{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ارگان‌های دیگر وارد ماجرا شده‌اند/ اکران «برادران لیلا» در اختیار سازمان سینمایی نیست

ارگان‌های دیگر وارد ماجرا شده‌اند/ اکران «برادران لیلا» در اختیار سازمان سینمایی نیست
کدخبر : 14867

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم گفت: برنامه مدیران مربوطه در دولت سیزدهم این است که هیچ فیلمی از جانب سازمان سینمایی و وزارت ارشاد توقیف نشود و از آنجا که رئیس سازمان سینمایی برآمده از سینما و اتفاقاً تهیه‌کننده سینما هستند، از همان ابتدا بر عدم توقیف فیلم‌ها و کمک به خروج آثار از بلاتکلیفی یا توقیف تاکید داشته‌اند.

به گزارش هنر ام‌روز، روح‌الله سهرابی درباره حواشی مطرح‌شده مبنی بر احتمال توقیف فیلم برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی گفت برنامه مدیران مربوطه در دولت سیزدهم این است که هیچ فیلمی از جانب سازمان سینمایی و وزارت ارشاد توقیف نشود و از آنجا که رئیس سازمان سینمایی برآمده از سینما و اتفاقاً تهیه‌کننده سینما هستند، از همان ابتدا بر عدم توقیف فیلم‌ها و کمک به خروج آثار از بلاتکلیفی یا توقیف تاکید داشته‌اند.

 او توضیح داد: فیلم برادران لیلا زمانی در جشنواره کن شرکت کرد که به لحاظ مونتاژی اساساً آماده نبود ولی ظاهراً با هماهنگی‌های صورت‌گرفته این فیلم حتی پیش از اتمام مونتاژ و جلوه‌های ویژه و پس‌تولید در این جشنواره شرکت کرد. طبق آیین‌نامه و راهبرد حضورهای بین‌المللی، حتماً فیلم‌ها برای حضور در مجامع بین‌المللی باید پروانه نمایش داشته باشند که متاسفانه فیلم برادران لیلا فاقد پروانه نمایش بود.

 

او ادامه داد: طی جلساتی که همکاران ما در معاونت ارزشیابی و نظارت بر تهیه‌کنندگان و کارگردان فیلم هم اعلام کردند، هرگونه حضور یا اکران آثار نمایشی در جشنواره‌های خارجی و بازارهای فیلم و سینماها منوط به دریافت پروانه نمایش از سازمان سینمایی کشور است ولی با وجود تذکرات، فیلم برادران لیلا برخلاف آیین‌نامه‌ها و قوانین وزارت ارشاد بدون اخذ مجوز نمایش در جشنواره‌های خارجی شرکت کرد که کارگردان فیلم نیز صراحتاً به این موضوع اشاره کرد.

سهرابی در ادامه گفت: فارغ از رفتارهای عمومی و اجتماعی عوامل فیلم در چنین رویدادهایی که خلاف عرف و مصالح داخل کشور رفتار شده است، در اینجا بحث خود فیلم مطرح است که سازندگان آن از قوانین تخطی کرده و نکته حائز اهمیت دیگر اینکه در اقدامی مشابه نسخه اصلاح‌نشده فیلم را در جشنواره مونیخ نیز شرکت داده‌اند. البته همکاران ما در سازمان سینمایی طی نامه‌ای رسمی به تهیه‌کننده و دیگر سازندگان فیلم تذکر لازم را دادند و امیدواریم دوستان از این پس چنین تخلف‌هایی که می‌تواند تبعات سنگینی را متوجه فیلم کند مرتکب نشوند؛ چراکه به عقیده شخصی بنده، حیف است محصولات سینمایی که با مشکلات بسیار تولید و آماده نمایش می‌شوند بر اساس استانداردهای داخلی و مناسب در مجامع بین‌المللی به نمایش درنیایند و عرضه نشوند.

سهرابی با طرح پرسشی دال بر اینکه اگر فیلمی مجرای قانونی را طی کرده و استانداردهای داخلی را رعایت کند چرا و به چه دلیل باید دچار مشکل شود افزود: ما در سازمان سینمایی در تلاشیم هیچ فیلم و فیلمسازی در اکران فیلم‌هایش دچار انسداد نشود، سع می‌کنیم همکاری لازم را با آنها داشته باشیم اما این تعامل در صورتی که دوسویه و دوطرفه باشد نتیجه‌بخش خواهد بود در غیر این صورت کلیت سینما آسیب خواهد دید.

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم با بیان این مطلب که عملکرد مجموعه دست‌اندرکاران فیلم برادران لیلا به گونه‌ای بود که متاسفانه این فیلم در دام حاشیه‌های خودساخته زیادی افتاد به نحوی که ارگان‌های دیگر که وظایفی فراسازمانی داشتند نیز به ناچار وارد ماجرا شده و تصمیمات سختی درباره آن گرفتند، خاطرنشان کرد: اکنون دیگر اکران فیلم برادران لیلا در اختیار سازمان سینمایی نیست و امیدوارم تلاش تهیه‌کننده و دست‌اندرکاران فیلم برای بازگرداندن آن به مسیر طبیعی اکران با موفقیت همراه باشد! طبیعتاً سازمان سینمایی نیز بر اساس وظیفه ذاتی خود از همه ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد برای حل مشکل این فیلم استفاده خواهد کرد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها