{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

حمید نعمت‌الله: اصلا می‌خواهم مردم نخندند، اگر قراره به همچین مزخرفی بخندند!/ یک جای کار ایراد اساسی دارد

حمید نعمت‌الله: اصلا می‌خواهم مردم نخندند، اگر قراره به همچین مزخرفی بخندند!/ یک جای کار ایراد اساسی دارد
کدخبر : 15124

یادداشتی از حسین لامعی درباره بخشی از مصاحبه رضا رشیدپور با حمید نعمت‌الله.

به گزارش هنر ام‌روز، یادداشتی از حسین لامعی:

یک- این، از معدود مصاحبه‌های تصویری «حمید نعمت‌الله» است. سینماگری که در آثارش، همیشه، ردّپایی از کمدی و خیال و فانتزی، دیده میشود؛ -حتی در آثار تلخش-؛ اما هیچگاه، ذره‌ای، تن به «ابتذال» نداده است. سینماگری که فیلم «بی‌پولی»اش، از معدود «کمدی‌کالت‌»های ماندگارِ «سینه‌فیل»های ایرانی نام گرفت؛ و در «آرایش غلیظ»، آن کمدی را با جنون و فانتزیِ غلیظ‌تری آمیخت؛ و حتی در آثار تراژیک و تلخی همچون «بوتیک»، و «رگِ خواب»، لحظاتِ پُرشورِ بسیار قرار می‌دهد... و البته، بیش از همه‌ی این‌ها، در سریال خاطره‌انگیزش، «وضعیتِ سفید»؛ چنین می‌کند... سریالی در هم‌تنیده از فانتزی، خیال، جنون، کمدی، تراژدی، رئالیسم و سورئالیسم... معجونی از تمام این‌ها، که میتوان به رویش، نامِ «رئالیسمِ جادویی» نهاد...

دو- حال، چنین سینماگری، که عنصرِ «جذّابیت»، از سرشتِ ذاتیِ آثارِ اوست، و هیچگاه اهل آثارِ سَرد و مَحفلی نبوده؛ در اینجا، این‌چنین کلافه از «وضعِ موجود»، به سطحِ نازلِ آثار سینمای ایران، و به کمدی‌های چندش‌آورِ روی پرده، واکنش نشان می‌دهد؛ و خشمش را از صدرنشینیِ همیشگیِ این آثارِ پوک و چیپ و بی‌مغز، فریاد می‌زند...

سه- این، حرف‌های فیلمسازی‌ست که تقریبا، تمام آثارِ سینمایی‌اش، فروشِ بالایی داشت و به سود رسید؛ با این حال، برای دفاع از «هنر»؛ تیغِ تیزِ نقدش در اینجا، نه فقط به روی یک گروه و دسته، بلکه به روی همه است... هم به روی فیلمسازان؛ هم به روی تهیه‌کنندگان؛ هم به روی مدیران و سیاست‌گذاران؛ و هم به روی مَردم... نعمت‌الله، از اینکه بخش بسیاری از مَردم را هم، بابتِ توجهِ گسترده‌شان به کمدی‌های مزخرف، زیر سوال ببرد، و آن‌ها را هم جزوی از مقصّران وضعِ موجود بداند، ابایی ندارد... تا آنجا که صراحتاً می‌گوید: «میخوام صد سالِ سیاهِ نخندن، اگه قراره یه این مزخرفات بخندن!!»...

چهار- سینمای ایران، امروز، بیش از هر زمانی، نیازمندِ فردی همچون حمید نعمت‌الله است. سینماگری، در پی فروش، جذّابیت و جذبِ توده‌های مردم؛ بی‌آنکه آلوده‌ی ابتذالیاتِ سخیف و حقیر شود؛ و بی‌آنکه برای فروش؛ از ایده‌آل‌های محتوایی-ساختاری‌اش، ذره‌ای عدول کند... سینماگری که با جاه‌طلبیِ بی‌سابقه‌ای، سریالِ «آوانگارد-آلترناتیو»ی همچون «وضعیّت سفید» را، نه فقط محبوبِ قشری خاص؛ بلکه تبدیل به خاطره‌انگیرترین آثار، در بین توده‌های مَردم کرد... آری؛ سینمای ایران، امروز، بیش از همیشه، نیازمند چنین فردی‌ست...

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها