{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

همه چیز درباره آینده «بتمن» در فیلم وسریال

همه چیز درباره آینده «بتمن» در فیلم وسریال
کدخبر : 16378

با شکل‌گیری دنیای سینمایی مارول و دی‌سی به‌شکلی که امروز آن را می‌شناسیم، حالا مجموعه‌ای از فیلم‌ها را داریم که به‌لطف یک خط داستانی، همچون تکه‌های یک تسبیح دور یک محور مرکزی قرار می‌گیرند.

از اکران فیلم The Dark Knight Rises و بازنشستگی کریستین بیل به‌عنوان شوالیه‌ تاریکی گاتهام تا به‌امروز، شخصیت «بتمن» توسط هنرمندان مختلفی بر پرده نقره‌ای و در دل جعبه جادویی تلویزیون خودنمایی کرده است. از بن افلک (فیلم Batman Vs Superman و Justice League) و دیوید آلبرت مازوز (سریال گاتهام/Gotham) تا رابرت پتینسون (فیلم The Batman) اشخاصی بودند که هریک بعد از کریستین بیل با به‌تن کردن شنل و ماسک شوالیه‌ی تاریکی، گوشه‌هایی از داستان‌های بتمن را روایت کرده و خطوط داستانی مختلفی را به‌وجود آوردند. یک سری خط داستانی پیچیده که صحبت پیرامون و مطمئن شدن از ارتباط یا عدم ارتباط آن‌ها، بدون درنگ کردن و خاراندن سر غیر ممکن است.

در این بین، نسخه‌ای از بتمن که پیش‌تر و با هنرنمایی مایکل کیتون در سینما مطرح شده بود قرار است در فیلم The Flash باز گردد. بتمنِ مایکل کیتون حتی قرار بود در فیلم کنسل‌شده‌ی بت‌گرل (Batgirl) نیز حاضر و به‌یکی از قطعات مهم دنیای سینمایی دی سی تبدیل شود. فیلم‌های سینمایی بتمن وضعیت جالب و پیچیده‌ای دارند؛ چیزی مثل وضعیت شهر گاتهام. حالا که از شرایط حاکم‌بر اقتباس‌های سینمایی بتمن خبر داریم، همراه زومجی باشید تا به‌وضعیت حال و آینده فیلم‌های سینمایی جهان بتمن نگاهی داشته باشیم.

سریال‌های Gotham PD، پنگوئن و تیمارستان آرکام

[جریان داشتن قصه در خط داستانی فیلم The Batman به‌کارگردانی مت ریوز]

هفته‌ی گذشته و با نشر یک خبر رسمی از رسانه‌ی معتبر ورایتی، مشخص شد که روند توسعه‌ی سریال/اسپین‌آف تیمارستان آرکام و Gotham PD (اداره پلیس گاتهام) درحال جلو رفتن است. این موضوع هم‌زمان با پیوستن آنتونیو کامپوس به‌پروژه‌ی تیمارستان آرکام (در قامت یک شو-رانر) مخابره شد. درکنار این دو سریال، یک سری کاملا ویژه براساس شخصیت پنگوئن نیز درحال توسعه است. بدین ترتیب، سه اسپین‌آف/سریال مختلف بر پایه‌ی اتفاقات جهان بتمنِ مت ریوز تولید می‌شود تا ماجراهای بتمن در این خط داستانی را گسترش داده و دنباله‌ی فیلم The Batman را زمینه‌چینی بکند.

چندی پیش گمان می‌رفت که تولید سریال گاتهام PD که قصه‌اش برپایه‌ی فساد سازمان‌یافته در نیروهای پلیس گاتهام است، متوقف شده اما خبر هفته‌ی گذشته‌ی رسانه ورایتی، چنین موضوعی را تکذیب و تولید هم‌زمان سه سریال مختلف از خط داستانی بتمن رابرت پتینسون را تایید کرد. گفته می‌شود که سریال تیمارستان آرکام قرار است داستانی بر پایه‌ی اتفاقات این آسایشگاه را با حال‌وهوایی ترسناک روایت بکند.

 

 

فیلم لغو شده Batgirl

[حضور قطعی نسخه مایکل کیتون از شخصیت بتمن در این فیلم]

به‌لطف مدیوم‌هایی همچون انیمیشن و ویدیوگیم، شخصیت بت‌گرل طی سالیان اخیر توانست محبوبیت قابل توجهی را در میان عموم مخاطبان به‌دست بیاورد. روندی که در ادامه‌به چراغ سبز وارنر مبنی‌بر تولید فیلم سینمایی Batgirl منجر شد. اثری که هرگز نتوانست روشنی روز را ببیند.

فیلم بت‌گرل با هنرنمایی اشخاصی همچون لزلی گرِیس (Leslie Grace)، مایکل کیتون (در نقش بتمن) و جی‌کی سیمونز (در نقش کمیسر گوردون) دقیقا در زمانی‌که انتظارش نمی‌رفت، به‌‌بن‌بست خورد و تولید آن لغو شد. برخی از تحلیل‌گران حدس می‌زدند که تصمیم شرکت وارنر.دیسکاوری مبنی‌بر لغو این پروژه‌ی ۹۰ میلیون دلاری در جهت دور زدن قوانین مرتبط با مسائل مالیاتی بوده است؛ در ادامه اما شرکت نام‌برده تایید کرد که فیلم مورد بحث حتی از شبکه‌ی HBO Max نیز پخش نخواهد شد. دیوید زاسلاو (مدیر وقت شرکت وارنر.دیسکاوری) پیرامون تصمیم‌بر لغو ساخته شدن فیلم بت‌گرل، اعلام کرد که «ما فیلم‌هایی که به‌شان باور نداریم را هرگز پخش نخواهیم کرد». هنوز مشخص نیست که زاسلاو چرا نباید به‌فیلم بت‌گرل باور نداشته باشد. اثری که گفته می‌شد واکنش‌های مناسبی را در زمان اکران‌های آزمایشی‌اش کسب کرده بود. البته هنوز همه‌چیز مشخص نیست؛ شاید در آینده شاهد پخش شدن این فیلم از شبکه‌ی HBO Max باشیم؛ دقیقا مثل همان روشی که برادران وارنر برای پخش نسخه‌ی زک اسنایدر از فیلم لیگ عدالت پیش گرفت. چرا که حجم بسیار بالایی از روند تولید فیلم بت‌گرل تکمیل شده بود.

باتوجه‌به حضور جی‌کی سیمونز به‌عنوان کمیسر گوردون در این فیلم، احتمال می‌رفت که قصه‌ی بت‌گرل قرار بود در جهان سینماییِ اصلی دی‌سی (جهان اسنایدر) روایت شود. سؤال اصلی اما به‌حضور مایکل کیتون در این فیلم ارتباط داشت. بتمن کیتون در جریان فیلم The Flash همراه‌با بتمن افلک طی رویدادی که با جهان‌های موازی ارتباط دارد (دقیقا مثل اتفاقات فیلم No Way Home) پایش به‌دنیای سینمایی دی‌سی باز می‌شود. نکته‌ی جالب اینجا است که ظاهرا در زمان تولید فیلم بت‌گرل، برنامه‌‌های دی‌سی بر پایه‌ی حضور طولانی کیتوندر این دنیا چیده شده بود. حالا که افلک در فیلم آکوامن ۲ بازهم در نقش بتمن ظاهر شده، به‌نظر می‌رسد که برنامه‌های دی‌سی تغییراتی داشته است.

فیلم خارجی

دنباله فیلم The Batman

[جریان داشتن قصه در خط داستانی فیلم The Batman به‌کارگردانی مت ریوز]

فیلم The Batman به‌کارگردانی مت ریوز از آن محصولاتی بود که توانست فشار بالای انتظارات را با یک خروجی تحسین‌برانگیز از روی دوش خود بردارد. اثری که با وجود یک سری ایراد نه‌چندان قابل‌توجه، موفق شد تا نسخه‌ای کاملا جدید و کمتر دیده شده از گاتهام، یک تقابل پرتعلیق و تماشایی از بتمن و ریدلر را درکنار واکاوی شخصیت بروس وین/بتمن انجام بدهد. جدا از دیدگاه مثبت گردانندگان بخش سینما شرکت DC، فیلم آنقدر از نظر هواداران، منتقدان و گیشه موفق بود که حتی اگر با پایان‌بندی‌‌اش هم برای تولد یک سه‌گانه زمین‌چینی نمی‌کرد، بازهم حجم درخواست برای ساخته شدن دنباله‌ی آن بالا می‌بود.

از زمان اکران فیلم بتمن (با هنرنمایی رابرت پتینسون) تا به‌امروز، اخبار زیادی مبنی بر ساخته شدن دنباله‌ی این اثر به‌گوش می‌رسد. تا به‌امروز که رونمایی رسمی از دنباله‌ی فیلم صورت نگرفته است، دو سریال مختلف با محوریت شخصیت پنگوئن و آسایشگاه آرکام در دست تولید قرار دارند که به‌شکل ضمنی، از گسترش جهان سینمایی بتمنِ مت ریوز و آفرینش دنباله‌ای قطعی بر ماجراهای بتمن خبر می‌دهد. حتی زاسلاو نیز از عملکرد فیلم رضایت داشت و حالا که جیمز گان در راس بخش سینمایی آثار دی‌سی قرار دارد، باید انتظار محصولات باکیفیت بیشتر (مثل The Batman) را از این شرکت داشته باشیم.

فیلم خارجی

 

فیلم The Flash

[حضورقطعی نسخه مایکل کیتون و بن افلک از شخصیت بتمن در این فیلم]

فیلم The Flash با مولفه‌های به‌خصوصی مترادف است. مثل حاشیه‌سازی‌های عجیب ازرا میلر، وجود شخصیت Supergirl و حضور دو نسخه‌ی مختلف از کاراکتر بتمن در این فیلم.

گفته می‌شود که فیلم The Flash قرار است داستانی با محوریت خطوط زمانی/جهان‌های موازی را تعریف بکند. چیزی مثل مرد عنکبوتی: راهی به‌خانه نیست؛ و در پی این موضوع، بازگشت دو نسخه‌ی کاملا متفاوت و محبوب از بتمن در اثر نام‌برده اتفاق می‌افتد؛ بتمنِ بن افلک و بتمنِ مایکل کیتون. کیتون که طی سالیان اخیر با نقش «والچر» از دنیای سینمایی مارول/مرد عنکبوتی دوباره‌به یک بخش مهم از سینمای کامیک‌بوکی تبدیل شد، حالا بعد از گذشت ۳۰ سال دوباره شنل و نقاب بتمن را پوشیده است. از آن طرف، بن افلک را داریم که دوباره آن بتمن خاص خودش که بسیار به‌‌کمیک‌های بتمن نوشته‌ی فرنک میلر وفادار بود را بر پرده‌ی نقره‌ای می‌آورد.

طی ماه‌های اخیر، اخباری از فیلم فلش به‌گوش می‌رسید که از آغاز یک خط داستانی تازه در دنیای سینمایی DC به‌واسطه‌ی اتفاقات داستانی‌اش خبر می‌داد. به‌این شکل که شخصیت فلش در اثر مورد بحث، تمام اتفاقات خط داستانی فیلم‌های دی‌سی که به‌دست زک اسنایدر رقم خورده بودند را پاک می‌کند و به‌دنبال همین موضوع، شخصیت‌هایی مثل بتمن بن افلک و سوپرمن هنری کویل دیگر برای همیشه از آثار دی‌سی کنار گذاشته می‌شوند. از طرفی، شرکت دی سی طی روزها و ماه‌های اخیر، تغییرات چشم‌گیری را در مواضع خلاقیت-محور خود دیده است؛ مواردی مثل بازگشت هنری کویل به‌نقش سوپرمن در فیلم Black Adam و هنرنمایی دوباره‌ی افلک در نقش بتمن در فیلم آکوامن ۲ کنار ضبط دوباره‌ی حجم بالایی از صحنه‌های جدید برای فیلم The Flash، چنین ادعایی را تایید می‌کند. در نتیجه، تئوری‌های موجود بر پایه‌ی شکل‌گیری یک دنیای سینمایی DC جدید بعد از فیلم فلش حالا بسیار بعید به‌نظر می‌رسد. فیلم The Flash برای اکران در تاریخ ۲ تیر ماه سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده است.

فیلم خارجی

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها