{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

در تست‌های بازیگری چه سوالاتی مطرح می‌شود؟

در تست‌های بازیگری چه سوالاتی مطرح می‌شود؟
کدخبر : 16481

ورود به دنیای بازیگری چه از طریق تئاتر و چه از طریق سینما و تلویزیون آرزوی بسیاری از آدمهاست. بازیگران همون افرادی هستن که نقش کاراکترهای محبوب مارو در اجراهای تئاتر و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی بازی می‌کنند. اما گروه‌های تئاتر، کارگردان‌ها و حتی استادان آموزشگاه‌های بازیگری چطور بازیگران با استعداد را پیدا و انتخاب می‌کنند و از آن‌ها چه سوالاتی می‌پرسند؟ در این مطلب این موضوع رو با هم بررسی می‌کنیم و نمونه برخی سوالات تست بازیگری و روش جواب دادن به اون‌ها رو با هم مرور می‌کنیم.

هدف از سوالات تست بازیگری چیست؟

قبل از این‌که بدونیم چطور به سوالات تست بازیگری جواب بدیم، باید بدونیم اصلا چرا از ما برای بازیگری سوال می‌پرسند؟ درواقع هدف از سوالات تست بازیگری، فقط دانستن اطلاعات ما از دنیای سینما، تلویزیون و تئاتر نیست؛ هدف مهم سنجش میزان علاقه افراد به بازیگری و آشنایی با انگیزه‌های این افراد برای ورود به این حرفه‌است. باور کنید یا نه، بازیگری شغل و هنر سختی است. بازیگرها برای رسیدن به اهداف‌شون و همین‌طور موفقیت در ایفای نقش‌ها باید خیلی تلاش کنند و موفقیت در این کار نیاز به انگیزه و شور و اشتیاق زیادی دارد. برخی از اهداف دیگه سوالات تست بازیگری رو با هم مرور می‌کنیم:

  • آشنایی کلی با علاقمندان بازیگری
  • آشنایی با سوابق بازیگری
  • سنجش سواد فرد در زمینه هنر بازیگری در تئاتر یا فیلم و سینما
  • بررسی زبان بدن فرد در طول جلسه
  • دقت در فن بیان فرد در طول جلسه
  • فیلم خارجی

 

آزمون بازیگری سینما و تلویزیون یعنی شانس ورود به این دنیای زیبا و پرهیجان. البته شما باید بدانید که برای بازیگر شدن، راه سختی در پیش دارید و این فقط می‌تواند یک نقطه ورود موفق باشد. افرادی که از شما تست می‌گیرند معمولا کارگردان فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی هستند. البته قرار نیست شما در جلسه آزمون درست مثل شخصیت‌هایی که تو فیلم‌ها بازی می‌کنند حرف بزنید یا رفتار کنید. این  یک برخورد تصنعی و اصلا مورد علاقه کارگردان‌ها نیست. شما باید خودتان باشید اما ارتقا یافته! یعنی چی؟ یعنی حواس‌تون هم به سوال‌ها و بهترین جواب‌‌های ممکن باشد، هم به فن بیان و زبان بدن‌تان.

 

بهترین پاسخ برای هرکدام از سوالات پایین این است که خودتان باشید، اما یک نسخه‌ی ارتقا یافته! به این معنا که تمام حواس خود را به سوالات و بهترین پاسخ‌های ممکن، زبان بدن و فن بیان خود معطوف کنید.

فیلم خارجی

چرا قصد دارید بازیگر شوید؟ 

این سوال از طرف کارگردان یا عوامل جلسه پرسیده می‌شود و شروعی برای صحبت کردن شما است. این پرسش به ویژه از نوجوانان پرسیده می‌شود.

این سوال به شما کمک می‌کند که با فضا آشنا شوید و احساس راحتی بیشتری با آن داشته باشید. برای پاسخ به این سوال می‌توانید یک روایت مختصر از زمانی که به بازیگری علاقمند شدید را توصیف کنید.

کدام‌یک از بازیگران بازیگر محبوب شما هستند؟ دلایل شما چیست؟

پاسخ این پرسش به کارگردان یا عوامل جلسه نشان می‌دهد که چه سبک بازیگری را میپسندید و بینش شما راجع به بازیگری چیست. اگر نوجوان هستید می‌توانید بازیگران نوجوان یا بزرگسال و جوان را مثال بزنید.

چنانچه پرسش‌گران پاسخ شما به سوال اول را دوست داشته باشند این سوال را مطرح می‌کنند.

نکته مهم برای این پرسش آن است که جواب شما باید با نقشی که تست می‌دهید مطابقت داشته باشد. اما اگر قرار است برای یک دوره‌ی آموزشی تست دهید، بیشتر به سبک بازی بازیگر موردعلاقه‌تان فکر کنید.

همچنین تحلیل بازیگر موردعلاقه‌تان به پرسش‌گر یا پرسش‌گران می‌فهماند که شما مهارت تحلیل و نقد را دارید.

این متن را بخوانید و یا یک مونولوگ بر روی صحنه اجرا کنید.

انتخاب مونولوگ یا می‌تواند به عهده‌ی شما باشد، یا کارگردان آن را انتخاب می‌کند. هر متن یا مونولوگی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، باید موضوع آن را در یک جمله خلاصه کنید.

باید بدانید که کاراکتر مدنظر در زمان بیان جملات مونولوگ یا متن چه احساساتی را تجربه می‌کند و بتوانید همان احساسات را از طریق زبان بدن و حالات چهره به کارگردان یا مربی خود نشان دهید.

نقاط قوت و ضعف خود را در بازیگری نام ببرید.

پاسخ به این سوال به کارگردان، مربی آموزشی یا مسئول انتخاب بازیگری می‌فهماند که شما نسبت به نقاط قوت و ضعف خود آشنایی دارید و می‌توانید آن‌ها را تحلیل کنید.

پس در پاسخ به این پرسش تلاش نکنید نقاط ضعف و قوتتان را بصورت تیتروار بیان کنید؛ بلکه تلاش کنید نقاط قوت و ضعف خود را بیان کرده و عوامل صحنه را متقاعد کنید که نسبت به نقاط قدرت و ضعف خود آشنایی دارید، می‌توانید آن‌ها را تحلیل کنید و نقاط ضعف خود را برطرف خواهید کرد.

به چه پروژه‌هایی علاقه دارید؟

پاسخ به این سوال مستلزم شناخت پرسش‌گر است. اگر فردی که این سوال را می‌پرسد بازیگر تئاتر باشد، بهتر است از علاقه‌ی خود به تئاتر و انواع آن صحبت کنید؛ و اگر آن شخص بازیگر سینما است، از علاقه‌ی خود به سینما حرف بزنید.

برای شناخت پرسش‌گران بهتر است قبل از شرکت در جلسه‌ی تست، درباره سوابق داوران تحقیق کوچکی انجام دهید. این نکته برای کسانی که مایلند در آزمون بازیگری دانشگاه شرکت کنند مفیدتر است.

اگر ما شما را انتخاب نکنیم، چه کاری انجام می‌دهید؟

پاسخ به این پرسش می‌تواند دلیل پذیرش یا رد شما در تست باشد. هدف از پرسیدن این سوال این است که کارگردان یا مسئول انتخاب بازیگر متوجه باشد که شما نسبت به تصمیم خود مصمم هستید و راه خود را ادامه می‌دهید؛ حتی اگر توسط آن‌ها پذیرفته نشوید.

پس بهترین پاسخ به این پرسش این است: «اگر در این پروژه پذیرفته نشوم، به دنبال یک تست بازیگری یا دانشگاه بازیگری دیگری خواهم رفت و در طول این مدت بر روی نقاط ضعف خود کار خواهم کرد.»

به یاد داشته باشید که اعتماد بنفس کلید اساسی برای قبول شدن در هرگونه تست بازیگری است. پس با اعتماد بنفس در جلسه‌ی تست حاضر شوید و به سوالات پاسخ دهید.

برای بازیگری استعداد مهم‌تر است یا آموزش؟

پاسخ به این سوال مانند پاسخ به سوال ‘علم بهتر است یا ثروت’ است. مسلماً هر دوی آن‌ها خوب هستند. اما هدف پرسش‌گر از مطرح کردن این سوال آن است که نظر شما را راجع به آموزش بداند و متوجه شود که شما از نگاه خودتان فرد مستعدی هستید یا خیر.

برای پاسخ به این پرسش می‌توانید بگویید: «استعداد خیلی مهم است، اما بدون تمرین، سخت‌کوشی، مطالعه و یادگیری نمی‌توان به یک بازیگر حرفه‌ای تبدیل شد».

اگر نقد منفی دریافت کنید چه واکنشی نشان خواهید داد؟

بازیگری یکی از حرفه‌هایی است که به صورت آنی بازخورد می‌گیرید. این بازخورد را از کارگردان یا عوامل صحنه جلوی دوربین می‎گیرید. هم‌چنین پس از اکران و نمایش فیلم، ممکن است از تماشاگران و منتقدان نقد منفی دریافت کنید.

بنابراین بهترین واکنش در چنین مواقعی آن است که نقد منفی را به وجهه‌ی مثبت کار خود تبدیل کنید.

پس این پرسش را با این پاسخ جواب دهید: «مواقعی در زندگیم بوده که نقد منفی را به وجهه‌ی مثبت تبدیل کردم، مانند زمانی که از نحوه‌ی خیره شدن من به دوربین موبایل انتقاد منفی شد.»

 

فیلم خارجی

 

اگر بخواهید نقش‌تان باورپذیر باشد، چه کاری انجام می‌دهید؟

پاسخ به این پرسش نشان می‌دهد که شما چقدر با تکنیک‌های عملی بازیگری آشنایی دارید. همچنین سبک فردی شما برای ارائه‌ی یک نقش خوب و باورپذیر را نشان می‌دهد.

بهترین پاسخ به این پرسش چنین است: «برای اینکه یک نقش باورپذیر داشته باشم، اول از هرچیزی وقت می‌گذارم تا نقش و شخصیت را بشناسم، با شرایط و افراد مشابه نقش در دنیای واقعی آشنا شوم.

در مرحله بعد، وقت زیادی برای ایفای همان نقش صرف می‌کنم تا بتوانم همانند آن عمل و صحبت کنم. اوقاتی که بر سر صحنه نباشم هم خودم را در قالب همان نقش تصور می‌کنم تا بتوانم به میزان زیادی به نقش موردنظر نزدیک شوم.»

چه نمایش‌نامه‌هایی را خوانده‌اید؟

این سوال ممکن است از شما پرسیده شود و به این منظور است که پرسش‌گر میزان جدیت شما در بازیگری را بسنجد. قبل از حاضر شدن در جلسه‌ی تست بازیگری، لیستی از نمایش‌نامه‌هایی که خوانده‌اید را به خاطر بسپارید و ترجیحاً خلاصه‌ای از هر یک را به یاد داشته باشید.

نمایش‌نامه‌هایی مانند نمایش‌نامه‌های شکسپیر، چخوف، مارتین مک دونا، برشت، اکبر رادی، محمد یعقوبی و نغمه ثمینی می‌توانند نمونه‌ای از نمایش‌نامه‌ها باشند.

برخی دیگر از سوالاتی که ممکن است در جلسه‌ی تست بازیگری از شما بپرسند ممکن است سوالات زیر باشند:

تجربه‌ی بازی در تلویزیون یا سینما را دارید؟

چه فیلم‌های سینمایی یا تلویزیونی را میپسندید و چرا؟

آیا می‌توانید نقشی را بازی کنید که لهجه خاص و گویش خاصی دارد؟

چگونه با سایر بازیگران بر سر صحنه همکاری می‌کنید؟

آیا خانواده از بازیگر شدن شما گله و شکایت دارند یا مشکلی ندارند؟

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها