سریع لینک را ارسال نمایم. با توجه به این که آن روز مبعث حضرت رسول اکرم (س) بود و لابراتوارتعطیل، از لابراتوار خواسته شد لینک آماده شود. مدیریت لابراتوار پیشگامان آریا لطف نمودند و درب استودیوی تعطیل را باز کرده و لینک تماشای فیلم ارسال شد.

اگر درخواست تمدید پروانه ما ۱۸ اسفند بوده پس چطور ۱۰ اسفند آقای وزیر و رئیس سازمان سینمایی به تماشای «لامینور» در لبنان نشسته‌اند؟ آیا آقای وزیر و رئیس سازمان قبل از ثبت درخواست اکران به تماشای فیلم می‌نشینند؟

فردای همان روز از دفتر رئیس سازمان سینمایی به من اطلاع داده شد که شنبه ساعت ۹ صبح همراه آقای مهرجویی به دفتر ایشان برویم. با آقای فرجی تماس گرفتم و علت جلسه را از آقای فرجی پرسیدم ایشان اظهار بی‌اطلاعی کردند و گفتند حتما فیلم قرار است نوروز اکران شود. اما آقای ایل بیگی، حضرتعالی پس از صحبت من با آقای فرجی بلافاصله تماس گرفتید و گفتید جلسه لغو شده و کنسل است و در پاسخ به سوال من درباره اکران گفتید اکران نوروز منتفی است، فشارهای زیادی روی سازمان است که نمایش فیلم به صلاح نیست. یعنی این حرف‌ها را هم ۱۸ اسفند، قبل از ثبت درخواستی که اخیرا اعلام کردید، زدید.

اما ماجرای ثبت درخواست روز هجدهم، شب قبلش درساعت ۲۱:۴۵ آقای بیگی دبیر شورای نمایش در واتس‌آپ پیغام دادند که بروید در سامانه ثبت درخواست کنید. من هم جواب مفصلی به ایشان دادم که چند بار باید ثبت درخواست کنیم؟

حتی برای ایشان نوشتم اگر ما تا الان درخواست نکردیم پس چرا آقای فرجی مدیرکل مصاحبه می‌کند و می‌گوید دیر درخواست کردیم! بالاخره درخواست کردیم یا نکردیم یا دیر درخواست کردیم! پس الان این درخواست چرا در سامانه غیب شده!

برای آقای بیگی دبیر شورای نمایش مصاحبه خودشان را یادآور شدم که در آن اعلام شده ۹ اسفند ثبت درخواست کرده‌ایم ولی در نهایت برایشان نوشتم برای حل ماجرا و تمدید برای چندمین‌بار در سامانه سازمان سینمایی درخواستمان را ثبت می‌کنیم. آن شب هر چه تلاش کردیم باز نتوانستیم درسامانه ثبت درخواست کنیم. سامانه باز خراب بود. صبح آن روز هم بازنتوانستیم ثبت کنیم تا آقای بیگی خودشان این ثبت را انجام دادند و پروانه صادر شد.

آقای ایل بیگی در متن مصاحبه‌تان آمده «پروانه نمایش فیلم «لامینور» با پذیرش اصلاحات (سانسور) از سوی کارگردان تمدید شده است.» چگونه ممکن است من ۱۸ اسفند درخواست تمدید کرده‌ام، بلافاصله همان ۱۸ اسفند فیلم بازبینی شده (که نشده) و به فاصله دقایقی هم سانسورها به جناب مهرجویی اعلام شده و ایشان هم پذیرفته‌اند؟

این در حالی است که هیچ‌گونه سانسوری به من به عنوان تهیه کننده رسمی و قانونی «لامینور» اعلام نشده و جنابعالی در جریانید که تهیه کننده مسئول قانونی فیلم است و هر گونه سانسور یا نکته‌ای درباره فیلم می‌بایست به تهیه کننده فیلم ابلاغ شود که تا این لحظه چیزی ابلاغ نشده و از سانسور فیلم بی‌اطلاعم.

آقای ایل بیگی لطفا شفاف سازی نمایید سمت آقای محمدرضا شریفی‌نیای بازیگر در سازمان سینمایی چیست؟ بر اساس کدام قانون یک نسخه از پروانه نمایش فیلمی که اینجانب تهیه کرده‌ام به ایشان تحویل داده شده؟ به عنوان تهیه کننده «لامینور» اعلام می‌کنم آقای محمد رضا شریفی‌نیا هیچ سمت و مسئولیتی در این فیلم ندارند، آیا ایشان مسئول ابلاغ سانسور و ضبط ویدئو و گرفتن دستخط از جناب آقای مهرجویی شده‌اند؟

آقای ایل‌بیگی در مصاحبه‌تان گفته‌اید تهیه کننده «لامینور» با دادن اطلاعاتی خلاف واقع به آقای مهرجویی زمینه آزرده خاطر کردن ایشان را فراهم کرده!»

آیا منظورتان از اطلاعات غلط رفتار فراقانونی سازمان سینمایی در خصوص جلوگیری از اکران نوروزی «لامینور» است؟ این رفتار فراقانونی نه تنها حرف من بلکه عینا مشروح  آن در بیانیه اتحادیه تهیه کنندگان توضیح داده شده است.

مگر نه اینکه شما به بهانه پروانه نمایش مانع اکران نوروزی شدید؟ مگر نه اینکه در ماده ۲۲ آین نامه شورای صنفی نمایش سال ۱۴۰۰ به صراحت آمده است: «درخواست اکران فیلم‌هایی که از اولین تاریخ صدور پروانه نمایش آنها بیش از دو سال گذشته باشد فقط با تایید شورای صنفی نمایش در سرگروه قرار می‌گیرد.»

آقای مهرجویی ، شورای صنفی نمایش، کانون کارگردانان، انجمن تهیه کارگردانان، انجمن تهیه کنندگان مستقل مدام می‌گویند اکران نوروزی برای «لامینور»، اما شما در مصاحبه رسمی می‌گویید «لامینور» در بسته اکران نوروزی نیست؟ از آن طرف آقای فرجی در مصاحبه رادیویی سیزدهم اسفند با سینمامعیار ضمن تکذیب مشکل شخصی شما با فیلم «لامینور» می‌گوید: «اکران نوروز فیلم آقای مهرجویی برای سازمان سینمایی هم اهمیت دارد.»

اگر اهمیت دارد پس چرا جلوی اکران گرفتید؟ شما آقای مهرجویی را آزردید یا من؟

آقای ایل بیگی شما درمصاحبه‌تان فرموده‌اید: « به دلیل رفتارهای خارج از شئونات و جوسازی‌های بی مورد و دادن اطلاعات غلط به کارگردان محترم فیلم، سازمان سینمایی امکان برخورد قانونی با این تهیه‌کننده را برای خود محفوظ می‌داند.»

من می‌گویم تمدید قانونی پروانه نمایش «لامینور»

شما به عنوان آقای مدیر فرهنگی نظارت می‌گویید برخورد قانونی قضایی! 

سپاس از نگاه زیبای‌تان به عرصه فرهنگ و هنر.

با احترام

رضادُرمیشیان، تهیه کننده «لامینور»»

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها