{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

از جایزه جهانی کیارستمی تا وصیت رخشان بنی‌اعتماد

از جایزه جهانی کیارستمی تا وصیت رخشان بنی‌اعتماد
کدخبر : 12425

رخشان بنی اعتماد داور جشنواره فیلم تصویر خطاب به جوانان علاقه مند به فیلم سازی، دو وصیت کرد و سیف‌الله صمدیان نیزدوباره تاکید کرد که از سال آینده بخش فیلم‌سازی یک نفره را به عنوان بخش بین‌المللی فیلم تصویر با حمایت معنوی "بنیاد عباس کیارستمی" به جشنواره تصویر اضافه می کنیم. (جایزه جهانی کیارستمی)

به گزارش هنر ام‌روز،  در اختتامیه جشنواره فیلم تصویر که شامگاه گذشته 20 اسفند ماه همزمان با اختتامیه تصویر سال در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، رخشان بنی‌اعتماد کارگردان سینمای ایران به روی صحنه آمد و با ابراز خوشحالی از همراهی همیشگی در هیات داوری جشن تصویر سال که به تعبیر او «رویدادی در بالاترین حد استقلال است که امر نادری در کشور ماست» گفت: در یک دوره‌هایی وقتی می‌دیدم سینمایی که باید مستقل باشد، متاثر از فضای گیشه و یا محدودیت‌های سینمای حرفه‌ای و رسمی است؛ می‌ترسیدم چون آنها باید از نگاه و طراوت اندیشه و تازگی شما تاثیر بگیرند، نه برعکس شما تحت تاثیر فضای جاری و ساری باشید. در مجموعه کارهایی که امسال دیدم؛ خیلی امیدوار شدم. فیلم‌های خوب و مستقلی ساخته شده بود. به همه‌ی شما تبریک می‌گویم.

بنی‌اعتماد در پایان صحبت‌هایش گفت: دو وصیت برای شما دارم. وصیت اول این که جشنواره چیز خوبی است، اما سرنوشت یک فیلم به یک جشنواره ربط ندارد. این‌جا سه داور بودند که اگر جای آنها سه داور دیگر نشسته بودند، نتیجه می‌توانست متفاوت باشد و چه بسا فیلم شما با دیگری جایش عوض شود. وصیت دوم هم این که لذت فیلمسازی و سینما را همین الان و همین‌جوری که هستید ببرید. عرصه‌ها گسترش پیدا کرده و سینمای رسمی و حرفه‌ای تنها مسیر رساندن شما به مخاطب نیست. مدیاها فرق کرده؛ سینما را همینجوری که شروع کردید ادامه بدهید.

پیروز کلانتری، پریوش نظریه، حمید باباوند و سهند صمدیان هیات انتخاب این بخش و رخشان بنی‌اعتماد، ساعد نیک‌ذات و سامان مقدم داوران جشنواره فیلم تصویر بودند، در ابتدا این بخش تیزر بخش فیلم‌سازان زیر ۲۵ سال با عنوان جایزه محسن رسول‌اف به نمایش درآمد و جوایز این بخش با حضور رخشان بنی اعتماد و همراهی حمید باباوند به شرح زیر اهدا شد:

برندگان فیلم‌های زیر ۱۵ دقیقه

تقدیر از محمد سجاد آقاجانی برای فیلم رنج و رنگ، متین طالب‌زاده و هادی یغمایی برای فیلم سر میز شام.

اعطای دیپلم افتخار به صدف بیگلری برای فیلم تو کیستی؟، نیما کلوندی برای فیلم ناهشیار

جایزه تندیس بهترین فیلم در این بخش تعلق گرفت به عرفان آدیگوزلی برای فیلم مربع

در بخش فیلم‌های‌ بالای ۱۵ دقیقه

تقدیر از شیرین اخلاصی برای فیلم بوم سیاه و لیلا اخباری برای فیلم عوارض جانبی

اعطای دیپلم افتخار به عماد آراد و زیبا کرمعلی برای فیلم تئاتر و نیوشا نادری برای فیلم ماهی کش

تندیس این بخش نیز تعلق گرفت به احسان نورتقانی برای فیلم روزهای خاکستری

همچنین جایزه بهترین تصویر در مجموعه جشنواره نوزدهم نیز تعلق گرفت به "همین فیلم" احسان نورتقانی.

 

صمدیان: خبرهایی در راه است

 

سیف‌اله صمدیان در سخنان کوتاهی اعلام کرد: امسال با حضور پسر بزرگم سهند در هیات انتخاب فرصتی پیش آمد تا یک آرزوی دیرینه‌ی من و عباس کیارستمی که همان فیلم‌سازی یک نفره است، به فرصت اجرا نزدیک شود. امسال هم تعداد زیادی فیلم داشتیم که توسط یک نفر ساخته شده بود و امسال یکی از آنها با عنوان جایزه ویژه دبیر جشنواره تقدیر می‌شود اما بنا داریم که از سال آینده بخش فیلم‌سازی یک نفره را به عنوان بخش بین‌المللی فیلم تصویر با حمایت معنوی بنیاد عباس کیارستمی به جشنواره تصویر اضافه کنیم.

جایزه دبیر جشنواره برای فیلم‌سازی تک نفره تقدیم شد به مرتضی رشید برای فیلم مردی بدون رنگ.

یکی از اتفاقات در جشنواره نوزدهم پیام کریس‌دی برگ خواننده مشهور موسیقی برای تصویر سال بود.

سیف‌اله صمدیان همچنین گفت: بنا داریم که از سال آینده ویدیوآرت، مالتی‌مدیا و دیگر اشکال جدید تصویری را نیز در بخش مجزایی دیده و داوری کنیم، بنابراین امسال یک جایزه دیگر دبیر جشنواره برای موزیک ویدئو اهدا می‌شود به سام چگینی که سال‌های پیش هم به خاطر جایزه بهترین تصویر روی این سن آمده است.

سام چگینی امسال با سه موزیک‌ویدیو در جشنواره تصویر شرکت کرده بود که یکی از آنها موزیک ویدیوی کریس‌دی برگ بود. کریس دی‌برگ در توصیف سام گفت: او بسیار حرفه‌ای است و تمام حرکات من را از قبل توی فیلمنامه‌اش پیش‌بینی کرده بود.

 

جشنواره فیلم تصویر تا 23 اسفند ماه در خانه هنرمندان ایران، میزبان فیلم های مختلف است.

62205162

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها