{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چهار فیلم موفق درباره «هنرمندان نقاش»

چهار فیلم موفق درباره «هنرمندان نقاش»
کدخبر : 16630

در هر حرفه و هنری همیشه نام آوران و بزرگان فرهیخته ای هستند که آثارشان ماندگار، راه و روش‌شان سرلوحه و چراغی روشن برای آیندگان و یادشان تا همیشه در خاطر اهالی هنر می ماند.

نقاشی از هنرهای پرمخاطب و پر طرفدار دردنیا به ویژه فرهنگ غربی است. زندگی پیچیده و پرتلاطم این دست هنرمندان معمولا سوژه خوبی برای فیلمسازان است که به واسطه این موضوع تاکنون فیلم‌های متعددی در خصوص بیوگرافی هنرمندان بزرگ نقاشی دنیا ساخته شده که برخی از آنها از بهترین‌های تاریخ سینماست. در ادامه به معرفی چهار فیلم از این دسته می‌پردازیم. 

مائودی 

ماد لویس در سال 1903 در ساوث اوهایو در ایالت نوا اسکوشیا به دنیا آمد و در آخرین سال زندگی اش، در یک گوشه خانه اش باقی ماند. نقاشی که اغلب اوقات هنگام سفر به بیمارستان منتقل می‌شد سال 1970 براثر بیماری پنومونی در همین ایالت در گذشت. او در اواخر عمر پس از پخش برنامه ای در شبکه سی بی سی در سطح کشور مشهور شد، شهرت او به حدی زیاد شد که ریچارد نیکسون رییس جمهور وقت آمریکا، دو تابلوی او را برای کاخ سفید خریداری کرد. ولی نکته ی جالب توجه اینست که این شهرت تنها قیمت تابلوهای او را از یک تا سه دلار به پنج تا ده دلار افرایش داد!!

اما نکته ی تاسف بار در مورد مائودی این بود که آثار او پس از مرگش علاقه مندان بیشتری پیدا کرد به طوری که ارزش واقعی آثار هنری او _که پیش از مرگش تنها ده دلار به فروش میرفت_ پس از مرگش آشکار شد و نقاشی های او در بازه ی قیمتی 22 تا 125هزار دلار به فروش رسید!!!

کارگردان فیلم ایسلینگ والش به خوبی به زیبایی ها و ارزش های نهفته در عشق حقیقی و بدون تاریخ انقضا اشاره میکند و همین مهم باعث میشود در لحظه لحظه ی فیلم رنگ و بوی لذت بخش عشق را حس کنید.

 

فیلم خارجی

ماد لوئیس در نقاشی‌های خود از رنگ‌های روشن استفاده می‌کرد. موضوع اغلب نقاشی‌های او گل و گیاه، اسب، پرندگان و گوزن یا گربه بودند. بسیاری از نقاشی‌های او در فضای باز بودند مانند قایق‌های جزیره کیپ که در آب غوطه ور می‌شدند. کشیدن سورتمه، اسکیت بازان، پرتره از سگ، گربه، گوزن و پرندگان و گاو از معروف ترین آثار اوست.

به همین منظور کارگردان فیلم از شغل و حرفه ی شخصیت اصلی داستان که نقاشی و طراحی طبیعت و مناظر زیباست، نهایت بهره را برده است، به گونه ای که فضای فیلم را هم به همان زیبایی تابلوهای مائودی به تصویر کشیده و میتوان گفت رنگ و لعاب صحنه های گوناگون فیلم را با الگوهای متنوع و آرامبخش نقاش قصه کاملا عجین کرده که همین موضوع توانسته زیبایی کار را دوچندان کند.

 Exit Through the Gift Shop

 

هنرمندان

Exit Through the Gift Shop توسط یک هنرمند دیوارنگارِ مرموز و افسانه‌ای به نام بنکسی کارگردانی شده است. این فیلم نیز به خودی خود یک راز عجیب محسوب می‌شود چراکه حتی پس از یک دهه، هنوز مخاطبان نمی‌دانند چه میزان از داستان آن واقعیت و چه بخشی از آن خیالی است.

حال ورای این بحث، باید گفت که Exit Through the Gift Shop یک تجربه تکان‌دهنده و دیوانه‌وار است که مجال آنچنانی به کلمات برای توصیف نمی‌دهد.

شاید به جرات بتوان گفت که این فیلم منحصر به فردترین فیلم لیست ما است. عجیب، بامزه، یکتا، مرموز و حیرت‌انگیز…

این فیلم که در سال ۲۰۱۰ اکران شد، توانست جایزه اسکار بهترین فیلم مستند بلند را از آن خواهد نماید.

تماشای مورد عجیب مارگریت کین در فیلم چشمان بزرگ  

«چشمان بزرگ» عنوان فیلمی از «تیم برتون» درباره زندگی یک زوج هنرمند به نام‌های مارگریت کین و والتر کین است که از بهترین‌های سینما در زمینه بیوگرافی از زندگی هنرمندان است

برتون  در این فیلم، مرگریت کین و تلاش‌هایش در زمینه هنر و همچنین مشکلاتی که با همسر حریص و طمع‌ورز خود داشت را به نمایش می‌گذارد. «چشمان بزرگ» در سال ۲۰۱۴ به اکران درآمد و دنی هوستون، کریستن ریتر و ترنس استامپ از جمله دیگر بازیگران آن هستند.

«پگی دوریس هاوکینز» در سال ۱۹۲۷ به دنیا آمده بود و بعد از ازدواج با «والتر کین» نام  «مارگارت کین» را برگزید این نقاش آمریکایی در  ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲ درگذشت. این هنرمند آمریکایی زنان، کودکان و حیوانات را با چشمانی بزرگ با رنگ روغن یا ابزارهای دیگر، نقاشی می‌کرد که همین مساله سبب شهرت او و کارهایش شد.

مورد عجیب زندگی او در این است که همسر سابقش، یعنی  والتر کین، نقاشی‌های او را با امضای خودش می‌فروخت. البته مارگارت خودش به او چنین اجازه‌ای داده‌ بود. اما بعدها با والتر از نظر حقوقی درگیر شد. در دادگاه قاضی از آن دو خواست تا هر یک، یک نقاشی بکشند، والتر ادعا کرد که به‌دلیل داشتن درد در ناحیه شانه، نمی‌تواند نقاشی بکشد، اما مارگارت در ۵۳ دقیقه یک نقاشی کامل کشید. در نهایت، هیات داوران تصمیم گرفت که مبلغ چهار میلیون دلار به‌عنوان خسارت به مارگارت پرداخت شود.

فیلم خارجی

 

زندگی متلاطم یک نقاش پست مدرن

باسکیات (Basquat) یک فیلم درام بیوگرافیک محصول 1996 اولین فیلم بلند جولیان اشنابل، نقاش و کارگردان آمریکایی، است. این فیلم بر اساس زندگی هنرمند پست مدرنیست/ نئو اکسپرسیونیست آمریکایی «ژان میشل باسکیا» ساخته شده است. یکی از نکات جذاب این فیلم این است که اولین فیلم درباره یک نقاش آمریکایی است که توسط هنرمند دیگری نوشته و کارگردانی شده است.

جفری رایت در نقش باسکیات، نقاش خیابانی متولد بروکلین را به تصویر می کشد که از دیوار نگاره های خیابانی خود به عنوان پایه ای برای خلق نقاشی هایی به سبک کلاژ روی بوم استفاده می کند. .باسکیات ادای احترامی است تحسین برانگیز به یکی از پررمز و رازترین و منحصر به فردترین استعدادهای دنیای هنر. داستان زندگی باسکیات تقریباً به همان اندازه آثار معجزه آسایی که او در طول زندگی کوتاه خود تولید کرد، منحصر به فرد و در عین حال غم انگیز است. ژان میشل باسکیات،  در 27 سالگی در اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست داد.

فیلم خارجی

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها