{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پنج لوکیشن از سریال‌های خاطره انگیز

پنج لوکیشن از سریال‌های خاطره انگیز
کدخبر : 16487

بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های معروف ایرانی در خانه‌های تاریخی و قدیمی یا موزه‌ها و کاخ‌ها فیلم‌برداری شده‌اند.

اگر علاقه‌مند به تماشای فیلم‌های ایرانی هستید و سریال‌های محبوب و پرطرفدار را دنبال کرده باشید، حتما دوست دارید بدانید که سریال‌های قدیمی و خاطره‌انگیزی چون پدر سالار، امیرکبیر و پس از باران در کجا فیلم‌برداری شده‌اند و لوکیشن فیلم‌هایی نمایش خانگی پرمخاطب مثل قهوه تلخ و شهرزاد کجاست؟

در این مطلب قصد داریم به معرفی لوکیشن سریال‌ها، به‌ویژه فیلم‌های تاریخی و محبوب بپرادزیم؛ پس با کجارو در گردش میان دنیای فیلم‌ها و سریال‌ها و آشنا شدن با لوکیشن آن‌ها همراه باشید

سریال امیرکبیر

 

فیلم خارجی

سریال تاریخی امیرکبیر یکی از فیلم‌های معروف دهه ۶۰ به کارگردانی سعید نیک پور است. داستان این سریال مربوط به دوره قاجار و صدارت بزرگ مرد عرصه اصلاحات یعنی امیرکبیر و وقایع اتقاق افتاده در این برحه از تاریخ ایران می‌پردازد. بازیگر نقش امیرکبیر در این سریال سعید نیکپور بود که آن را به‌خوبی ایفا و ماندگار کرد. لوکیشن اصلی سریال کاخ گلستان تهران است.

کاخ گلستان یکی از بناهای سلطنتی محسوب می‌شود که قدمت اولیه آن به عهد صفویه و بیشترین شهرت آن به زمان قاجار می‌رسد. کاخ گلستان متشکل از چندین عمارت است که در دوره‌های مختلف بنا شده‌اند. عمارت تخت مرمر، خلوت کریمخانی، عمارت شمس العماره، کاخ اختصاصی، تالار برلیان و عمارت بادگیر از جمله بناهای این مجموعه هستند. کاخ موزه گلستان یکی از آثار جهانی ایران به شمار می‌رود که در سال ۱۳۹۲ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

لوکیشن سریال قصه‌های مجید

لوکیشن قصه های مجید

قصه‌های مجید برای بسیاری از نوجوان و حتی بزرگسالان نامی آشنا و خاطره‌انگیز است. این فیلم سیمای کودک و نوجوان شبکه یک در اوایل دهه ۷۰ پخش می‌شد؛ یکی از ماندگارترین فیلم‌های زمان خود محسوب می‌شود. این مجموعه بر اساس رمانی به همین نام، نوشته نویسنده معروف، هوشنگ مرادی کرمانی در اصفهان ساخته شده است و روایتگر داستان زندگی مجید و بی‌بی است. قصه‌های مجید در یکی از خانه‌های قدیمی و سنتی اصفهان و مدرسه آلیانس این شهر ضبط شده است.

مدرسه شهید حلبیان یکی از لوکیش‌های قصه‌های مجید است

مدرسه آلیانس ایزرائلیت اونیورسال یکی از مدارس تاریخی اصفهان و یکی از شعبه‌های مدارس اتحادیه جهانی آلیانس به شمار می‌رود. این مدرسه توسط موسسه خیریه آلیانس فرانسه در دوره پهلوی اول ساخته شده و تحت مالکیت انجمن کلیمیان است. مدرسه آلیانس به نام اتحاد و شهید حلبیان نیز شناخته می‌شود. وی از دانش‌آموزان همین مدرسه بود که در زمان جنگ تحمیلی به شهادت رسید. متاسفانه در حال حاضر این مدرسه به‌دلیل عدم رسیدگی، در وضعیت مناسبی قرار ندارد و رو به نابودی است.

 

 

لوکیشن سریال خانه‌ای در تاریکی

خانه عباسیان کاشان

مجموعه تلوزیونی خانه‌ای در تاریکی در سال ۱۳۸۲ از قاب شبکه سه سیما پخش شد. این فیلم حکایت دختری بختیاری به نام ماه تابان را در سال‌های ابتدایی دهه ۳۰ روایت می‌کند. ماه تابان برای پی بردن به راز قتل پدرش راهی تهران می‌شود و این سفر سرآغاز اتفاقات و حوادث تلخ است. خانه عباسی کاشان محل فیلم‌برداری این سریال تاریخی بوده و علاوه بر این فیلم‌هایی چون مسافر ری، ملاصدرا و جابر ابن حیان نیز در این خانه فیلم‌برداری شده است.

خانه عباسی عمارتی قاجاری است که در سال‌های ۱۲۴۵ تا ۱۲۵۰ هجری قمری توسط حاج محمد ابراهیمی از تاجران معروف ظروف چینی و بلور ساخته شد. این خانه دارای پنج طبقه و زیربنایی در حدود هفت هزار متر مربع دارد. گچ‌بری، نقاشی، رسمی‌بندی، یزدی‌بندی، کاربندی، قطاربندی، مقرنس و مشبک از تزیینات معماری به کار رفته در این خانه به شمار می‌رود که زیبایی آن را دوچندان کرده است

لوکیشن سریال قهوه تلخ

کاخ صاحبقرانیه

قهوه تلخ سریالی با ژانر طنز و تاریخی به کارگردانی مهران مدیری بود که در سال‌های ۱۳۹۱-۱۳۹۸ و در سه فصل ضبط و پخش شد. داستان این سریال در مورد یک استاد تاریخ با بازی سیامک انصاری است که در مورد یک سلسله ناشناخته تاریخی بین زندیه و قاجاریه تحقیق می‌کند و در این بین با خوردن یک فنجان قهوه تلخ به گذشته سفر می‌کند و با ماجراهای مختلفی مواجه می‌شود. سریال قهوه تلخ در مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران تهران و در کاخ صاحبقرانیه و کوشک احمد شاهی فیلم‌برداری شده است.

کاخ صاحبقرانیه در سال ۱۲۶۷ هجری قمری و به دستور ناصرالدین شاه قاجار در باغ نیاوران ساخته شد و شامل عمارت خوابگاه، اندرون و حرم‌سرا بود. در زمان شاهان بعدی این دودمان چون مظفرالدین شاه و احمد شاه تغییراتی در این کاخ صورت گرفت. در دوره پهلوی نیز با به سلطنت

لوکیشن سریال خانه سبز

فیلم خارجی

مجموعه تلوزیونی خانه سبز در ۱۳۷۵ از شبکه دو سیما پخش می‌شد. داستان این فیلم در مورد ماجراهای چند خانواده است که همه با هم فامیل هستند و در یک ساختمان در کنار هم زندگی می‌کنند. مرحوم خسرو شکیبایی و مهرانه مهین ترابی از بازیگران این سریال بودند.

ساختمان خانه سبز متعلق به خانواده رجبی است که علاوه بر این مجموعه سریال‌های چون همسران، سیب خنده و دنیای شیرین نیز در آن فیلم‌برداری شده است. این خانه در حال حاضر وجود دارد و به‌عنوان یک دندان‌پزشکی با همین نام فعالیت می‌کند.

رضاخان صاحبقرانیه مدتی به فراموشی سپرده تا اینکه در سال ۱۳۱۸ و برای جشن ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه آماده شد.

کوشک احمدشاهی متعلق به دوران قاجار است که در اواخر این دوره به‌منظور خوابگاه ییلاقی احمدشاه بنا شد. این بنا در دوره پهلوی مرمت و به‌عنوان محل کار و سکونت رضا پهلوی مورده استفاده قرار گرفت. این عمارت دو طبقه با تزیینات و نمای آجری دارد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها