{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

درباره «جنبش‌های مدنی»در سینما با معرفی نمونه فیلم

درباره «جنبش‌های مدنی»در سینما با معرفی نمونه فیلم
کدخبر : 16477

اعتراضات در تار و پود تجربه اجتماعی تنیده شده‌اند و بدون شک در طول تاریخ فیلم های اعتراضی زیادی از تلاش‌های انسان برای حفظ شرافت و احقاق حقوق ساخته شده‌اند.

سینماگران به عنوان عضو مهمی از جامعه هنری همواره تحت تاثیر شرایط اجتماعی قرار می‌گیرند و لاجرم به آن واکنش نشان می‌دهند. هالیوود نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از زمانی که صنعت سینما وجود داشته است درباره اعتراضات فیلم ساخته است و نمونه‌های زیادی از آن به دهه ۱۹۳۰ بازمی‌گردد.  تا وقتی که دولت‌ها و سلطنت‌های وجود داشتند،‌ اعتراضات نیز وجود داشته‌اند. در ایالات متحده، انقلاب آمریکا در سال ۱۷۷۰ که منجر به قطع روابط این کشور با انگلیس شد، سنت طولانی اعتراضات و قیام را در این کشور آغاز کرد.

در دهه ۱۹۶۰ اعتراضات با جنبش حقوق مدنی به رهبری مارتین لوتر کینگ جونیور و اعتراضات علیه جنگ ویتنام آغاز شد. در سال ۱۹۶۹، شورش‌های استون وال به نحوه برخورد با اقلیت‌های جنسی در شهر نیویورک اعتراض کردند.

اخیراً، رسانه‌های اجتماعی رساندن صدای اعتراضات مردم را آسان‌تر کرده‌اند و در دهه گذشته، تعداد زیادی از معترضان پرشور در حال مبارزه برای رسیدن به عدالت، حقوق و کرامت انسانی خود بوده‌اند. اعتراضات «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» در اعتراض به قتل جورج فلوید و برونا تیلور به دست پلیس و در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ ایالات متحده آغاز شد. هالیوود از زمانی که صنعت سینما وجود داشته است درباره اعتراضات فیلم ساخته است و نمونه‌های زیادی از آن به دهه ۱۹۳۰ بازمی‌گردد، اما امروز، ما بر روی فیلم های اعتراضی دهه گذشته تمرکز خواهیم کرد.

 

 Pride (۲۰۱۴)

Pride فیلمی در مورد اعتصاب معدنچیان در سال ۱۹۸۴- ۱۹۸۵ در لندن است، زمانی که مارک اشتون، یک فعال اقلیت‌های جنسی، متوجه شد که پلیس به شدت قبل جامعه اقلیت‌های جنسی را اذیت نمی‌کند زیرا توجه آنها به معدنچیان اعتصابی متمرکز شده است. او تصمیم گرفت در جریان رژه pride در لندن یک جمع آوری کمک مالی در جامعه خود ترتیب دهد. این منجر به ایجاد انجمنی شد که برای کمک به معدنچیان اعتصابی پول جمع آوری کرد.

 

فیلم سینمایی غرور Pride

 

فیلم سینمایی Pride در سال ۲۰۱۴ جایزه نخل کوئیر را در جشنواره کن دریافت کرد و نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی و بفتا برای بهترین فیلم بریتانیا شد.

 

Selma (۲۰۱۴)

سلما به کارگردانی فیلمساز آوا دوورنی، روایتی از راهپیمایی سلما به مونتگومری در سال ۱۹۶۵ در آلاباما به رهبری مارتین لوتر کینگ جونیور، جان لوئیس و هوزیا ویلیامز است. این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم آمریکا سال ۲۰۱۴ به نمایش درآمد و در بیستم مارس ۲۰۱۵ به به مناسبت پنجاهمین سالگرد راهپیمایی سلما به مونتگومری به اکران عمومی درآمد.

 

Selma.jpg

 

این فیلم نامزد بهترین فیلم در جوایز اسکار ۲۰۱۵ شد و برنده اسکار بهترین آهنگ اصلی و همچنین نامزد چهار جایزه گلدن گلوب شد. سلما یک بازی عمیقاً انسانی از دیوید اویلوو (David Oyelowo) در نقش کینگ، استیون جیمز (Stephen James) در نقش لوئیس و وندل پیرس (Wendell Pierce) در نقش ویلیامز را به نمایش گذاشت.

 

 Stonewall (۲۰۱۵)

Stonewall فیلمی است که حول محور حوادث شورش‌های استون وال در سال ۱۹۶۹ در خیابان کریستوفر در شهر نیویورک، زمانی که مردم به شدت با نیروهای پلیس نیویورک درگیر شدند که همین درگیری موجب ایجاد تغییر اساسی و تاریخی در ایالات متحده آمریکا شد.

فیلم سیاسی استون وال Stonewall

 

کارگردانی این فیلم را رولند امریش (Roland Emmerich) برعهده داشت و ران پرلمن (Ron Perlman)، جرمی اروین (Jeremy Irvine)، جاناتان ریهس مایرز (Johnathan Rhys Meyers) و جوی کینگ (Joey King) در آن به ایفای نقش پرداختند.

 

BPM (۲۰۱۷)

یکی دیگر از فیلم های اعتراضی BPM (تپش در دقیقه) است که با نام 120 Beats Per Minute نیز شناخته می‌شود. این اثر فیلمی فرانسوی است و به جزئیات فعالیت‌های گروه ACT UP پاریس در فرانسه در طول دهه ۹۰ میلادی می‌پردازد. ACT UP یک گروه سیاسی بین المللی است که برای پایان دادن به همه گیری ایدز در اوایل دهه ۱۹۹۰ تظاهراتی برگزار کرد.

تپش در دقیقه

 

فیلمنامه نویسان، رابین کامپیلو (Robin Campilo) و فیلیپ منژو (Philippe Mangeot)، از تجربیات شخصی خود در ACT UP برای روایت داستان استفاده کردند. BPM اولین بار در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۷ به نمایش درآمد و برنده چهار جایزه از جمله جایزه بزرگ شد. همچنین برنده بهترین فیلم در جوایز سزار (نسخه فرانسوی جوایز اسکار) نیز شد.

The Hate U Give (۲۰۱۸)

فیلم The Hate U Give بر اساس رمانی به همین نام از نویسنده انجی توماس (Angie Thomas) ساخته شده است و داستان واقعی تیراندازی پلیس اوکلند کالیفرنیا به مرد سیاه پوست غیرمسلح به نام اسکار گرانت را در سال ۲۰۰۹ روایت می‌کند.

 

نفرتی که تو می کاری The Hate U Give

 

در این فیلم آماندلا استنبرگ (Amandla Stenberg)، رجینا هال (Regina Hall)، کی جی آپا (KJ Apa)، کامن (Common) و آنتونی مکی (Anthony Mackie) به ایفای نقش می‌پردازند. این اثر در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۸ به نمایش درآمد. استنبرگ برای بازی خود جوایز زیادی از جمله جایزه تصویر NAACP برای بازیگر زن برجسته در یک فیلم سینمایی را به دست آورد. Fruitvale Station با بازی مایکل بی. جوردن (Michael B. Jordan) نیز بر اساس قتل اسکار گراند به دست پلیس اوکلند ساخته شده است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها