{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

فیلم «آواتار ۲» تحریم شد

فیلم «آواتار ۲» تحریم شد
کدخبر : 16520

گروهی از بومیان آمریکا خواستار تحریم «آواتار ۲» شدند.

فیلم «آواتار: راه آب»  که در سراسر دنیا بیش از ۴۴۱ میلیون دلار فروخته، اما گروهی از بومیان آمریکا خواستار تحریم این فیلم شده‌اند.

«یوئی بیگی» هنرمند بومی آمریکایی که این کمپین را در شبکه‌های اجتماعی رهبری می‌کند در توییتی که بیش از ۴۰ هزار لایک دریافت کرده می‌نویسد: «در تحریم این فیلم وحشتناک و نژادستیزانه به بومیان سراسر دنیا ملحق شود. با فرهنگ ما به آسیب‌زننده رفتار شده تا حس نیاز به ناجی بودن مشتی مرد [ایموجی پرچم سفید] ارضا شود.»

فیلم خارجی

این تحریم از اکران قسمت اول «آواتار» در سال ۲۰۰۹ سرچشمه می‌گیرد. اما در هفته‌های اخیر با بازنشر اظهارات «جیمز کامرون» در سال ۲۰۱۰ پیرامون یکی از قبایل بومی از جمله لاکوتا، تمایل به تحریم فیلم شدت گرفت.

کامرون به «گاردین» گفته بود: «احساس کردم که ۱۳۰ سال به عقب برگشته‌ام و در حال نظاره آنچه ممکن است لاکوتا در مقطعی گفته باشد هستم وقتی تحت فشار قرار گرفته بودند و کشته می‌شدند و از آن‌ها خواسته می‌شد خانه‌هایشان را ترک کنند و یک نوع خسارت به آن‌ها می‌دادند. نیروی محرک من برای نوشتن «آواتار» این بود – نمی‌توانستم به این فکر نکنم که اگر آن‌ها می‌توانستند در زمان سفر کنند و آینده را ببینند... و می‌توانستند ببیند که کودکانشان بالاترین نرخ خودکشی را در کشور دارند... چون ناامید و جامعه‌ای به-بن‌بست-رسیده بودند – این اتفاقی است که امروز هم افتاده – شاید سخت‌تر می‌جنگیدند.»

قسمت اول «آواتار» روی یک سرباز انسان به نام «جیک سالی» تمرکز می‌کند که از زمین به پاندورا و نزد ناوی‌ها فرستاده می‌شود تا در میانشان نفوذ کند اما نهایتاً با آن‌ها همدردی می‌کند و مقابل انسان‌های استعمارگر می‌جنگد هرچند ناوی‌ها از سرزمین‌شان رانده می‌شوند. در دنباله «راه آب»، شخصیت سالی در سرزمینی دیگر فرزندانی به دنیا آورده در حالی که هجوم زمینیان همچنان ادامه دارد.

فیلم خارجی

کامرون از مدت‌ها قبل گفته بود که داستان خیالی «آواتار» از تاریخ آمریکای شمالی و جنوبی الهام گرفته شده است. او پس از اکران قسمت اول با شاکیانی روبرو شد که ادعا می‌کردند ایده فیلم از اثر آن‌ها سرقت شده است.

اظهارات کامرون در مصاحبه با «گاردین» در سال ۲۰۱۰ بحث‌برانگیز نشد اما هفته پیش «جانی جی» یکی از هنرمندان بومی ساکن لس‌آنجلس بازنشر شد و در شبکه‌های اجتماعی جنجال آفرید.

«جوهانا بروور» استاد علوم رایانه‌ای در کالج اسمیت می‌نویسد: «جیمز کامرون ظاهراً فیلم «آوتار» را ساخته تا الهام‌بخش اجداد من برای «سخت‌تر جنگیدن» باشد.»

«برت چپمن» فعال حقوق بومیان می‌نویسد «آواتار» افراد سفیدپوست را ناجی نشان می‌دهد:‌«فیلم جدید را نخواهم دید. هیچ کارکردی برای بومیان آمریکا ندارد جز اینکه با هزینه ما اکسیژن را می‌مکد.»

«کلی لین دی‌آنجلو» ژورنالیست بومی می‌گوید به جای دیدن فیلم کامرون «پول بلیطش را به جامعه بومیان اهدا کنید. سرزمین ما را گرفتید، سپس فرزندان ما را و بعد پوست ما را. آیا درک نمی‌کنید که این فیلم همچنان عمل به [باور امپریالیستی] مانیفست سرنوشت است؟»

کامرون از گزند انتقاد انتخاب بازیگران سفیدپوست برای نقش شخصیت‌های ناوی به جای بازیگران بومی نیز در امان نمانده است.

منبع : 30nama news

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها