{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

وکیل پایه یک : انتشار هر خبر و اطلاعاتی از پرونده «قهرمان» پیش از حکم نهایی خلاف قانون است

وکیل پایه یک : انتشار هر خبر و اطلاعاتی از پرونده «قهرمان» پیش از حکم نهایی خلاف قانون است
کدخبر : 12935

سمانه مزارعی، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در خصوص پرونده فیلم «قهرمان» مطالب را خاطرنشان کردند.

به گزارش هنر ام‌روز، سمانه مزارعی، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در خصوص پرونده فیلم «قهرمان» گفت: «هر فردی می تواند در مقام اتهام قرار بگیرد اما تا زمانی که رای صادر و قطعی نشده، اجازه بازنشر رای وجود ندارد؛ چرا که به نوعی بازی با حیثیت و آبروی یک فرد تلقی می شود. خبری که دیروز در رسانه ها منتشر شد حکایت از قرار جلب به دادرسی داشت. کلمه «قرار» به تنهایی گویای همه چیز است. یعنی قرار است کاری انجام شود و این قرار به منزله حکم نهایی دادگاه نیست و بخشی از روند دادرسی است. از طرفی یک سری از دعاوی در مراجع حقوقی قابل طرح است و یک سری از دعاوی در مراجع کیفری.

‎مزارعی در جواب این پرسش که در این مرحله اگر به فرض دادگاه رای را مبنی بر محکومیت صادر کند، دیگر همه چیز تمام است، گفت: «خیر. حتی بعد از این مرحله هم مرحله دیگری داریم که در دادگاه تجدیدنظر اتفاق می‌افتد که قضات تجدیدنظر وارد رسیدگی می‌شوند. بنابراین تا طی شدن تمام مراحل حقوقی یک پرونده، نمی‌توان آن را بازنشر داد و به نوعی با حیثیت یک فرد بازی کرد. در این صورت فردی که حیثیت او لکه‌دار شده می تواند در داگاه به طرح شکایت بپردازد.»

‎این وکیل ادامه داد:«در قانون اساسی، اصلی را مبنی بر برائت متهم داریم. پس تا زمانی که هنوز حکمی صادر نشده و مجرمیت یک فرد قطعی نشده حق بازنشر موارد مطرح شده در دادرسی وجود ندارد؛ چرا که ناخودآگاه خسارت مادی و معنوی به یک فرد وارد می شود. در مورد این پرونده هم به نظر می‌رسد آقاى اصغرفرهادی با چهره بین المللی که دارد بیشتر دچار خسارت معنوی شده و باید دید نیت خانم آزاده مسیح زاده از بازنشر چنین مواردی چیست. چون به لحاظ قانونی ایشان حق چنین کاری را نداشته است. قرار جلب به دادرسی صرفا یک قرار است و نمی توان آن را علنی مطرح کرد.»
 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها