{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

بررسی نظرات منتقدان سینمایی جهان

جدایی در میان فیلم‌های منتخب دهه

جدایی در میان فیلم‌های منتخب دهه
کدخبر : 1386

در حالی سال ۲۰۱۹ به پایان رسید که انتشار فهرست بهترین‌ فیلم‌های دهه از سوی منتقدان سینمایی نشان داد فیلم "جدایی" "اصفر فرهادی" از جایگاهی خاص در سینمای جهان برخوردار بوده است

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از سن فرانسیسکو اگزماینر، یکی از آخرین فهرست‌های برترین فیلم‌های دهه مربوط به منتقدان سایت سن‌فرانسیسکو اگزماینر است که در فهرست ۱۰ فیلم برتر دهه، فیلم "جدایی" "اصغر فرهادی" را در مکان هفتم جای داد.

اما این تنها فهرستی نبود که "جدایی" در آن جای گرفت و جا دارد فهرست‌های دیگر هم بررسی شود:

منتقدان شلف این فیلم را در میان ۱۰۰ فیلم منتخب دهه جای دادند.

منتقدان کنز ۵، "جدایی" را یکی از ۲۵ فیلم برتر دهه معرفی کردند و در حالی که "انگل" را در ردیف سیزدهم نشاندند، "مهتاب" برنده اسکار را در ردیف دهم قرار دادند، به "جدایی" مکان ششم تعلق گرفت. برترین فیلم این منتقدان "شبکه اجتماعی" "دیوید فینچر" شد.

در میان منتقدان سیتی پیجز، "کیت هریس" این فیلم را در میان برترین‌های دهه، فیلم دوم سال ۲۰۱۱ خواند.

بردلی وایر منتقد "فیلم مگزین" دهه دوم قرن بیست و یکم را سال سینمای بین‌المللی خواند و در حالی که از فیلم‌هایی چون "انگل" و "رما" یاد می‌کرد، "جدایی" را یکی از بهترین فیلم‌های دهه خواند و از این فیلم به عنوان شاهکاری یاد کرد که همه اعضای گروه بازیگران در کنار هم این کار به یاد ماندنی را خلق کرده‌اند. وی این فیلم را داستانی تراژیک که قلب را می‌شکند خواند که موجب می‌شود این خانواده هرگز دوباره آن چیزی که قبلاً بودند، نشوند.

رولینگ استون در میان ۵۰ فیلم برتر دهه این فیلم را در مکان سیزدهم جای دارد و گفت این فیلم به ما نشان می‌دهد که خیر و شری وجود ندارد و این تنها زندگی است. "انگل" کره جنوبی در این فهرست در مکان دوازدهم جای گرفت.

منتقدان "اساپ‌لند" این فیلم را در میان ۳۵ فیلم برتر دهه در مکان هجدهم جای دادند.

سایت معتبر "واچر" "جدایی" را فیلم پنجم از فهرستی خواند که "درخت زندگی" "ترنس مالیک" فیلم سومش و "مهتاب" فیلم ششمش بود. منتقد این سایت با تحسین فیلم فرهادی، به "نوآ باومباخ" که امسال با فیلم "داستان ازدواج" در میان مدعیان اسکار جای دارد گفت: با عذرخواهی از باومباخ باید گفت هیچ فیلمی به پای این فیلم در روایت از هم گسیختن یک رابطه نمی‌رسد.

منتقدان "ایندی وایر" نیز "جدایی" را در میان ۱۰۰ فیلم برتر دهه جای دادند و فیلمنامه قوی نویسنده را ستودند.

"مایک لاسال" منتقد آمریکایی نشریه سن‌فرانسیسکو کرونیکل این فیلم را در فهرست ۴۰ فیلم برتر دهه قرار داد.

از نظر منتقدان لس‌آنجلس تایمز نیز "جدایی" یکی از ۱۰ فیلم برتر دهه شد.

"دیلی وایر" نیز این فیلم را سومین فیلم برتر دهه خواند و "درخت زندگی" را پس از آن در مکان چهارم قرار داد. منتقد این سایت این فیلم را یکی از مینی‌مالیستی‌ترین فیلم‌ای دهه خواند که بدون بهره گرفتن از موسیقی متن، می‌تواند احساس را برانگیزاند و به همین دلیل درام-مستندی است که از همه عناصر برای عینیت بخشیدن به روابط اجتماعی بهره می‌گیرد. در این فهرست "درون لوین دیویس" برادران کوئن فیلم برتر دهه خوانده شد.

 

منبع: مهر
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها