{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نخل طلای افتخاری کن برای اولین بار به یک رنگین پوست رسید

نخل طلای افتخاری کن برای اولین بار به یک رنگین پوست رسید
کدخبر : 13862

فارست ویتاکر به اولین برنده رنگین پوست جایزه نخل طلای افتخاری جشنواره کن تبدیل شد.

به گزارش هنر ام‌روز، جشنواره فیلم کن در ماه جاری هفتادوپنجمین دوره خود را برگزار می‌کند. بالاترین جایزه این جشنواره که نخل طلا نام دارد، اولین بار در سال ۱۹۵۵ به درام عاشقانه مارتی ساخته دلبرت من اهدا شد و در سالهای اخیر به فیلم‌هایی چون تیتان (۲۰۲۱، ژولیا دوکورنو)، انگل (۲۰۱۹، بونگ جون هو)، دزدان فروشگاه (۲۰۱۸، هیروکازو کورئیدا) و مربع (۲۰۱۷،  روبن اوستلوند) رسید. نخل طلای افتخاری اما هرساله اهدا نمی‌شود و معمولا نصیب بازیگران و فیلمسازانی می‌شود که کارنامه پرباری دارند.

در جشنواره کن سال ۲۰۲۲، فارست ویتاکر، بازیگر و کارگردان آمریکایی، نخل طلای افتخاری را دریافت خواهد کرد. ویتاکر چهاردهمین فردی‌ست که افتخار کسب این جایزه را به دست می‌آورد. وی اولین فرد رنگین پوست و ششمین آمریکایی برنده نخل طلای افتخاری است.

ویتاکر پیش تر برای بازی در فیلم پرنده ساخته کلینت ایستوود جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشنواره کن دریافت کرده بود. وی همچنین در سال ۲۰۰۶ برای بازی در نقش عیدی امین در فیلم آخرین پادشاه اسکاتلند ساخته کوین مک دونالد جایزه اسکار گرفت. این بازیگر و فیلمساز آمریکایی در جدیدترین فعالیت‌های خود در فیلم احترام ساخته آرتا فرانکلین بازی کرد و تهیه کنندگی فیلم عبور به کارگردانی ربکا هال را برعهده گرفت.

اولین دختر (۲۰۰۴) آخرین فیلمی بود که ویتاکر به عنوان کارگردان ساخت.

نخل طلای افتخاری «جشنواره کن ۲۰۲۱» به جودی فاستر، ستاره فیلم‌های ماندگاری چون سکوت بره‌ها و تماس، اهدا شد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها