{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

۱۴ فیلم تماشایی هالیوود که تنها یک بازیگر دارند

۱۴ فیلم تماشایی هالیوود که تنها یک بازیگر دارند
کدخبر : 15352

بدون تردید یکی از ارکان مهم یک فیلم سینمایی که بیشتر مواقع می‌تواند فروش فیلم در گیشه را هم تضمین کند، گروه بازیگران است. اما تاریخ هالیوود نشان داده برخی کارگردان‌ها ریسک ساخت فیلم با حضور تنها یک بازیگر را پذیرفته‌اند.

به گزارش هنر ام‌روز، در بعضی از این آثار ممکن است شخصیت‌های دیگری هم در کنار چهره اصلی فیلم حضور داشته باشند، اما معمولا در یک یا دو سکانس کوتاه حاضرند و بار اصلی روی دوش یک نفر است. این موارد نشان می‌دهند که اگر بازیگر به حرفه‌اش تسلط داشته باشد، می‌تواند به تنهایی، مخاطب را بیش از یک ساعت با خود همراه کند. در این مقاله ۱۴ اثر تماشایی و قابل توجه هالیوود که تنها یک بازیگر دارند را مرور کرده‌ایم. فیلم‌ها به ترتیب از مشهورترین تا گمنام‌ترین مرتب شده است.

۱. دور افتاده (CastAway)

  • بازیگر: تام هنکس
  • محصول: ۲۰۰۰

یک مامور پست بر اثر سانحه هوایی در جزیره‌ای سقوط می‌کند. جزیره خالی از سکنه است و او چهارسال در شرایطی سخت در آنجا زندگی می‌کند. در این مدت او بارها سعی می‌کند راه نجاتی برای خود پیدا کند، اما موفق نمی‌شود. تنها یک توپ والیبال که از هواپیمای پست همراه او بوده‌است، همدم و هم‌صحبت او است. این فیلم و مخصوصا آن توپ والیبال، نیاز انسان را برای همراهی با بقیه انسان‌ها نشان می‌دهد.  تنها در چند سکانس کوتاه از فیلم «دور افتاده» بازیگران دیگر حضور دارند و تام هنکس به عنوان بازیگر نقش این مامور پست، در تمام فیلم به تنهایی این نقش سخت را ایفا می‌کند. او برای رسیدن به ویژگی‌های ظاهری نقش، بیش از ۲۰ کیلو از وزن خود را کم کرد و مدتی هم ریش‌های خود را نتراشید. هنکس برای این فیلم کاندید اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

۲. من افسانه هستم (I Am Legend)

  • بازیگر: ویل اسمیت
  • محصول: ۲۰۰۷

این فیلم براساس رمانی به همین نام، نوشته ریچارد متسون ساخته شده که در سال ۱۹۵۴ به چاپ رسیده. «من افسانه هستم» داستان دکتری تنها و آخرین بازمانده انسان‌های واقعی در شهر نیویورک است. همه مردم به وسیله یک ویروس ویژگی‌های انسانی خود را از دست داده‌اند وتبدیل به زامبی‌های وحشی شده‌اند. این زامبی‌ها شب‌ها از خانه بیرون می‌آیند چون از نور می‌ترسند. اما دکتر برنامه زندگی خود را جوری تنظیم کرده که روزها بیرون برود و بر روی دارویی تحقیق کند تا بتواند زامبی‌ها را درمان یا نابود کند. در این میان تنها دوست دکتر، سگی به نام سم است. شرایط سخت زندگی و تنهایی، باعث افسردگی دکتر می‌شود و او تصمیم به انتقام از زامبی‌ها می‌گیرد. پس از اینکه بازیگران زیادی مثل مایکل داگلاس، آرنولد شوارتزنگر و… برای بازی در نقش اصلی این فیلم انتخاب شدند، بلاخره قرعه به نام ویل اسمیت افتاد. «من افسانه هستم» از آن فیلم‌های تخیلی روانشناختی بسیار پرفروش در آمریکا بود و بسیار مورد توجه منتقدان قرارگرفت. در سکانس‌های پایانی این فیلم، چند بازیگر به داستان اضافه می‌شوند.

۳. ۱۲۷ ساعت (۱۲۷ Hours)

  • بازیگر: جیمز فرانکو
  • محصول: ۲۰۱۰

فیلمی براساس زندگی واقعی یک کوهنورد که به مدت ۵ روز در کوهستانی به دور از هر انسان دیگری گیر می‌افتد. تخته سنگی بر روی دست او افتاده و توان حرکت را از او میگیرد و در ۵ روز هرکاری از دستش بر می‌آید برای زنده نگه‌داشتن خود انجام می‌دهد. او در انتها قید عضو بدن خود را می‌زند و با قطع دستش از شرایطی که در آن گرفتار شده خلاص می‌شود. جیمز فرانکو برای بازی در این فیلم بسیار مورد تحسین قرار گرفت، اما برخلاف پیش‌بینی‌ها نتوانست جایزه بهترین بازیگر مرد را از مراسم اسکار دریافت کند. «۱۲۷ ساعت» بیش از یک ساعت و نیم با بازی یک بازیگر، مخاطب را دنبال خود می‌کشاند و تنها در زمانی که این کوهنورد در ذهنش گذشته خود را مرور می‌کند، فلاش‌بک‌هایی از زندگی او، ما را با بازیگران دیگر فیلم روبرو می‌کند.

۴. زندگی پی (Life of Pi)

  • بازیگر: سورج شارما
  • محصول: ۲۰۱۲

«زندگی پی» شاید متفاوت‌ترین فیلم لیست ما باشد. داستان درباره خانواده‌ی هندی است که به دلیل مشکلات مالی، باغ‌وحش خود در هند را می‌فروشند و با یک کشتی راهی کانادا می‌شوند. اما سانحه دریایی باعث کشته شدن تمام خانواده و حیواناتی که همراهشان است می‌شود. از این سانحه تنها پسری به نام پی و یک ببر بنگال درنده زنده می‌ماند که سوار بر یک قایق نجات باید خود را به ساحل برسانند. این پسر دو چالش برای زنده ماندن دارد، اول انس گرفتن با حیوانی درنده و رام کردن آن و دیگر رهایی از اقیانوس بی‌انتهایی که در آن گیر افتاده است. سورج شارما بازیگر هندی که با این فیلم کار بازیگری را شروع کرد و به شهرت رسید، به خوبی از پس نقش پی برآمده و آنگ لی کارگردان «زندگی پی»، برای ساخت این فیلم اسکار بهترین کارگردانی را در سال ۲۰۱۲ به دست آورد.

۵. مدفون (Buried)

  • بازیگر: رایان رینولدز
  • محصول: ۲۰۱۰

این فیلم توسط یک تیم فیلمسازی اسپانیایی و در جهت نقد سیاست‌های جنگ طلبانه آمریکا ساخته شده. مردی آمریکایی که در پشت جبهه جنگ آمریکا با عراق کار می‌کند، ناگهان در یک تابوت بیدار می‌شود و به یاد می‌آورد که توسط تروریست‌های عراقی دستگیر شده بوده. او در تابوت، تنها یک فندک و یک موبایل دارد. با تلفن همراهش به هرکجا که ممکن است تماس می‌گیرد، از شرکتی که با آن کار می‌کرده تا وزرات امور خارجه آمریکا و همسرش. اما این میان تماس‌هایش با جابر که در واقع رباینده او است، بیش از همه داستان زندگی این مرد را در تابوتی تنگ، به سمت پایان پیش می‌برد. فیلم برای کسانی که بیماری کلاستروفوبیا دارند، اصلا پیشنهاد نمی‌شود چون ۹۴ دقیقه دوربین از تابوت خارج نمی‌شود. رایان رینولدز، برای فیلمبرداری این فیلم ماه‌ها در یک جعبه چوبی به صورت دراز کشیده بازی کرد و بسیار مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. اما هالیوود چندان از این فیلم حمایت نکرد.

۶. ماه (Moon)

  • بازیگر: سم راکول
  • محصول: ۲۰۰۹

دانکن جونز، این فیلم علمی تخیلی را به عنوان اولین ساخته کارنامه خود براساس یک ایده ساخت و آن را در دو فیلم بعدی خود «سکوت» در سال ۲۰۱۸ و «روزی روزگاری در آینده» در سال ۲۰۲۰ ادامه داد. در فیلم «ماه» فضانوردی به نام سم، به مدت سه سال به تنهایی در ماه زندگی می‌کند و تنها کسی که با او در ارتباط است یک ربات سخنگو است که صدا‌پیشگی آن را کوین اسپیسی برعهده دارد. سم راکول به خوبی از پس این نقش برآمده و بازی او در جشنواره‌های داخلی آمریکا مورد تحسین قرارگرفت. اما برخلاف انتظارات «ماه» اصلا نتوانست مخاطب را راضی کند و با بودجه ۵ میلون دلاری تنها ۹ میلیون دلار فروش داشت. البته بعدها این فیلم یکی از منابع نقد سیاست‌های هالیوود بود که می‌توان با بودجه کم هم یک فیلم علمی تخیلی قابل توجه ساخت.

۷. لاک (Locke)

  • بازیگر: تام هاردی
  • محصول: ۲۰۱۳

مردی به نام آیوان لاک، قرار است خود را با ماشین از منطقه‌ای دورتر به شهر لندن برساند. او مدتی قبل با یک زن معاشقه کرده و او حالا قرار است فرزند این رابطه را به دنیا بیاورد. لاک در تمام مدت رانندگی از طریق تلفن همراهی که به پخش ماشین متصل است، با همکارانش، مدیرش، زنی که منتظر اوست و البته همسر و فرزند رسمی‌اش صحبت می‌کند. همچنین گاهی هم شبح پدرش را در ماشین می‌بیند و با او هم گپ می‌زند. هیچ بازیگر دیگری به جز تام هاردی در فیلم حضور ندارد و همه شخصیت‌ها تنها صداهایی هستند که ما از طریق بلندگوی ماشین می‌شنویم. «لاک» و مخصوصا بازی تام هاردی در این فیلم بسیار مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و تبدیل به یکی از پدیده‌های سینمایی سال ۲۰۱۳ شد. سازندگان «لاک»، آن را در طی ۶ روز با سه دوربین ساختند.

۸. جاذبه (Gravity)

  • بازیگر: ساندرا بولاک
  • محصول: ۲۰۱۳

یک درام فضایی، درباره حضور تنهایی یک زن در بیرون از جو زمین. «جاذبه» قصه یک تیم فضانورد ۵ نفره است که براثر اصابت ترکش‌های حاصل از انفجار یک فضاپیمای دیگر، ۳ نفر از آنها کشته می‌شوند. تنها دو نفر باقی می‌مانند، اما پس از مدتی یکی از آنها هم دیگری را تنها می‌گذارد و مخاطب تا آخر فیلم تنها رایان استون، با بازی ساندار بلولاک را می‌بیند که برای بقا در فضا و بازگشت به زمین تلاش می‌کند. فیلم «جاذبه» به حضور جرج کلونی هم شهرت دارد، اما واقعیت این است که او از دقایق ابتدایی از فیلم حذف می‌شود و تنها بولاک می‌ماند به همراه صداهایی که از زمین برای او مخابره می‌شود. ساندرا بولاک برای بازی در فیلم «جاذبه»، کاندید دریافت اسکار بهترین بازیگر زن شد. اما این تنها موفقیت «جاذبه» نبود، فضاسازی‌های بی‌نظیر  آلفونسو کوارون، کارگردان مکزیکی فیلم و تیم فنی، باعث شد «جاذبه» هفت اسکار دریافت کند.

۹. همه‌چیز از دست رفته‌است (All Is Lost)

  • بازیگر: رابرت ردفورد
  • محصول: ۲۰۱۳

رابرت ردفورد، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی در سن ۷۵ سالگی، ریسک بازی در فیلم «همه چیز از دست رفته است»  را پذیرفت. او تنها بازیگر این فیلم بود و بدون هیچ دیالوگی، ۱۰۰ دقیقه مخاطب را همراه خود تا پایان می‌کشاند. در بیشتر فیلم‌های تک پرسوناژی، معمولا حیوان، دستگاه یا خیالاتی وجود دارد که بازیگر اصلی در تعامل با آنها قرار دارد. اما در این فیلم، بازیگر تنهاست، با هیچ فرد دیگری دیالوگ برقرار نمی کند و باید چالش‌های عجیب یک انسان گم‌شده در میان آب‌های اقیانوس را به تنهایی به تصویر بکشد. بازی ردفورد آنقدر مورد توجه و تحسین منتقدان قرار گرفت که دو جایزه مهم از جشنواره های داخلی آمریکا را دریافت کرد. همچنین فیلم در گلدن گلوب و اسکار هم توانست دستاورد‌های خوبی در بخش جوایز فنی داشته باشد. برخلاف تصور مخاطب، تنها دو روز از فیلبمرداری «همه چیز از دست رفته‌است» در اقیانوس واقعی انجام شده و فیلم در استودیو باجا، در سواحل مکزیک ساخته شده. این استودیو همان مکانی است که برای ساخت فیلم «تایتانیک»، بنا شد.

۱۰. نوح (The Noah)

  • بازیگر: رابرت استاروس
  • محصول: ۱۹۷۵

قدرنادیده‌ترین فیلم لیست ما، یک درام پساآخرالزمانی که با توجه به تکنولوژی ضعیف صداگذاری در دهه ۷۰ میلادی، از آثار پیشرو در آن زمان محسوب می‌شد، اما به دلایلی مبهم و سیاسی و همچنین مشکلات سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده چندان دیده نشد. «نوح» درباره مردی است که پس از یک بمباران هسته‌ای در سراسر جهان، تنها باقی‌مانده نسل بشر است و به سختی خود را به جزیره‌ای رسانده که از تشعشعات هسته‌ای در امان مانده. او در تنهایی وحشتناک کم‌کم دچار زوال عقل می‌شود و توهماتی عجیب سراغش می‌آیند. در نهایت تشعشعات به جزیره هم می‌رسند و او هم کم‌کم می‌میرد. «نوح» در سال ۱۹۶۸ فیلمبرداری شد، اما به دلیل اینکه در برخی از سکانس‌ها یک سری اصوات از خارج از صحنه فیلمبرداری باید به گوش می‌رسید، صداگذاری و تدوین آن تا سال ۱۹۷۵ طول کشید. در اولین اکران هم چندان مورد توجه قرار نگرفت. بازی استاروس تحسین‌برانگیز است، اما تا سال ۱۹۹۷ درباره بازی او در نقش نوح کسی نقدی ننوشت. بلاخره در سال ۲۰۰۵ در یک مقاله سینمایی افشا شد که فیلم با تهدید و سرکوب از سوی دستان پشت پرده ساخت بمب‌های هسته‌ای روبرو بوده.

۱۱. در هم شکسته (Wrecked)

  • بازیگر: آدرین برودی
  • محصول: ۲۰۱۰

آدرین برودی بازیگر مشهور فیلم «پیانیست» اسکورسیزی، سال ۲۰۱۰ به کارگردان جوان کانادایی مایکل گرینس‌پن اعتماد کرد و ریسک بازی در فیلمی سخت را پذیرفت. «در هم شکسته» داستان مردی است که در یک دره وحشتناک در میان آهن پاره‌های ماشینش چشم باز می‌کند و کم‌کم با نشانه‌هایی، گذشته خود را مرور می‌کند. یک کیسه بزرگ پول در ماشین دارد که نمی‌داند از کجا آمده. او در تلاش برای حفظ بقای خود است و در این مدت با چالش‌های زیادی روبرو می‌شود.  برودی با تجربه‌ای که از بازی در موقعیت‌های سخت سینمایی دارد، توانست از پس این نقش به خوبی برآید. «در هم شکسته» یک تریلر قابل اعتنا است، اما در باکس آفیس جهانی چندان مورد توجه قرار نگرفت و تنها ۸ میلیون دلار فروش داشت.

۱۲. افتخار مخفی (Secret Honor)

  • بازیگر: فیلیپ بیکرهال
  • محصول: ۱۹۸۴

قرار است ریچارد نیکسون رییس جمهور برکنار شده آمریکا، درباره کارهای اشتباه و فساد اداری خود، روبروی دوربین صحبت کند. ممکن است به نظر برسد که یک مصاحبه‌کننده یا یک قاضی پشت دوربین حضور دارند، اما در واقع بازیگر تنها با دوربینی است که حرف‌های او را در مدت یک ساعت و نیم به مخاطب منتقل می‌کند. این طرح و داستان اصلی فیلم «افتخار مخفی» است، طرحی که در دهه هشتاد میلادی بسیار مورد توجه قرار گرفت. البته موفقیت فیلم تا حد زیادی مدیون بازی بیکرهال است که می‌تواند مخاطب را متقاعد کند که یک زمان طولانی چشم از یک اعتراف تلویزیونی برندارد. این فیلم مورد تحسین منتقدان قرارگرفت و اکثریت معقتد بودند، فیلپ بیکرهال با وجود کمترین شباهت به نیکسون، توانسته بهترین بازی را به جای این رییس جمهور ارائه دهد.

۱۳. هیولا در یک جعبه (Monster in a box)

  • بازیگر: اسپالدینگ گری
  • محصول: ۱۹۹۱

اسپالدینگ گری، خود مونولوگیست مشهور سینمای کمدی هالیوود است. او فیلمنامه «هیولا در یک جعبه» را نوشت و بازی در نقش اصلی آن را هم برعهده گرفت. این فیلم درباره یک نویسنده است که با حضور تنها جلوی دوربین، مشکلات نویسندگی در هالیوود را به شکل کمدی بیان می‌کند. این نویسنده می‌خواهد رمان خود را بنویسد و در امتداد تلاش برای نوشتن آن، مشکلات نویسنده‌ها را هم به تصویر می‌کشد. «هیولا در یک جعبه» فروش جهانی بالایی نداشت اما چند سال  پس از آن به یکی از فیلم‌های قابل ارجاع درباره مسایل پنهان هالیوود تبدیل شد.

۱۴. خواب (Sleep)

  • بازیگر: جان گیرنو
  • محصول: ۱۹۶۴

«خواب» اولین تجربه فیلمسازی اندی وارهول است. در این فیلم قرار است ۵ ساعت از زوایا و در شات‌های متناوب خوابیدن یک بازیگر را ببینیم. فیلمی آوانگارد که بیشتر به عنوان یک ضدفیلم معرفی شده است. «خواب» از سوی منتقدانی که فیلم‌های متفاوت را می‌پسندند مورد قبول قرار گرفت، اما این فیلم را نمی‌توان به راحتی تماشا کرد، چون هیچ حرکتی در فیلم وجود ندارد. وارهول پس از این فیلم سه تجربه سینمایی متفاوت «خوردن»، «بوسیدن» و «امپراطوری» را هم با همین تکنیک ساخت که او را به عنوان کارگردانی متفاوت به سینمای هالیوود معرفی کرد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها