{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ژان لوک گدار درگذشت

ژان لوک گدار درگذشت
کدخبر : 16058

ژان لوک گدار آخرین بازمانده نسل فیلمسازان موج نوی فرانسوی در سن 91 سالگی درگذشت.

به گزارش هنر ام‌روز، گدار با آثار انقلابی مثل «از نفس افتاده»، «تحقیر» و «آلفاویل» یکی از مهمترین فیلمسازان جریان سینمایی موج نوی فرانسه بود که در میانه دهه شصت میلادی فرم و نگاه به سینما را دگرگون کرد و ستارگانی مثل ژان پل بلموندو، آنا کارینا، برژیت باردو و جین سیبرگ را به سینما معرفی کرد.

گدار در کنار چهره‌های معروف این جریان از جمله فرانسوا تروفو، کلود شابرول و ژاک ریوت از کار خود را از نشریه کایه دوسینما، به عنوان منتقد آغاز کرد و سپس در دهه شصت میلادی به فیلمسازی روی آورد و تا سال 2018 و فیلم «کتاب تصاویر» همچنان به فیلمسازی، هرچند نوعی فیلمسازی بسیار آوانگارد، ادامه داده بود.

گدار به دلیل ابداعات و نگاه سینمای نو توسط بسیاری یکی از موثرترین فیلمسازان بعد از جنگ فرانسه نامیده شد و در سال 2002 هم توسط نظرسنجی سایت ساند اند سایت سومین کارگردان بزرگ تمام اعصار نامیده شد.

تاثیر او بر سینما بسیار زیاد بود و فیلمسازانی مانند مارتین اسکورسیزی و کوئنتین تارانتینو بارها از تاثیر او بر سینمایشان گفتند.

یکی از آخرین حضورهای گدار بر پرده سینما مستند «جمعه میبینمت، رابیسنون» ساخته میترا فراهانی درباره نامه‌نگاری‌های گدار و ابراهیم گلستان به هم بود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها