{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

اگر طرفدار « شرلوک هولمز» هستید، این پنج فیلم را از دست ندهید!

اگر طرفدار « شرلوک هولمز» هستید، این پنج فیلم را از دست ندهید!
کدخبر : 16570

کمتر کسی است که از تماشای یک سریال جذاب با درونمایه پلیسی و کارآگاهی لذت نبرد.

مجموعه پرطرفدار «شرلوک هولمزم» توانسته از گذشته تاکنون طرفداران بسیاری را برای خود جلب کند و به یکی از محبوبترین آثار معمایی تبدیل شده‌است. عموما فیلم‌ کارآگاهی را می‌توان به عنوان زیرمجموعه آثار جنایی یا هیجان انگیز طبقه‌بندی کرد. فیلم‌هایی که بر یک جنایت حل‌نشده تمرکز می‌کنند و در عین حال یک شخصیت اصلی نقش کارآگاه دارد که جنایت را دنبال می‌کند و سیر وقایع بر حل معما یا تغییر شرایط او اثرگذار است. تعقیب و سرنخ‌ها، بررسی شواهد، بازجویی‌ها، تعقیب مجرم‌ها و گاهی اوقات صحنه‌های اکشن می‌توانند به این آثار راه پیدا کنند.

در ادامه به معرفی پنج تا از بهنریم فیلم‌ها در این ژانر می‌پردازیم. 

فیلم زودیاک – Zodiac (دیوید فینچر)

دیوید فینچر فیلم‌ساز خوش ذوق آمریکایی پس از ساختن آثار تاثیرگذاری همچون: (هفت)، (بازی)، (باشگاه مشت زنی) و (اتاق وحشت) در سال ۲۰۰۷ بار دیگر به سراغ یک اثر جنایی در مورد یک قاتل سریالی همچون تم فیلم «هفت» می‌رود. «زودیاک» روایت کننده‌ی قصه‌ای اقتباسی از یک پرونده‌ی جنایی در آمریکاست که به قاتلی مخوف و عجیب پرداخته که در طی چندین سال به صورت زنجیروار دست به شکار می‌زند.

در این اثر فیلمساز همچون فیلم «هفت»، پرسوناژ قاتلش را از ابتدا در پس پرده‌ی ابهام، شخصیت‌پردازی کرده و اساساً بوسیله‌ی کارکرد خطی درام، تخیل مخاطب را همراه بدنه‌ی روایی اثر همراه می‌کند. در این بین شخصیت سمپاتیک و کنجکاو رابرت گری اسمیت با بازی خوب و اندازه‌ی جیک جیلنهال، تشدید کننده‌ی طول موج ضرباهنگ و باز آفرینی سازه‌ی ریتم در مولفه‌ی فرمال اثر است و یک آشناپنداری دیداری و ایجابی را تئوریزه کرده و اصولاً مخاطب با او «همیاری پرسوناژی» می‌کند.

این مولفه با درهم‌آمیختن موتیف درهم‌کنش درام و تراکنش‌های بسامدی روایت، تماشاگر را به ساحتی رسانده که او خود را در قاب تصویر – بخشی از کاراکتر خاکستری و معلق میان آنتاگونیست و پروتاگونیست اسمیت – می‌یابد. به همین دلیل است که اسمیت در طول روایت همه جا حضور دارد به نوعی نقش چشم ناظر را بازی می‌کند. حال ما هم از POV او به دنبال هویت اصلی زودیاک هستیم.

فیلم خارجی

فیلم هفت 

فیلم هفت محصول کشور امریکا و در ژانر جنایی، درام می‌باشد و به کارگردانی David Fincher در سال ۱۹۹۵ ساخته شده است. در فیلم هفت بازیگرانی چون Andrew Kevin Walker، Brad Pitt، Kevin Spacey، Morgan Freeman، و... به ایفای نقش پرداخته‌اند. بازرس نیلز جوان به قسمت جنایی اداره پلیس انتقال یافته و جانشین ویلیامز افسر مجرب پلیس می‌گردد. وقوع قتلهای زنجیره‌ای فجیع و ناتوانی او در امر دستگیری عامل آن باعث می‌شود که ویلیامز به کمک او بشتابد.

15825452-7432-a

خانم مارپل

خانم مارپل یکی دیگر از شاهکارهای ادبی آگاتا کریستی است، پیرزنی معمولی که در نقش کارآگاهی بی‌خطر و آماتور ظاهر می‌شود اما بهتر از هر کارآگاه دیگری رمز و راز پرونده‌های جنایی را با موفقیت حل می‌کند.  او چشمانی تیزبین دارد و از طرف دیگر در طول سال‌ها زندگی در شهر ماری مید در بریتانیا، با طبیعت نوع بشر آشنا شده است و خلق و خوی مردم را به خوبی تجزیه و تحلیل می‌کند.

638016062940139127

خانم مارپل ظاهری معمولی دارد و به همین خاطر است که کسی از پرس و جوهای او نمی‌ترسد و به‌راحتی در مورد دیده‌ها یا شنیده‌هایش با او صحبت می‌کند. دراین میان نمی‌توان از نقش آفرینی هنرمندان جوان هیکسون در نقش خانم مارپل چشم پوشی کرد که به خوبی این شخصیت را برای بیننده باورپذیر کرده است.

این سریال براساس دوازده رمان آگاتا کریستی ساخته شده است، داستان‌های خواندنی که پیرامون این شخصیت نوشته  و در فاصله سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۶ منتشر شده است.

 

سریال The Wire

مجموعه‌ای تلویزیونی در ژانر درام جنایی محصول کشور آمریکا است. این سریال تلویزیونی توسط نویسنده و گزارشگر سابق پلیس دیوید سیمون نوشته شده است.

داستان این سریال هم همچون دیگر محصولات تلویزیونی این ژانر در مورد فعالیت کارآگاهان پلیس و بررسی موضوعات رایج در حوزه‌های مختلفی همچون تجارت غیرقانونی مواد مخدر، مسائل مرتبط با آموزش و پرورش و رسانه‌ها است.

بیشتر بازیگران این مجموعه چندان شناخته شده و معروف نیستند، ضمن آنکه در ساخت آن از حضور ساکنان واقعی بالتیمور و مریلند در نقش‌های مهمان استفاده شده است.

 

44727d76-7032-46da-af49-8440589101bc

سایمن در جایی اشاره کرده است که اگرچه دورنمای کلی این سریال ناخودآگاه درامی جنایی را ارائه می‌کند، اما داستان واقعی در مورد زندگی شهری آمریکایی و چگونه تعامل مردم با یکدیگر است. اینکه چگونه یک فروشنده، سیاستمدار، قاضی یا یک وکیل در هر پست و جایگاهی باید برای به ثمر نشستن رسالتی که به انجام آن متعهد شده‌اند، کوشا باشند.

فیلم رودخانه مرموز

فیلم جنایی Mystic River با بازی استثنایی بازیگران قوی خود، درام غم انگیزی است که در لایه‌های مختلف اتفاق می‌افتد و تراژدی داستان خود را با قدرتی درونی منتقل می‌کند. گروهی متشکل از سه دوست دوران کودکی سال‌ها بعد همچنان در دام آدم‌ربایی و تجاوز جنسی به یکی از دوستانشان هستند. آنها هر کدام به زندگی‌های متفاوتی رفته‌اند، اما یک قتل وحشیانه این جمع را دوباره به هم نزدیک می‌کند. اکنون آنها مجبورند برای تسخیر زمان حال با آسیب‌های گذشته خود آشتی کنند.

 

Mystic-River-1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها