{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

رکورد گرانترین تبلیغ تلویزیونی با هزینه ۱۰۸ میلیارد تومان برای کدام فیلم است؟

رکورد گرانترین تبلیغ تلویزیونی با هزینه ۱۰۸ میلیارد تومان برای کدام فیلم است؟
کدخبر : 16730

تبلیغات یکی از راهکارهای رسانه ها برای درآمد زایی و اشتغال در تلوزیون است شاید شما هم دوست دارید بدانید عامل پرهزینه ترین تبلیغات جهان چه برندی بوده است ؟

بازار تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی در کشور آمریکا آنچنان داغ است که بسیاری از تلویزیون‌ها تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز را قرارداد آگهی بین برنامه دارند و تا سال‌ها هیچ مجالی برای گرفتن تبلیغ جدید وجود ندارد. بسیاری از موسسات و شرکت‌های بزرگ و کوچک آمریکایی نرم‌افزارهایی تهیه کرده‌اند که قابل برنامه‌ریزی‌ست و برای ماه‌ها و فصل‌ها تلویزیون‌ها را رصد می‌کند و به شکلی برنامه‌ریزی شده که زمان‌های مناسب و خالی از آگهی را بصورت خودکار و برنامه ریزی شده پیدا می‌کند. در مرحله بعد آگهی دهنده وارد چالش‌های بعدی برای پخش آگهی‌اش آن هم با مبالغ هنگفت می‌شود.

جاییکه درآمد تبلیغات و آگهی در آمریکا چندین برابر درآمد نفتی ایران به عنوان یکی از ۵ تولیدکننده بزرگ نفت خام جهان می‌شود این نکته به میان می‌آید که در کشور ما هم فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که کوچک‌ترین استفاده‌ای از آن‌ها نشده است. میزان درآمد رسانه ملی ما هم در مقایسه با کشورهای موفق در این زمینه بسیار ناامیدکننده است و می‌تواند به جایگاهی بسیار بالاتر برسد چراکه این بخش از تجارت منافع دوسویه تامین می‌گردد و یقینا معامله‌ای برد برد خواهد بود.

در جدیدترین آمار میزان هزینه‌کرد موسسات و شرکت‌ها برای تبلیغات و آگهی نگاهی می‌اندازیم به آمار شرکت «آی‌اسپات» که به صورت مستمر میزان هزینه‌های آگهی‌های تلویزیونی و سینمایی را ردیابی و ارزیابی می‌کند این بار «مرد دو پیکر» را پرهزینه‌ترین فیلم آگهی دهنده اعلام کرد.

فیلم سینمایی «مرد دو پیکر» (Gemini Man) با بازی «ویل اسمیت» با ۹ میلیون و ۳۷۰ هزار دلار معادل ۱۰۸ میلیارد تومان رتبه نخست پرهزینه‌ترین آگهی تلویزیونی را به خود اختصاص داد.  

فیلم خارجی

این شرکت ارزش تبلیغات و آگهی‌های این فیلم را ۹ میلیون و ۳۷۰ هزار دلار برای ۱ هزار و ۱۴۹ مورد آگهی که در ۳۷ شبکه ملی روی آنتن رفته به عنوان رتبه نخست پرهزینه‌ترین آگهی دهنده اعلام کرد. (شاخص‌های هزینه‌ آگهی از ۳۰ سپتامبر تا ۶ اکتبر برآورد شده است.  تخمین‌ها ممکن است بعد از ارسال نمودار و به محض دسترسی به اطلاعات جدید و افزوده شدن مواردی دیگر از آگهی، به روز شوند.)

کمپانی پارامونت، سنجش و ارزیابی هزینه‌ها را بر روی شبکه‌هایی از جمله «فاکس» «ان‌بی‌سی» و «اِی‌ام‌سی» و در طی برنامه‌های مهم و پربیننده‌ای چون «فوتبول آمریکانو ان‌اف‌ال» (پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال ان‌اف‌ال اسپانیایی‌زبان) «مردگان متحرک» و «ردیکیولِسنِس» (مسخره‌بازی)  اولویت‌گذاری کرده است.

رتبه دوم پس از فیلم «مرد دو پیکر» به فیلم «خانواده آدام» محصول کمپانی ام‌جی‌ام(مترو گلوین‌مایر) تعلق دارد. آگهی تبلیغاتی این فیلم ۱ هزار و ۷۳۶ مورد در ۴۲ شبکه ملی  بوده است که برای این تعداد آگهی  ۷ میلیون و ۷۷۰ هزار دلار(حدود ۹۰ میلیارد تومان) پرداخت شده است.

این هزینه‌ها برای فیلم‌هایی که به ترتیب در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند به این شرح است:

فیلم «شریر: معشوقه شیطان» محصول «والت دیزنی پیکچرز» ۳ میلیون و ۹۸۰ هزار دلار(معادل ۴۶ میلیارد تومان).

فیلم «جوکر» محصول کمپانی «برادران وارنر» ۳ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار(معادل ۴۳ میلیارد تومان).

فیلم کمدی «جِکسی» محصول کمپانی «لاینزگِیت» ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار دلار(معادل ۳۲ میلیارد تومان).

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های «آی‌اسپات» این رده بندی پس از رقم هزینه‌کرد آگهی فیلم‌ها، شاخصی با عنوان «توجه به آگهی» قرار دارد که در این شاخص میزان و میانگین دفعات دیدن و ندیدن آگهی و عوض کردن کانال در حین پخش آگهی توسط بیننده و خاموش کردن تلویزیون ارزیابی می‌شود که در این شاخص فیلم  «شریر: معشوقه شیطان» با ۱۳۴ امتیاز در صدر قرار دارد و به میزان ۳۴ درصد کمتر از دیگر فیلم‌ها تبلیغاتش رد شده است یا به اصطلاح آگهی‌هایش بیشتر دیده شده است.

موسسه مگنا (Magna) هزینه تبلیغات در کشور آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۸ را رقمی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد که در این میان برای اولین بار، تبلیغات دیجیتال در حدود نیمی از کل درآمد تبلیغات را شامل می‌شود.

از مقایسه میزان درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۷ که حدود ۴۰ میلیارد دلار بوده است می‌توان حجم عظیم هزینه تبلیغاتی در آمریکا را بهتر درک کرد.  درآمد تبلیغات این کشور با رشد ۶/۹ درصدی به ۲۰۷ میلیارد دلار رسیده است.

نمودار هزینه آگهی تلویزیونی در ایالات متحده از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰

«وینسنت لِتانگ» معاون اجرایی هوش بازار جهانی موسسه مگنا می‌گوید: رشد درآمد تبلیغات به واسطه عواملی چون پایین آمدن نرخ بیکاری، افزایش دستمزدها،   بهبود بازار خرده فروشی‌ها افزایش یافته است. این مساله موجب شد بسیاری از کمپانی‌ها بودجه تبلیغات خود را در نیمه اول سال افزایش دهند. در مقابل، صنایع خودروسازی، فیلم، رستوران و مخابرات بودجه تبلیغات خود را کاهش دادند.

رشد و تکامل تبلیغات دیجیتال بویژه در بخش جستجو و شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا بسیاری از کسب و کارهای کوچک و محلی نیز به این مدل تبلیغات روی بیاورند. با توجه به رشد تبلیغات دیجیتال و رکود تبلیغات تلویزیونی، کمپانی‌ها باید مدل تبلیغات سنتی خود را تغییر دهند.

در طول المپیک زمستانی و نیز بازی‌های جام جهانی فوتبال روسیه، ۶۳۰ میلیون دلار در این حوزه صرف تبلیغات شد که ۲۰۰ میلیون دلار آن به تبلیغات تلویزیونی اختصاص پیدا کرد. درآمد تبلیغات غیر دیجیتال در آمریکا در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ در حدود ۴/۶ درصد کاهش یافت.

شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اسنپ‌چت و فیس‌بوک و کمپانی‌های پخش فیلم و ویدیو مانند نت‌فلیکس، یوتیوب و هولو(Hulu) به تازگی بخشی از تبلیغات خود را در رسانه‌های تلویزیونی و همینطور تبلیغات محیطی انجام می‌دهند که این مساله موجب ثابت ماندن درآمدهای تبلیغاتی تلویزیون‌ها  در نیمه اول سال ۲۰۱۸ گردید.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه در نیمه اول سال ۲۰۱۸ در آمریکا تبلیغات چاپی ۱۶ درصد و تبلیغات رادیویی ۵ درصد کاهش و تبلیغات محیطی ۳ درصد افزایش داشته است. همچنین جستجو در رسانه‌های دیجیتالی  ۱۸ درصد، شبکه‌های اجتماعی ۳۸ درصد و تماشای ویدیوهای آنلاین ۲۷ درصد رشد داشته است.

در سال ۲۰۱۸ در آمریکا، شبکه‌های اجتماعی با رشد ۳۸ درصدی دارای سریع‌ترین رشد بوده‌اند. تبلیغات در گوگل و موتورهای جستجو با ۱۶ درصد و تبلیغات ویدیویی با ۲۵ درصد نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

براساس پیش‌بینی موسسه «مگنا»  هزینه تبلیغات دیجیتال در آمریکا تا سال ۲۰۲۳ به ۱۶۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها