{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

فیلمسازان بااستعداد چون آشنا ندارند کارشان پیش نمی‌رود/ حمایت شهاب حسینی از فیلم کوتاه

فیلمسازان بااستعداد چون آشنا ندارند کارشان پیش نمی‌رود/ حمایت شهاب حسینی از فیلم کوتاه
کدخبر : 14423

یاسر فقیهی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم‌های بلند، کوتاه و مستند به تازگی ساخت فیلم دومش «راز یک هوس» را با موضوع مشکلات اجتماعی به اتمام رسانده است.

به گزارش هنر ام‌روز، یاسر فقیهی کارگردان فیلم «راز یک هوس» با اشاره به مضمون اجتماعی فیلم قبلی خود به خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا اظهار کرد: فیلم قبلی‌ام «بوسه در باران» برخلاف نامش، مضمونی اجتماعی داشت که با درامی عاشقانه تلطیف شده بود. فیلم «بوسه در باران» به مشکلاتی که برای جوانان در سینما و موسیقی، خصوصاً بانوان ایجاد می‌شود، پرداخته است. من هم مثل همکاران دیگر که در این حوزه دغدغه‌مند هستند، در حد توان تلاش کردم برخی از این مشکلات را با زبان تصویر بیان کنم. این مشکلات فقط در حرفه سینما وجود ندارد، ممکن است در تمام مشاغل و حرفه‌ها آن را ببینیم اما سینما به دلیل شهرتش بیشتر مورد قضاوت قرار می‌گیرد. البته در کشورهای دیگر هم به دلیل زرق و برق فراوان سینما، بانوان تازه وارد ممکن است مورد تعرضات و بداخلاقی‌هایی قرار گیرند که سینمای غرب در این زمینه، بیشترین آمار را نسبت به بقیه کشورهای دنیا دارد. فیلم «بوسه در باران» در پلتفرم «هاشور» پخش شد اما متأسفانه به صورت غیرقانونی از این پلتفرم کپی و پخش شد چنان که باعث دیده شدن بیشتر توسط مخاطبان شد ولی از نظر مالی خسارت زیادی به ما زد.

او موضوع فیلم جدید خود را باز هم یک درام اجتماعی دانست و چنین توضیح داد: فیلم جدید «راز یک هوس» درباره زنی تنهاست که در همسایگی یک پسر جوان ساکن شده و مجبور است شغلی پیدا کند تا هزینه‌های خود را تأمین کند. پسر جوان که سام نام دارد، فرزند طلاق است و معمولاً چنین اشخاصی به دنبال همسرانی با سن بیشتر از خود هستند تا نقش مادر و همسر را برایشان ایفا کند. در این فیلم، سام بیشتر از اینکه دنبال عاشق شدن باشد به دنبال پوشاندن ترس‌های کودکی‌اش است. سام، در مسیر شغل‌یابی با آیدا همراه می‌شود و همین موضوع اتفاقاتی را در طول داستان  رقم می‌زند.

کارگردان فیلم «راز یک هوس» درباره مشابهت دو فیلم ساخته‌شده‌اش بیان کرد: دغدغه اصلی من در فیلم‌ها، معضلات اجتماعی و موانعی است که برای جوانان در رسیدن به آرزوهایشان ایجاد می‌شود. در نهایت این ناکامی‌، باعث ناامیدی در جوانان شده، مانع تلاش آنها و کوچ‌شان از کشور می‌شود. این فیلم شاید تلنگری به مسئولان حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی کشور هم باشد که لازم است زمینه هایی برای رشد جوانان و ماندن آنها در کشور مهیا کنند.

فقیهی که در بیشتر حوزه‌های سینما به فعالیت پرداخته است، درباره علاقه خود به کارگردانی گفت: ورود من به سینما با مدیر تولیدی سینما شروع شد و سپس در زمینه تولید نماهنگ، تیزرهای تبلیغاتی و مستند با تلویزیون و بخش خصوصی کار کردم اما علاقه اصلی‌ام به تدوین و کارگردانی باعث شد بیشتر فعالیتم را به این سمت سوق دهم و حدود ۱۰ سال است که به طور حرفه‌ای در این زمینه کار می‌کنم.

فیلم کوتاه

این کارگردان و تهیه‌کننده‌، حوزه فیلم کوتاه را حرفه‌ای دانست و تصریح کرد: حوزه فیلم کوتاه، جدی و حرفه‌ای است. در همه دنیا، فیلم کوتاه به عنوان گونه‌ای فیلم اجتماعی و جسور است که مردم تمایل زیادی به دیدن آن دارند. این قضیه در ایران هم به مرور جایگاهِ درست خودش را پیدا می‌کند. ورود پلتفرم‌های نمایش فیلم کوتاه و اشخاصی که برای ساخت و نمایش فیلم کوتاه همکاری می‌کنند به روند دیده شدن این فیلم ها کمک می‌کند. من اینجا به همین بهانه از شهاب حسینی به عنوان کسی که در حمایت کارگردانان فیلم کوتاه قدمی برداشته تشکر می‌کنم. شهاب حسینی به کارگردانان جوان برای دیده‌شدن و نمایش فیلم‌هایشان در ایران و خارج از کشور کمک زیادی می‌کند. ورود انجمن‌ها و مراکز خصوصیِ حمایت‌کننده هم باعث ساخت فیلم‌های مستقل و بی‌پروا می‌شود اما مراکز دولتی، بسیار منفعل عمل کرده و از فیلم‌های خاصی حمایت می‌کنند که این ضربه زننده است.

او در ادامه سخنان خود ضمن گلایه از ارگان‌های دولتی برای وارد کردن اشخاص بدون سابقه فیلمسازی یا کم‌سابقه در حوزه سینما و حمایت از آنها گفت: برخی از ارگان‌های دولتی، افرادی را که سابقه ساخت یک فیلم را هم ندارند وارد این حوزه می کنند و امکانات زیادی هم در اختیار آنها قرار می‌دهند تا فیلم موردنظرشان را بسازند، در حالی‌که جوانان بااستعداد طرح‌هایشان زیر بغل‌ است و چون آشنا و رانت ندارند، اتفاق درستی برایشان رقم نمی‌خورد. این موضوع در حال حاضر دغدغه من شده تا با آگاهی‌دادن به مدیران فرهنگی بخشی از این مشکل را حل کنیم. ما نیاز به شعار نداریم و باید وارد حوزه عمل شویم به عنوان مثال موسسه اوج در بدو تاسیس، دغدغه حمایت از جوان های فیلمساز انقلابی را داشت مثل همان حمایتی که در ابتدای انقلاب، خروجی‌هایی چون رسول ملاقلی‌پور، ابراهیم حاتمی‌کیا، آوینی و … را داشت، ولی به نظرم سازمان اوج در این ماموریت خود موفق نبود چراکه به جای حمایت از جوانان و تربیت نسل جدید، دوباره به امثال ابراهیم حاتمی‌کیاها برای ساخت فیلم بودجه‌ می‌دهد. متاسفانه سر و صدا و شعار زیاد است اما ارگان‌ها یا کسانی که هدف‌شان کمک به روند فیلمسازی فیلم کوتاه باشد، خیلی کم و نادر هستند.

فقیهی به مشکلات بعد از ساخت فیلم کوتاه هم اشاره کرده و گفت: وقتی یک فیلمساز با هزار مشکل فیلمی می‌سازد، تازه وارد خان بعدی یعنی نمایشِ فیلم می‌شود. پلتفرم‌های بزرگ هم علاقه‌ای به نمایش فلیم کوتاه از خود نشان نمی‌دهند. بسیاری از مردم، علاقه‌مند دیدن فیلم های کوتاه هستنند، اما مدیران و شورای این پلتفرم‌ها به جای مخاطب تصمیم می‌گیرند که نمایش فیلم کوتاه نداشته باشند. تمام پلتفرم های معروف جهان تقریبا همه فیلم‌های تولیدشده را ارائه می‌کنند و این مخاطب است که انتخاب می‌کند به چه فیلمی علاقه دارد یا ندارد و اگر فیلمی ضعیف باشد، دیده نخواهد شد.

کارگردان فیلم «راز یک هوس» پلتفرم هاشور را مرجع و حامی فیلم کوتاه و مستند دانست و بیان کرد: در شرایط فعلی، سایت هاشور جزو بهترین و در دسترس ترین مراجع نمایش فیلم مستند است. در کنار همه نکات مثبت و منفی، فیلمساز می‌تواند با مدیران این پلتفرم مستقیما صحبت کند، نکات مدنظرش را بگوید و فیلمش را به صورت آنلاین اکران کند.

فقیهی در پایان ابراز امیدواری کرد بتواند «راز یک هوس» را در فستیوال های خارجی و داخلی به نمایش درآورد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها