{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

جالبترین تبلیغات پنهان در فیلم‌های سینمایی که متوجه آن نشدید

جالبترین تبلیغات پنهان در فیلم‌های سینمایی که متوجه آن نشدید
کدخبر : 16535

قرار دادن انواع محصولات مرتبط با برندهای مشهور دنیا در صحنه‌هایی از فیلم‌های سینمایی، رایج‌ترین شیوه‌ تبلیغات پنهان در سطح جهان به شمار می‌رود.

به طور کلی، تبلیغات پنهان و نامحسوس عبارتند از جایگذاری انواع محصولات، مکان‌ها و خدمات در بخش‌هایی از: فیلم‌های سینمایی، شبکه‌های خبری، مجلات، روزنامه‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و سایر رسانه‌ها که اصولا به طور معمول مورد استفاده‌ تبلیغاتی ندارند.

این جایگذاری در پی انعقاد قراردادهای سنگین بین صاحبان برند و کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی، نویسندگان، آهنگسازان، خبرنگاران و غیره صورت می‌گیرد. اگرچه سابقه تبلیغات پنهان به دهه‌های گذشته باز می‌گردد، ولی استفاده از آن در سال‌های اخیر به طور محسوسی رو به افزایش گذاشته است.

در نگاه اول، تشخیص و ردیابی تبلیغات پنهان تا حدودی مشکل به نظر می‌رسد، ولی با کمی تأمل و دقت در فیلم‌های سینمایی، به خصوص فیلم‌های‌ هالیوودی می‌توان ردپای شرکت‌های بزرگ دنیا و برند‌های وابسته به آن ها را یافت. در بسیاری از موارد این نوع تبلیغات نامحسوس به عنوان تأمین کننده بخشی از هزینه‌های سرسام آور دستمزد ستاره‌های سینما به شمار می‌رود.

تبلیغ کردن برای محصولات مختلف در فیلم‌های هالیوودی، سنت تازه‌ای نیست. در سال‌های ابتدایی، بیشتر این تهیه‌کنندگان بودند که به سراغ شرکت‌ها می‌رفتند و مساله مالی، نقش پررنگ امروز را نداشت بلکه، بیشتر یک تبادل دوطرفه مدنظر بود، یعنی چیزی که امروزه آن را به نام اسپانسرینگ (حمایت مالی) می‌شناسیم. برای مثال شرکت فورد چند اتومبیل به استودیوی فیلمبرداری برادران وارنر می‌فرستد یا کوکاکولا مسوولیت رفع عطش عوامل پشت صحنه فیلم را به دفعات به عهده می‌گیرد، به شرطی که ستاره‌های فیلم، حداقل در یکی از صحنه‌ها با تبلیغ این نوشیدنی از خجالت کوکاکولا دربیایند!

فیلم خارجی

 

شرکت اپل را می‌توان به عنوان یکی از فعالترین و موفقترین شرکتها در زمینه‌ی بهره برداری از فیلمهای سینمایی در فعالیت‌های تبلیغاتی برشمرد. اپل نخستین شرکتی است که واحد ویژه ای را به فعالیتهای تبلیغات درون فیلمی اختصاص داده است. اپل محصولات خود را در بسیاری از فیلمهای سینمایی به نمایش گذاشته است که از جمله ی آنها می‌توان به «فورست گامپ»، «مأموریت غیرممکن»، «روز مستقل»، ودهها فیلم دیگر اشاره کرد. بر اساس گزارشهای نشریه ی هالیوود ریپورتر، شرکت اپل در چهار ماهه ی نخست سال2006 در38 برنامه ی مختلف تلویزیونی و سینمایی و در مجموع به مدت26 دقیقه از تبلیغات درون فیلمی استفاده کرده است. این شرکت در سالهای 2009 و2010 بیشترین میزان تبلیغات در فیلمهای محصول هالیوود را به خود اختصاص داد و از رقیب دیرینه اش یعنی شرکت فورد، پیشی گرفت.

فیلم خارجی

 

فیلم دور افتاده که نقش اصلی آن را تام هنکس بر عهده دارد را میتوان به عنوان یکی از نمونه‌های جالب توجه در تبلیغات پنهان نامید. در جای جای این فیلم می‌توان حضور پر رنگ شرکت فدکس (فدرال اکسپرس) را که در زمینه ی ارسال بسته های پستی فعالیت دارد، مشاهده کرد. لوگوی این شرکت را می توان بر روی اتومبیلهای ون، لباس و کلاه کارکنان، بسه های پیتی، و هواپیما مشاهده کرد. به اعتقاد منتقدان این فیلم، با وجود تعداد نمایش برند این شرکت، به دلیل قرارگیری آنها در صحنه های مناسب، از دیدگاه تماشاگران فیلم، حضور این برند خللی در داستان فیلم ایجاد نکرده و حتی داستان فیلم را باورپذیرتر ساخته است. در بخشی از فیلم، هواپیمای حامل تام هنکس (از کارکنان شرکت فدکس) و بسته های پستی این شرکت در دریا سقوط می‌کند، با وجود این بیشتر بسته‌های پستی از صدمات این سقوط در امان می‌مانند.

فیلم خارجی

مثال‌های دیگر در فیلم های خارجی

۱-اتومبیل های شرکت فورد در استودیوی فیلمبرداری برادران وارنر

۲-نوشیدنی های کوکاکولا برای عوامل پشت صحنه در ازای این که ستاره های فیلم حداقل در یک صحنه یک لیوان کوکاکولا بنوشند

۳-شرکت های ساعت سازی و ساعت دست بازیگران در فیلم

فیلم خارجی

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها