{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به انتخاب مجله کایه دو سینما

کتاب تصویر گدار بهترین فیلم سال 2019

کتاب تصویر گدار بهترین فیلم سال 2019
کدخبر : 1427

نشریه فرانسوی کایه دو سینما در اولین شماره خود در سال جدید میلادی ده فیلم برتر سال2019 را انتخاب کرد.

به گزارش هنر ام‌روز، مجله فرانسوی کایه دو سینما در تازه‌ترین شماره خود فهرست بهترین فیلم‌های سال 2019 را منتشر کرد.

"کتاب تصویر" به کارگردانی "ژان-‌لوک گدار" کارگردان پیشرو فرانسوی از سوی اعضای تحریریه کایه دو سینما به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شد.

این فیلم تولید سال 2018 است و اولین بار همان سال در بخش مسابقه هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن روی پرده رفت. "کتاب تصویر" با تلفیق واقعیت و خیال دنیای معاصر عرب را کندوکاو می‌کند. فیلم برای دو سال در کشورهای مختلف منطقه فیلمبرداری شد.

فیلم کره‌ای "انگل" به کارگردانی "بونگ جون هو" که امسال در جشنواره کن جایزه نخل طلایی را برد در رده دوم فهرست کایه دو سینما است و فیلم "واژه‌های هم‌معنا" به کارگردانی ناداو که سال گذشته در جشنواره فیلم برلین برنده جایزه خرس طلایی بهترین فیلم شد، انتخاب سوم است.

فیلم برزیلی "Bacurau" به کارگردانی "کلبر مندوسا فیو و ژولیانو دورنلیس" که امسال در جشنواره کن جایزه هیئت داوران را به‌طور مشترک با "بینوایان" ساخته "لاد لی" دریافت کرد، فیلم چهارم فهرست است. "بینوایان" نیز رده هفتم را از آن خود کرده است.

"ژاندارک" به کارگردانی "برونو دومون"کارگردان فرانسوی در رده پنجم قرار دارد. این فیلم امسال در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن تقدیر شد. "رنج و افتخار" ساخته "پدرو آلمودوار"که در جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر مرد را برای "آنتونیو باندراس" ستاره فیلم به همراه داشت، انتخاب ششم مجله فرانسوی است.

سه فیلم آمریکایی رده‌های هشتم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند: "قاچاقچی" به کارگردانی "کلینت ایستوود"، "جوکر" ساخته "تاد فیلیپس" و "ایرلندی" به کارگردانی "مارتین اسکورسیزی".

کایه دو سینما در دهه 1950 توسط "آندره بازن، ژوزف-ماری لو دوکا و ژاک دونیول-والکروز" تأسیس شد. در دوره ای که تعدادی از روشنفکران جوان فرانسوی مثل "ژان لوک گدار، فرانسوا تروفو و ژاک ریوت"، خسته و بریده از سینمای پاپابزرگ های فرانسه و با ایده‌هایی نو و رویکردی انتقادی به میدان آمدند. در این میان، کایه دو سینما به سردبیری "آندره بازن"، فضایی برای آنها فراهم کرد که به نقد سینمای گذشته و رایج فرانسه بپردازند و ایده‌های جدید خود را در سینما دنبال کنند و این دورانی است که سینمای آمریکا و بازخوانی آن برای نویسندگان کایه دو سینما اهمیت زیادی یافت.

این مجله هر سال فهرست بهترین فیلم‌های سال به انتخاب این مجله، واکنش‌های فراوان به همراه داشته است. ازجمله سال گذشته که کایه دو سینما در حرکتی قابل توجه سریال "توئین پیکس: بازگشت" به کارگردانی "دیوید لینچ" را به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد.

فهرست 10 فیلم برتر سال 2019 به انتخاب کایه دو سینما به این شرح است:

1- "کتاب تصویر" (The Image Book)، ژان-لوک گدار (سوئیس/فرانسه)

2- "انگل" (Parasite) به کارگردانی بونگ جون هو (کره جنوبی)

3- "واژه‌های هم‌معنا" (Synonyms) به کارگردانی ناداو لاپید (فرانسه/اسرائیل/آلمان)

4- "Bacurau" به کارگردانی کلبر مندوسا فیو و ژولیانو دورنلیس (برزیل)

5- "ژاندارک" (Joan of Arc) به کارگردانی برونو دومون (فرانسه)

6- "رنج و افتخار" (Pain and Glory) به کارگردانی پدرو آلمودوار (اسپانیا)

7- "بینوایان" (Les Miserables) به کارگردانی لاد لی (فرانسه)

8- "قاچاقچی" (The Mule) به کارگردانی کلینت ایستوود (آمریکا)

9- "جوکر" (Joker) به کارگردانی تاد فیلیپس (آمریکا)

10- "ایرلندی" (The Irishman) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی (آمریکا)

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها