{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

حضور «نیکی کریمی» در جشنواره فیلم برلین

حضور «نیکی کریمی» در جشنواره فیلم برلین
کدخبر : 16749

عکس‌های منصور جهانی از نیکی کریمی بر روی فرش قرمز هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم «برلین» منتشر شد.

هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ فوریه (۲۷ بهمن تا ۷ اسفند) در کشور آلمان در حال برگزاری است، نیکی کریمی سینماگر ایرانی نیز یکی از چهره‌هایی است که برای انتخاب فیلم در این جشنواره دعوت شده است.
 

این دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «برلین» با مدیریت خانم «ماریت ریسنبک» Mariette Rissenbeek و مدیریت هنری «کارلو چاتریان» Carlo Chatrian در چندین بخش رقابتی از جمله؛ بخش رقابتی «اصلی»، بخش رقابتی «نسل‌ها» Generations، بخش رقابتی «فُروم» Forum، بخش رقابتی «فیلم کوتاه»، بخش رقابتی «مستند» و چندین بخش غیررقابتی از جمله؛ بخش «پانوراما»، بخش «نمایش ویژه»، بخش «نمایش سینمای کلاسیک» و ... از روزهای 27 بهمن تا 7 اسفند ماه 1401 (16 تا 26 فوریه 2023 میلادی) در شهر برلین در کشور آلمان برگزار می‌شود.نیکی کریمی پیش از این نیز با حضور  در جشنواره‌های بین المللی توانسته موفقیت‌های بسیاری را کسب کند. 

نیکی کریمی پس از اینکه در دهه ۷۰ و در ۴ دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در چهار فیلم عروس، سارا، پری و روانی در سال‌های ۱۳۶۹.۱۳۷۱، ۱۳۷۳ و ۱۳۷۶ نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و در سال ۱۳۷۷ قافیه را به هدیه تهرانی ذر فیلم قرمز، باخت و از او برای نقش‌آفرینی‌اش در فیلم دو زن (اثر تهمینه میلانی) فقط تقدیر شد، سرانجام پس از ۱۲ سال فعالیت در سینما در سال ۱۳۸۱ برای بازی در دو فیلم واکنش پنجم و دیوانه از قفس پرید، برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد. او پس از کسب این جایزه دیگر نتوانست برای بار دوم آن را به‌دست آورد و در تالار افتخاراتش تنها یک سیمرغ بلورین بازیگری خودنمایی می‌کند.

اما نیکی کریمی قبل از آنکه به سیمرغ برسد، با ۴ جایزه بازیگری از سفر به دور دنیا و حضور در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی برگشته بود. او تنها ۳ سال پس از آغاز فعالیت سینمایی‌اش برای بازی در فیلم سارا (اثر داریوش مهرجویی) از جشنواره سه‌قاره نانت فرانسه (۱۳۷۲) به طور مشترک جایزه مونگولفیه نقره‌ای را از آن خود کرد. همچنین یک سال بعد برای بازی در همین فیلم از جشنواره سن‌سباستین فرانسه جایزه صدف نقره‌ای را بازهم به‌طور مشترک به‌دست آورد. او در سال ۱۳۷۸ برای بازی در فیلم دو زن (اثر تهمینه میلانی) از جشنواره تائورمینای ایتالیا برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. در سال ۱۳۸۰ هم برای بازی در فیلم «نیمه پنهان» از جشنواره فیلم قاهره جایزه بهترین بازیگر زن را به‌دست آورد.

فیلم خارجی

نیکی کریمی اواخر دهه هفتاد و قبل از اینکه سیمرغ بلورین بازیگری را به‌دست بیاورد به کارگردانی علاقه نشان داد و در سال ۱۳۷۹ در فیلم آ. ب. ث آفریقا دستیار عباس کیارستمی شد. او یک سال بعد اولین تجربه کارگردانی‌اش را با مستند نیمه بلند داشتن و نداشتن با موضوع نازایی پشت سر گذاشت که از جشنواره باران هم موفق به دریافت جایزه شد. او برای شروع کارگردانی‌اش با فیلم مستند ۲ دلیل داشت: یک اینکه در نزدیکی محل سکونت او جایی بود که زنان نازا به آنجا مراجعه می‌کردند؛ دو اینکه برای ساخت فیلم سینمایی، او نیاز به ثبت یک تجربه کوتاه داشت.

کریمی ۴ سال بعد و در سال ۱۳۸۳ اولین فیلم سینمایی‌اش را با نام یک شب به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری کارگردانی کرد. فیلم یک شب به  دلیل ممیزی در ایران توقیف شد، اما در جشنواره‌های متعدد جوایزی را به‌دست آورد. به‌خصوص که در بخش نوعی نگاه جشنواره کن هم مورد توجه قرار گرفت و در جشنواره‌های کن، مونیخ، تورنتو، تسالونیکی و… حضور داشت و موفق شد جایزه BASTONE BIANCO جشنواره تورین را از آن خود کند.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها