{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پنج فیلم عمیق با مفاهیم روانشناختی که نباید از دست بدهید

پنج فیلم عمیق با مفاهیم روانشناختی که نباید از دست بدهید
کدخبر : 16802

اگر شما هم این روزها ذهنتان درگیر مسائل روانی و درونی و انسانی است، تماشای یک فیلم روانشناختی می‌تواند بسیار لذتبخش باشد. فیلم های روانشناختی (یا تریلر روانشناسانه) به القای تعلیق، ترس نهان، و نهایتا پیچیدگی داستانی بسیار شهرت دارند. این ژانر یکی از ژانرهای محبوب نویسندگان و کارگردانان مطرح و تاریخ‌ساز سینما محسوب می‌گردد و تا به امروز آثار فراموش‌نشدنی و بسیاری موفقی از آن ساخته شده است.

در ادامه به معرفی پنج تا از بهترین فیلم‌های این ژانر میپردازیم.

فیلم مکالمه Conversation

اغلب کارگردان ها در طول حرفه خود تلاش می کنند یک شاهکار به جا بگذارند، با این حال فرانسیس فور کاپولا در سال ۱۹۷۴ دو شاهکار به جا گذاشت.

گرچه این فیلم اسکار را به “پدرخوانده ۲” واگذار کرد، اما یکی از بهترین و گویاترین آثار دهه ۷۰ میلادی است که جین هکمن نقش یک متخصص فریلانس روانی و مبتلا به پارانویا، هری کال، را ایفا می کند.

او که به تنهایی در سان فرانسیسکو کار می کند، یک نزولگیر است که به ندرت کسی را به آپارتمان خود راه می دهد، چه برسد به زندگی اش. پس از گفتگوی او با یک زوج، هرچقدر بیشتر اطلاعات کسب می کند، وحشت اش بیشتر می رود.

او که می خواهد نوار صدای ضبط شده این زوج را به صاحب کارش بدهد، متوجه می شود که صدایی وجود ندارد. گویا روان او گسیخته شده. آیا او می تواند پیش از هر آشوب دیگر خود را نجات دهد؟

اجرای زیبای جان کازال، هریسون فورد و کمیوی زیبای رابرت دووال، این اثر را به یک تریلر به یاد ماندنی بدل نموده است.

film

 

The Sixth Sense / حس ششم

فیلم The Sixth Sense یا «حس ششم» ترکیبی از ژانرهای ترسناک و تریلر روانشناختی است. داستان فیلم درباره یک روانشناس کودک است که درمان پسر کوچکی به نام کول را شروع می‌کند. کول ممکن است مشکلات عاطفی داشته باشد، اما یک چیزی هم در رابطه با روانشناس او جور در نمی‌آید. فیلم حس ششم یک فیلم ترسناک عالی‌ست که برای آن دسته از مخاطبان که به دنبال فیلمی ترسناک بدون خون و خونریزی هستند، مناسب است.

در این فیلم که ام. نایت شیامالان (M. Night Shyamalan) کارگردانی‌اش کرده، بروس ویلیس (Bruce Willis) به ایفای نقش پرداخته است. فیلم The Sixth Sense در مراسم اسکار نامزد 6 جایزه شده بود.

filmmm

 

فیلم سوزاندن Burning

جونگ سو یک تحویل دهنده است که در خیابان مشغول انجام دادن کارهایش است. در همین حین، با دختری به نام هائمی برخورد می‌کند؛ کسی که زمانی در همسایگی او زندگی می‌کرد. هائمی از جونگ سو می‌خواهد تا در صورت امکان، در مدت زمانی‌که او برای سفر به آفریقا می‌رود، از گربه‌اش مراقبت کند. زمانی‌که از سفر بازمی‌گردد، مرد جوان و مرموزی به نام بن را به جونگ سو معرفی می‌کند؛ کسی که در طی همین سفر با او آشنا شده بود. یک روز، زمانی‌که بن و جونگ سو با هم هستند، بن در مورد غیرمعمول‌ترین سرگرمی خود برای جونگ سو توضیح می‌دهد. همین موارد باعث می‌شود تا جونگ سو حسابی به بن مشکوک شود و کم کم به این باور برسد که هائمی در خطر است. یکی از نکات مهم این فیلم، این است که براساس داستان کوتاهی به نام Barn Burning ساخته شده است؛ داستان کوتاهی که در کتاب The Elephant Vanishes از هاروکی موراکامی منتشر شده است.

از طرف دیگر هم برخی از المان‌های آن، از داستانی به همین نام با نویسندگی ویلیام فاکنر الهام گرفته شده است. لی چانگ دونگ بعد از یک غیبت ۸ ساله این اثر را ساخت که در جشنواره فیلم کن، جزو رقیبان جایزه بزرگ بود اما سرانجام جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم را از این مراسم به خانه برد. این فیلم تا حد زیادی مورد استقبال منتقدان جهانی قرار گرفت و حتی نماینده‌ی کره در مراسم آکادمی اسکار بود اما نامزد نشد. اما با این وجود، توانست جایزه‌های زیاد دیگری را کسب کند و حتی در فهرست ۱۰ اثر برتر آن سالِ مجله‌های مشهور زیادی قرار گرفت. حتی برخی از منتقدان، آن را یکی از بهترین فیلم‌های قرن ۲۱ می‌دانند. علاوه‌بر این، این مورد از بهترین فیلم های روانشناختی، در یک نظرسنجی که بین ۲۸ کشور و بیش از ۱۵۰ منتقد انجام شده بود، به‌عنوان بهترین اثر کره‌ای تاریخ سینمای این کشور انتخاب شد.

film\

 

 

فیلم پناه بگیر Teke Shelter

فیلم نامه نویس و کارگردان این فیلم جذاب جف نیکولز است. این فیلم محصول آمریکا و تولید سال 2011 است.کورتیس خواب خوبی ندارد به طوری که همواره کابوس های شبانه می بیند. محتوای کابوس های ابرهای سیاهی است که در آسمان جمع می شود. پرندگان دسته دسته به طرز دیوانه واری بال می زنند و آسمان در حال باریدن است اما بارشی عجیب و روغنی! کورتیس که از این خواب ها احساس وحشتناکی دارد و تصور می کند طوفان بدی در راه است و به نحوی آخر الزمان در پیش است به فکر بناکردن پناهگاهی در خانه اش می افتد که بتواند از همسر و دختر کر و لال خود محافظت کند.

کورتیس شخصیت مرکزی داستان است علائمی که در خواب می بیند در عالم بیداری هم کم کم محقق می شود اما مشکل این جاست که چون مادر کورتیس شیزوفرنی است همه حرف های او را بر مبنای بیماری او می گذارند درحالی که به حدی شواهد گویا است که به نظر می رسد حق با اوست بهتر است برای ادامه ی داستان و کشف این که آیا کورتیس مشکلات روانی دارد و کابوس‌هایش ریشه ی روانی دارد یا واقعا آخرالزمان در راه است یا خیر این فیلم را تماشا کنید.

filmmm

 

فیلم بی خوابی Insomniya

فیلم بی خوابی از آثار بسیار قوی کریستور نولان است که در سال 2002 در آمریکا اکران شد و امروزه جز فیلم هایی لقب گرفته که متاسفانه علی رغم کیفیت آن شهرت کمتری نسبت به دیگر آثار شناخته شده دارد.

در این فیلم موضوع مربوط به کارآگاهی حرفه ای است که برای رمزگشایی پرونده ی قتلی عجیب و مشکوک که در آن دختری جوان به قتل رسیده وارد آلاسکا می شود. آب و هوای عجیب آلاسکا خودش به شدت عجیب بودن این فیلم می افزاید این که شش ماه شب و شش ماه روز است. در اولین دید اجمالی بر «بی‌خوابی‌های شبانه»، به تکراری بودن و داستان همیشگی قتل و جنایت و یافتن قاتل روایت نظر خود را می‌رانیم ولی باید بدانید داستان فقط به یک قتل محدود نمی‌شود و اشتباهات جبران ناپذیری در پرونده قتل به وجود می‌آید که برای کشف آن بهتر است به تماشای فیلم بنشینید.

film

 

 

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها